rekisteriseloste


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: 1010jm
« : 14.06.2014 kello on 09:32 »

Kiitoksia !
Itsellä on Alfamerin korjaamokäsikirja  Fiat Ducato, Peugeot  Boxer, Citroen Jumper.
Säätöarvoja vaan ei kerrota, aika kummallista.
Kirjoittanut: kimi
« : 13.06.2014 kello on 23:52 »

Eli nollan pintaan, rattaat suoraan ! ?

Mielestäni niin, tai hiukka haritusta.
Kirjoittanut: 1010jm
« : 13.06.2014 kello on 23:50 »

Eli nollan pintaan, rattaat suoraan ! ?
Kirjoittanut: tsahkali
« : 13.06.2014 kello on 16:54 »

Tulkitsin viestisi niin, että haritusta vähennetään, eli mennään aurauksen puolelle joka taas kasvaa ajossa.

Tulkitsit oikein.

Aurauskulma on negatiivinen ja haritus positiivinen.

Siinä linkissä on toe-in ja se on aurausta, eli  aurausta 0,5  +/-1

Ylläolevassa kuvassa olevaan ohjeeseen: Raskaasti kuormitetut ja matkailuautot, pitää mielestäni suhtautua varauksella, sillä moni matkis on tehty jatkoperän kanssa liian lyhyelle alustalle, jolloin painoa kyllä löytyy mutta enimmäkseen taka-akselilta.

Asiata on turha kinata. Kuten olemme todenneet, suosituksetkin ovat aika laaja-alaisia. Ne oikeat kulmat löytyvät kullekin autolle vain kokeilemalla.
Kirjoittanut: kimi
« : 13.06.2014 kello on 16:19 »

Voisitko tarkentaa, missä se eriävä mielipide oli?   ;D
Etuvetoinen siis pyrkii kääntämään pyörää ja se kompensoidaan harituksella. Tuo linkin arvo sitten pyörii molemmin puolin, aurauksesta haritukseen ja näköjään antaa lähtöarvoksi lievän aurauksen.

Tulkitsin viestisi niin, että haritusta vähennetään, eli mennään aurauksen puolelle joka taas kasvaa ajossa. Aurauskulma on negatiivinen ja haritus positiivinen. Hiukan enemmän haritusta raskaaseen oli mun pointti. Linkin mukaan mennään hyvin lievästä harituksesta molempiin suuntiin.
Kirjoittanut: tsahkali
« : 13.06.2014 kello on 12:53 »

Minulla on oma hiukan eriävä mielipide tuohon haritukseen.  Harituksella kompensoidaan vedossa aiheutunut puslien peräänantaminen. Eturipustus lähinnä alatukivarsi siirtyy hiukan eteenpäin ja todellisuudessa auton etupyörät auraa eika harita tässä vaiheessa.
Tasaisella ajettaessa auraus pienenee ja kiihdytyksissä ja ylämäissä kasvaa. Takavetoisessa ainoastaan pyörän kitka vaikuttaa kulmiin.

Voisitko tarkentaa, missä se eriävä mielipide oli?   ;D
Etuvetoinen siis pyrkii kääntämään pyörää ja se kompensoidaan harituksella. Tuo linkin arvo sitten pyörii molemmin puolin, aurauksesta haritukseen ja näköjään antaa lähtöarvoksi lievän aurauksen.
Kirjoittanut: MM
« : 13.06.2014 kello on 12:44 »

Nimimerkki Kimi saa kommentilleen tukea Ducaton korjaamokirjasta, jossa matkailuautoille ja muille raskaasti kuormatuille autoille annetaan normaalista hieman poikkeavat säätöarvot.
Kirjoittanut: kimi
« : 13.06.2014 kello on 11:47 »

Minulla on oma hiukan eriävä mielipide tuohon haritukseen.  Harituksella kompensoidaan vedossa aiheutunut puslien peräänantaminen. Eturipustus lähinnä alatukivarsi siirtyy hiukan eteenpäin ja todellisuudessa auton etupyörät auraa eika harita tässä vaiheessa.
Tasaisella ajettaessa auraus pienenee ja kiihdytyksissä ja ylämäissä kasvaa. Takavetoisessa ainoastaan pyörän kitka vaikuttaa kulmiin.

Linkissä annetaan ohjeeksi 0,5 +/-  1mm, eli pieni haritus. Itse luultavasti pyytäisin säätämään tuon johonkin 1 paikkeille. Ongelmanahan on asautoissa nimenomaan jatkuva paino lähellä kantavuusrajoja ja tehtaa ilmoittaa arvot omien laskelmien mukaan jotka tuskin perustuu jatkuvaan täyteen kuormaan pakettiautossa.
Kirjoittanut: tsahkali
« : 13.06.2014 kello on 09:04 »

Etuvetoisissahan on perinteisesti 'haritusta'. Varsinkin matkailukulkimissa, jotka ovat yleensä takapainoisia, tehtaan arvot eivät aina ole parhaat, vaan haritusta joutuu pienentämään, jotta ajo-ominaisuudet paranisivat ja renkaat kuluisivat tasaisesti.

(tämä ei sitten ole kiveen hakattua, vain hitunen omaa kokemusta.  :D  )
Kirjoittanut: kimi
« : 12.06.2014 kello on 23:24 »