Henkilöauton (bensa) akku vetelee viimeisiään. Auto ei kestä seisoa 3 vk eikä lähde enää käyntiin ilman roikkaa, autossa 4A Defa akkulaturi moottorilämmittimen piirissä. Tunnin roikan jälkeen lähtee kyllä hyvin mutta kun pakkaset tulee? Leopojännite 12,04 V nyt aamulla kun autolla on eilen ajettu.
Hyllyssä pari ehdokasta, edellisen auton 4 v sitten kolariauton nokalta nostettu tuolloin vuoden vanha, napajännite 12,47 V, viimeksi ladattu joskus keväällä (ajettu yksi reissu vuosi sitten) tai toisesta autosta viikko sitten pois nostettu 5 vuotias ensiasennusakku 12,37 V napajännitteellä. IMOP laittaisin tuon kolariauton akun. Miten nuo halvat kuormitustesterit on luotettavia?
Jos aikaa ja harrastusta riittää, hyvän kuvan akun kunnosta saa kun laitat akkuun kuormaksi 50W halogeelipolttimon ja katsot miten kauan se palaa kirkkaana. 50W jakaa 12V saa noin 4A virran ja sen kerrot palamistunneilla ja toteat että ei ole lähelläkään akun kyljessä olevia Ah lukemia.
Tuo ei vielä kerro montako sataa Amppeeria siitä saa startatessa, mutta sen tietää että puolikuntoisesta akusta ei pakkasilla paljon lähde.
Meillä on akkuja myyvällä TB llä hieno digimittari joka kuormittamalla arvioi starttivirtaa.
Nätisti pyytämällä mittaavat vanhat akut myös.
Minun kokemus on että syväpurettu akku ei koskaan palaa entiselleen, jännite palaa, Ah ei.
Ctek 7A käyttäjänä tiedän että jotain palautuu, mutta entisöintiin ei nuokaan pysty.
Niinko Höpö mainitsi, paljonko kapasiteetista saa palautettua riippuu siitä kuinka nopeasti purkaantumisen jälkeen latauksen saa käyntiin.