Kirjoittanut: mjo33400
« : 20.12.2013 kello on 16:59 »Iso kiitos vielä haperolle ja mjo33400:lle lisäkuvista. Noiden kuvien avulla sai liittimet oikeaan järjestykseen ja muutenkin alkoi tuon laitteen sielunelämä hieman aukeamaan noviisille.
Kuvista päättelin että:
-Auton käydessä molemmat akut latautuvat, kytkeytyvät releellä D+ ohjaamana
-Auton käydessä myös jääkaappi saa 12 voltin syötön.
Oman kulkimen käytöstä tutkiessa tuli ilmi, että myös starttiakku latautuu 230 syötöllä. Jännitemittaus paljasti, että akut ovatkin yhteydessä toisiinsa koko ajan. Myös jääkaapin sai 12 voltilla päälle auton ollessa sammuksissa ja se söikin nopeasti molempia akkuja
Kysymys kuuluukin, että mistä vikaa paikallistamaan. Voiko olla, että rele(et) jonka pitäisi kytkeä/irroittaa akkuja ja jääkaapin syöttöä D+ ohjaamana on jatkuvasti "päällä". En kerinnyt tuota vielä tarkemmin tutkimaan, mutta tämmösiä tässä pienessä päässä pohdiskellen
J.K muokkasin alkuperäisen otsikon oikean nimiseksi (elettronica)
Laturin piirilevyä pitää säätää, jotta latauksen aikana auton akku kytkeytyy oikealla hetkellä lataukseen mukaan ( noin 14,2V ) ja irtoaa kun lataus on loppunut ( noin 13,8V ) . .Releen kosketin voi myös olla palanut kiinniasentoon.
Tuli taas tutkittua kyseistä laturia.


