Kirjoittanut: 88k5
« : 16.01.2011 kello on 23:02 »Perävaunu on ajoneuvo, joka saattaa olla yli 30cm leveämpi puolelleen veturiin verrattuna. Tuntuu hullulta jos äärivalojen ei tarttee palaa aina liikenteessä ollessa
Veikkaampa, että kuka tahansa meistä erottaa/hahmottaa päiväsaikaan vastaantulevan yli 1.8/2.1cm yhdistelmän tai ajoneuvon äärimitat ilman mitättömiä tuikkuja kulmissa
Mutta pimeällä asia aivan toinen.
Minusta tässä takavalottomuudessa "hysterisoidaan" aivan turhaan - olette vain tottuneet siihen, ja siksi valottomuus "pistää silmää". Käykääpäs ulkomailla, niin näette, että ne takavalot kirkkaalla auringonpaisteella ovat täysin turhat Saa ajaa aika liki, että tietää onko ne perävalot päällä Sama koskee etuparkkeja huomivalojen/DRL:ien kaverina - kilometrin päästä ei edes tiedä onko ne edes päällä.
Minusta DRL:t (ilman turhia parkkeja) ovat tervetullut uudistus. Verrataan vaikka useiden uudempien autojen vilkkujen näkyvyyttä päiväsaikaan (edestäpäin) lähivalojen "seasta" kun vilkku samassa umpiossa ajovalojen kanssa.. Toisissa vakiona DRL:t autoissa vilkuttavan puolen DRL himmenee - fiksua
Mutta on täysin totta, että kuljettajan on osattava kytkeä tilanteeseen kuuluvat valot - ei kat se ole liikaa vaadittu On sitten kyse pitkistä, parkeista, etu- tai takasumarista - tai jopa vilkusta..
EDIT: Moon'in kysymykseen vastaus - kyllä se vaunu saa olla "täysin pimeä" päiväsaikaan. Ei mullakaan tule Fordin 13-nap. tökkelistä perävaunun etu-, ääri-, sivu- tai takavaloille valaistusta kun DRL:t vain päällä. Niin kuin pitää