rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: 88k5
« : 16.01.2011 kello on 23:02 »

Perävaunu on ajoneuvo, joka saattaa olla yli 30cm leveämpi puolelleen veturiin verrattuna. Tuntuu hullulta jos äärivalojen ei tarttee palaa aina liikenteessä ollessa :o

Veikkaampa, että kuka tahansa meistä erottaa/hahmottaa päiväsaikaan vastaantulevan yli 1.8/2.1cm yhdistelmän tai ajoneuvon äärimitat ilman mitättömiä tuikkuja kulmissa  ;) ;D

Mutta pimeällä asia aivan toinen.

Minusta tässä takavalottomuudessa "hysterisoidaan" aivan turhaan - olette vain tottuneet siihen, ja siksi valottomuus "pistää silmää". Käykääpäs ulkomailla, niin näette, että ne takavalot kirkkaalla auringonpaisteella ovat täysin turhat  :P Saa ajaa aika liki, että tietää onko ne perävalot päällä :) Sama koskee etuparkkeja huomivalojen/DRL:ien kaverina - kilometrin päästä ei edes tiedä onko ne edes päällä.

Minusta DRL:t (ilman turhia parkkeja) ovat tervetullut uudistus. Verrataan vaikka useiden uudempien autojen vilkkujen näkyvyyttä päiväsaikaan (edestäpäin) lähivalojen "seasta" kun vilkku samassa umpiossa ajovalojen kanssa.. Toisissa vakiona DRL:t autoissa vilkuttavan puolen DRL himmenee - fiksua  :o

Mutta on täysin totta, että kuljettajan on osattava kytkeä tilanteeseen kuuluvat valot - ei kat se ole liikaa vaadittu  ??? On sitten kyse pitkistä, parkeista, etu- tai takasumarista - tai jopa vilkusta..

EDIT: Moon'in kysymykseen vastaus - kyllä se vaunu saa olla "täysin pimeä" päiväsaikaan. Ei mullakaan tule Fordin 13-nap. tökkelistä perävaunun etu-, ääri-, sivu- tai takavaloille valaistusta kun DRL:t vain päällä. Niin kuin pitää  ;D
Kirjoittanut: Ossi66
« : 16.01.2011 kello on 14:04 »

Perävaunu on ajoneuvo, joka saattaa olla yli 30cm leveämpi puolelleen veturiin verrattuna. Tuntuu hullulta jos äärivalojen ei tarttee palaa aina liikenteessä ollessa :o

Kirjoittanut: ihaa
« : 15.01.2011 kello on 15:39 »

Takapakkiahan tuon uuden säännöksen myötä otetaan Suomessa. Automatiikka ei osaa laittaa valoja näin talven aikaan tieltä pölyävän lumen vuoksi. Mutta sitähän se energian säästö tekee, ledit säästävät kalliita xenoneita ja niin saadaan autoja muodikkaammiksi. Karavaanareiden kannalta tosin hyvä keino säästää akkuja.
Kirjoittanut: moon
« : 15.01.2011 kello on 15:18 »

Siis asuntovaunussa tahi peräkärryssä ei pala yhtään tuikkua jos valoja ei pakota päälle päivällä. Se tässä on se ongelma... tai hienous... tai miten sen nyt haluaa tulkita  ;D
Kirjoittanut: seppoko
« : 15.01.2011 kello on 15:10 »

Miksikä se siitä muuttuu, onko se perä auton tai vaunun. Jos tai siis kun siellä perässä ei tarvitse olla valoja päivällä. Ja piakkoin uusissa autoissa ei saa olla valoja perässä. Päiväaikaan.
Kirjoittanut: ihaa
« : 15.01.2011 kello on 14:39 »

Uusien säännösten myötähän ei päivällä tarvitse käyttää ajovaloja vaan pelkät päivävalot riittävät mutta koskeeko tuo valottomuus myös silloin kun perävaunu on kytketty sitä en tiedä mutta eiköhän sen joku tietäne, ootellaan. ;D
Kirjoittanut: moon
« : 15.01.2011 kello on 14:31 »

Opelin käyttämä AFL systeemi on hieno keksintö, siinä on vain yksi pieni mutta... Valoisalla ei autossa pala kuin se "lediletka" keulassa. Jos vaunu on koukussa, vaunu on pimeänä. Autoon tulee lisää valoja kun ilta hämärtyy... samoin vaunuun  :-\ Autossa pitää siis "pakottaa" valot päälle jos haluaa että matkakoppi ei keiku pimeänä perässä.

Onko muut törmänneet tähän muun merkkisten autojen kanssa?