rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.


Vastaa

Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 365 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.

Huomioi: tämä viesti näytetään vasta kun valvoja on sen hyväksynyt.

Nimi:
Sähköposti:
Aihe:
Otsikon ikoni:

Liite:
(Poista liite)
(lisää liitteitä)
Sallitut tiedostomuodot: gif, jpg, jpeg, mpg, mpeg, pdf, png, odf, kmz, gz, ov2, bmp, ods, zip
Rajoitukset: korkeintaan 10 liitettä, yhteiskoko korkeintaan 2000KB, yksittäisen liitteen koko korkeintaan 500KB
Huomaa, että liitetiedostot vaativat valvojan hyväksynnän.
Varmistus:
Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet
Kuuntele kirjaimet / Pyydä uusi kuva

Kirjoita kuvassa näkyvät kirjaimet:
Suomen ex-pressan (Sale) sukunimi:
Saunassa käytetty vasta on toiselta nimeltään?:

Oikotiet: paina alt+s lähettääksesi viestin, tai alt+p esikatsellaksesi


Lähettämällä viestin hyväksyt kirjoitussäännöt


Yhteenveto

Kirjoittanut: -------
« : 5.03.2014 kello on 11:10 »

Onko webasto tehdas vai jälki asennus? Käynistyykö automaattisesti kylmänä.. Jos se on alkuperäinen eberi, niin muistelisin että näihin on osa asentaneet lämpötila anturille jonkin vastusvirityksen, jotta lisälämmitin ei käynistyis kuin kellon nappia painamalla..

Voi olla myös lämpötila anturi joka temppuilee. Itselläni on tehnyt sillain mittari häröili ja nakkeli koetaulussa lämpöjä miten sattuu. Muistelisin että voisi jäädä jopa vika muistiin moottoriohjain yksikölle.
Kirjoittanut: ea
« : 5.03.2014 kello on 09:44 »

En huomannut omistajan kertoneen mitään kansipahvista !

En tarkoittanutkaan että kansipahvi oli todettu vialliseksi vaan että
olisi tuo pahvi hajonnut aikaisemmin. Ei välttämättä ala oireileen
näkyvästi pieni vuoto pahvissa vaan kestää jonkin aikaa oireilun
ilmeneminen lämpötilan heilahteluna ja nopeana vaihteluna.
Kirjoittanut: K.E.V
« : 5.03.2014 kello on 07:49 »

Mielestäni siinä on vikaa flektien ohjauksessa. Itsellä samanmoinen jossa ei kyllä ole tuota ongelmaa (kop kop)
Ja mahdollisesti oli ilmaa järjestelmässä.
Ihan edelliseen lausahdukseen !
Lainaus
Mielestäni ilmaa järjestelmässä, kun lämpötila heittelee ja
syynä voi olla jo aikaisemmin   pettänyt kansipahvi.

En huomannut omistajan kertoneen mitään kansipahvista !
Vaan öljynlauhdutin oli rikki mikä päästi öljyä veteen.
Ainakin tämän kuvan sai hänen kirjoituksestaan , tiedä sitten.

Edit: Varsinkin kun lukee hänen toisen ketjun  Thumb
http://karavaanari.org/index.php/topic,8383.msg184895.html#msg184895
Kirjoittanut: ea
« : 5.03.2014 kello on 01:04 »

Nuo sähköiset lämpömittarit ei välttämättä kerro lämpötilaa.
Voipi olla "asetukset" tehty siten, että 65-90 asteisella
nesteen lämpötilalla näyttää "normaalia" mittarissa.
Joissakin autoissa ei ole lämpömittaria laisinkaan, vaan
esim. maksimi kierrosmerkintä muttaa paikkaansa
mootorin lämpötilan mukaan.

Edelleen:
Mielestäni ilmaa järjestelmässä, kun lämpötila heittelee ja
syynä voi olla jo aikaisemmin pettänyt kansipahvi.
Tomppeli ei tiedä, kuitenkaan... siis minä.
Kirjoittanut: tjarvi
« : 4.03.2014 kello on 22:55 »

Jep liikkeeseen meinasinkin seuraavaksi viedä. Lähinnä mielenkiinnosta tässä pohdin ja herätän pohdintaa asian tiimoilta. Jos vaikka joskus oppisi jotain ymmärtämään moottorin sielunelämästä.

Sen verran päivitän tapahtumia, että selvitin termostaatin paikkaa ja ainakin muutaman englanninkielisen foorumin mukaan kyseisessä mallissa termostaatti, on turbon alla ja vaatii jonkun verran purkutyötä, jotta sen pääsisi vaihtamaan, joten ei ole helppoa ratkaisua siellä.

Lisäksi tänään päivällä vaimo ajeli autolla kaupoille ja takaisin (15km suuntaansa) ja totesi, että auton lämmöt nousevat normaalisti 90 asteeseen ja pysyvät siinä normaalisti.

Illalla kun kävin pikkulenkin autolla ajamassa huomasin, että molemmat flektit menevät täysille kierroksille heti, kun autoon laittaa virrat päälle vaikka auto oli ollut pihalla (0 asteen lämmössä) kuutisen tuntia edellisen ajon jälkeen eli moottorin olisi pitänyt olla ihan kylmä. Flektit huusivat täysillä siihen saakka, kun virta sammutettiin.

Huomenna sitten yhteyttä huoltoliikkeeseen ja sitäkautta hakemaan varmuutta asiaan.
Kirjoittanut: matson1
« : 4.03.2014 kello on 15:42 »

sulla on kyllä aika uusi tuo auto joten ei kyllä kannata täällä arvuutella, minä veisin liikkeesseen ja siellä ne katsoo....
Kirjoittanut: tsahkali
« : 4.03.2014 kello on 08:40 »

Järjestelmässä ilmaa?

