rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: Jushi69
« : 15.07.2014 kello on 23:50 »

Joo, ilmarakoja kannattaa jättää joka puolelle reilusti. Mutta jos minimalistista lämmitystä haluat, ja luovut talvivaunuiluajatuk sesta, niin ilma-Trumallakin pärjää hyvin, ja se on todella kevyt. Talvellakin pärjää tolppasähkön avulla hyvin, kun kaveriksi laittaa erillisen 2kW lämpöpuhaltimen. Mukavuus toki kärsii vs. lattialämmitys.
Olen kuullut joskus eriäviä mielipiteitä tästä..Kuulemma ihan ilmalla pärjää kovimmillakin pakkasilla.... ;)  Toki pärjää eli henki ei lähde mutta mutta... 8)
Noo seuraavalla kerralla sitten.. :-*
Kirjoittanut: 88k5
« : 15.07.2014 kello on 23:45 »

Niin, kun alkup. ajatus oli nestekiertoinen lattialämmitys.. Kyseinen systeemin teho perustuu vapaaseen lattiapintaan ja ilman vaihtumiseen, jotta lämpöä voi johtua. Pienessä vaunussa sitä on yleensä vähempi mitä isossa suhteessa sisäkuutioihin ja kylmiin seinä- ja kattopintoihin.
Lisäksi, jos toteutusta miettii, pitää lattia eristepaksuutta kasvattaa aiemmasta, jotta vesiputkien kohdalle ohuita kohtia eristeistä+säteilylevy, jolloin lämpö voikin osin karata väärään suuntaan. Pelkästään lattialämmönvarassa olessa voi joutua yhtä ovenavausta lämmittämään tunteja kun pattereissa lämmönjohtuminen ilmaan perustuu tehokkaaseen konvektioon..

Talvikäyttöä, jos haaveilee, niin eiköhän ne hyvät talvivaunut ole jo keksitty - kopioi ratkaisut niistä  ;D
Kirjoittanut: seppoko
« : 15.07.2014 kello on 20:29 »

Joo, ilmarakoja kannattaa jättää joka puolelle reilusti. Mutta jos minimalistista lämmitystä haluat, ja luovut talvivaunuiluajatuk sesta, niin ilma-Trumallakin pärjää hyvin, ja se on todella kevyt. Talvellakin pärjää tolppasähkön avulla hyvin, kun kaveriksi laittaa erillisen 2kW lämpöpuhaltimen. Mukavuus toki kärsii vs. lattialämmitys.

Jos ja kun on usein tolppasähkössä, niin sähköinen lattialämmitys on poikaa noiden em. kanssa.
Kirjoittanut: Mazza
« : 15.07.2014 kello on 20:24 »

Joo, ilmarakoja kannattaa jättää joka puolelle reilusti. Mutta jos minimalistista lämmitystä haluat, ja luovut talvivaunuiluajatuk sesta, niin ilma-Trumallakin pärjää hyvin, ja se on todella kevyt. Talvellakin pärjää tolppasähkön avulla hyvin, kun kaveriksi laittaa erillisen 2kW lämpöpuhaltimen. Mukavuus toki kärsii vs. lattialämmitys.
Kirjoittanut: K.E.V
« : 15.07.2014 kello on 17:56 »

Kyllä mulla on ilmasolat niin kaappien kuin sänkyjen jne takana , nätisti lämpö nousee sekoittuen vedottomasti huoneilmaan.
Kirjoittanut: retkeilijä
« : 15.07.2014 kello on 17:27 »

  ^
Ilmankierrolle on normaalisti paljonkin esteitä kuten lattiakaapit ja sohvien aluset. Jos haluaa tasaista lämpöä vaunuun ilma pitää kierrättää putkissa tai vesipattereita sijoittaa niihin kuten yleensä asuntovaunuissa.
Kirjoittanut: K.E.V
« : 15.07.2014 kello on 15:51 »

Mikäli ilmankierrolla ei mitään esteitä niin nuo puhaltimet ihan tarpeettomia. Tarpeeksi patterimetrejä vaan suhteutettuna vaunun kokoon.
Kirjoittanut: jus66si
« : 15.07.2014 kello on 13:54 »

Tuosta jääkaappituuletin osiosta tuli mieleen, että jos lämpöä voidaan ulostaa tietokone puhaltimella, niin voishan sitä tehostaa lämpiman ilman liikkuuvuutta laittamalla siihen ripapatteriin pari pientä tietokoneflektiä. Virrankulutus olisi pientä ja nimenomaan nopeuttaisi lämpimän ilman nousua ripapatterista. Sitähän on ihan helppo kokeilla esim akkuporakoneen akkuun liitetyllä flektillä ensin, jo paikoillaan olevaan ripapatteriin ja siitä kehitellä sitten kiinnitykset ym systeemit jos havaitsee toimivaksi yhdistelmäksi.

JK. Tuossahan onkin näemmä jo ihan valmiita paketteja olemassa ::)  Thumb. Siitä ideoimaan.

http://www.sarkacaravan.fi/index.php?p=1_50_Vesikeskusjarjestelman-asennustarvikkeet
Kirjoittanut: 88k5
« : 15.07.2014 kello on 11:21 »

No, pentele. Ja kun minä niin halusin eroon noista hemmetin pattereista. Voi olla, että tulee asennettua sitten vain ne, eikä lattian sisään mitään sen kummempaa.

Onko todellakin niin, ettei nestekierrolle ole järkeviä kaasutoimisia vaihtoehtoja?

-Sale
On toki Trumalla toteutettu ilmalämmitys, mutta jos kyse keskuslämmityksestä, ei siinäkää eroon (ilma)putkista pääse. M-autoista suurimmassa osassa on juuri ilmalämmitys.
Pistelämmittimenä niitä myös on, mutta onhan talvella holakka  ;)
Kirjoittanut: K.E.V
« : 15.07.2014 kello on 09:21 »

Kuten kuulit,ei järkevää.