Tuli kans ekana mieleen.  Vajausta voi olla koneen puolella, vaikka paisuntasäiliö olisi ok.
Kirjoittanut: ea
« : 3.03.2014 kello on 22:44 »

Järjestelmässä ilmaa?
Kansipahvi rikki?
Tai toisinpäin...
Kirjoittanut: Vemppu
« : 3.03.2014 kello on 21:08 »

Jos webaston tai eberin vesipumppu on huonona niin yleensä lämmitin katkaisee itse lämmittämisen ylikuumenemisen vuoksi. Webasto tai Eberi lämmittää överiksi todella epätodennäköisesti.

Se, että esilämmityksen jälkeen lämmöt laskee kun lähtee ajamaan on ihan normia: jäähdyttimessä oleva kylmä vesi tulee kiertoon mukaan ja se aiheuttaa sen että lämpömittari tipahtaa joksikin aikaa (lieneekin tuttu juttu). Noin siis silloin kun systeemi toimii ja termostaatti aukaiseen kierron pikkuajon jälkeen.

Mutta tuollaisia lämpötiloja mitä sinulla on ollut ei webasto tai eberi kehitä eli tähän _veikkaan_ että jäähdytysjärjestelm än termostaatti oireilee/jäähdytysnesteen kierto huono syystä tai toisesta (pumppu oireilee, roskaa kierrossa, tukos, ilmaa etc)

Eli jotain vesipumppu/termostaatti/lämpöanturi ongelmaa tuossa autossa voisin kuvitella olevan (jos ei sitten ole mennyt vesipumppuhomman takia rikki muuten ja oireile nyt sitten sen jälkitauteja).

Olisi hyvä tietää onko jäähdytysneste oikeasti kuumaa vai luuleeko auto sen vain olevan kuumaa. Jos webasto lämmittää täysillä vielä silloinkin kun jäähdytysnesteen lämpötila näyttää auton mittarin mukaan normaalia niin se kertoisi että joko auton nesteen lämpötilanturi kettuilee tai sitten webasto termostaatti on kyvytön tehtäväänsä. Ja äänestäisin ensin sitä autossa olevaa lämpötila-anturia.

Omalla kohdalla lähtisin hakemaan varmuutta moottorin lämmöistä ja sen mukaan sitten tuumisin jatkotoimet.

Lämmittäisin webastolla lämpimäksi ja seuraisin että toimiihan se oikein (eli että lämmittää ensin isolla teholla ja laskee tehoja). Jos Weba toimii oikein niin olisi yksi mietittävä vähemmän. Ja kuuntelisin webaston vesipumppua että rolahteleeko siellä ilmaa.

Siten kylmänä kone käyntiin. Alkaako letkut lämmitä normaalisti > kiertääkö vesi > tuleeko sisälle edes haaleaa? Siten ajoa ja kun mittari alkaa nousta niin kokeilemaan ylävesiletkua että onko yhtään kiertoa. Sitten ajoa lisää että saako lämmöt nousemaan normaaliin. Jos pompsahtamalla nousevat niin taas vesiletkua tunnustelemaan että tuliko sinnekin kuumaa. Jos ei tullut niin silloin tulee mieleen että termari jumittaa tai mittari näyttää väärin tai neste ei kierrä.

Jos sitten tekee milloin mitäkin käyntilämpöjen suhteen niin yrittäisin ilmata systeemiä ja katsella että onko kenties kansihommia luvassa (tai se vaihdettu vesipumppu antautunut) :-/

Jos webastolla on oma pumppu niin sitä voi kokeilla pitää päällä ajossa (käytännössä siis webasto tulilla) ja yrittää tutkailla että kiertääkö vesi silloin paremmin jos muuten kierto on huono.

Edit: laiskana itsenäni tod.näk. vaihtaisin termarin suitsait yhtäkaikki jos ei ole ylituskaisessa paikassa ja väijyisin muuttuiko mikään.
Kirjoittanut: tjarvi
« : 3.03.2014 kello on 20:44 »

Koneessa oli viime kesänä ongelmaa jäähdytinnesteiden kanssa. Vesipumppu oli mennyt rikki ja sen vaihdon jälkeen paisuntasäiliöön kertyi vielä öljyä. Öljyn tulo loppui öljynlauhduttimen vaihdon jälkeen, joka sekin oli siis sökönä. Tämän jälkeen jäähdytinnesteiden kanssa ei ole ollut ongelmia.

Pelkän webaston ollessa päällä lämpöä kyllä piisaa hyttiin, eli sen puolesta webaston vesipumpun voisi olettaa toimivan.

Lämpöä riitti sisälle myös ajossa vaikka käyntilämmöt olivatkin hieman alhaiset.

Mietin itsekkin ensiksi tuota, että webasto olisi suojalla lämmittänyt moottorin hieman "ylikuumaksi", mutta sen jälkeen, kun lämmöt putosivat kylmän puolelle olisi niiden pitänyt nousta takaisin 90 asteeseen, koska ajoa tuli toistakymmentä kilometriä, keli oli nollassa ja autossa on viimasuoja.

Lisäksi tosiaan flektin huutaminen moottorin sammutuksen jälkeen on mielestäni vaivannut vain viimeiset viikon tai kaksi. Lämpöjä en ole osannut aikaisemmin niin tarkkaan katsoa tai ajo on ollut sen verran lyhyttä, että ne eivät olisi muutenkaan ehtineet nousta vielä normaaliin lämpöön.