Hyvä, että vaunun vaihdossa ollaan avoimin mielin liikkeellä. Kaikki vaihtoehdot kannattaa käydä tutkimassa liikkeessä/ jossakin paikan päällä alustasta kattoon ja tehdä omat johtopäätöksensä.
Vaunumerkkien esitemateriaaleja kannattaa lukea todella kriittisesti, koska niissä annettu informaatio on osittain joko lievästi väritettyä tai suorastaan virheellistä ja osassa saadaan kissakin muutettua koiraksi. (henkilöautojen puolella tällaisella markkinoinnilla päätyisi markkinaoikeuteen ja esitteet menisivät uusiksi sakkojen kera) Esimerkiksi useammalla merkillä on markkinoinden vahvin kori, parhaat eristeet ja paras lämmitysjärjestelmä ja joku toinen merkki saa normaalin Parocin XPS-eristeen vaikuttamaan jotenkin ainutlaatuiselta, kun sitä ruotsissa markkinoidaan tietyllä nimellä. Alustoissa on huomattavia eroja. Esimerkiksi vaikka kaksi valmistajaa käyttäisivät molemmat ALKO:n alustaa, niin tarkemmalla tutkimisella voi selvitä, että toinen käyttää ns perusalustaa perusakselein ja ilman vahvistuksia kulmatuille yms ja toinen taas ns Premium-alustaa delta-akselein ja vahvistettuna.
Kyllä niitä eroja vaunumerkeistä löytyy, kun niitä osaa etsiä. Onko sillä sitten käytännössä mitään merkitystä, että esim KABE käyttää edelleen puuta katon ja seinien välisessä liitoksessa (ei ilmeisesti ole niitä esitteeessä mainittuja kosteudelle alttiita paikkoja, joissa käytetään muovirimoja

) ja esim Cabby hoitaa vastaavan paikan polyuretaanituilla.
Niin ja sitten niitä kokemuksia. Meillä on 2010-luvun Cabby joka hankittiin ympärivuotiseen käyttöön ja myös vedettäväksi niin kesällä, kuin talvella. Ollaan oltu kokonaisuudessaan tyytyväisiä merkkiin. Kriittinen silmä löytää muutamia detaljeihin liittyviä viimeistelypuutteit
a vaunusta, mutta niin niitä löytyy kaikista muistakin merkeistä.
Lämmitys pitää lämmön hyvin tasaisena (näin varmaan nykyään kaikissa vaunuissa, joissa on alde nestekiertoisella lattialämmöllä).
Vaunun tasapaino on mietitty hyvin, koska ainakin meillä reissataan niin, että vesisäilö on lähtökohtaisesti täynnä (noin 40 litraa), mukana kaksi 11kg kaasupulloa (noin 40 kg yht) + muut sälät eli etutelttaa, tunkki, tuoleja , pöytiä, aitoja yms. Aisapaino reissuvalmiilla vaunulla on helppo saada tuohon noin 80 kg haarukkaan. Vaunu on helppo vetää ja tulee perässä todella eleettömästi. Patja+sänky on erittäin hyvä nukkua. Huonointa tässä vaunussa on se, että sillä haluasi olla reissussa koko ajan

Ilmastointi/mover kysymys on tietysti täysin omista mieltymyksistä riippuvainen, mutta itse en ilmastoinnista luopuisi.
Tänäkin kesänä ulkomailla oli ilmastoinnille käyttöä kolmen viikon reissussa lähes joka päivä ja vaunun lämpötila pysyi nätisti asetetussa +21 asteessa ja kaikilla asukeilla oli kiva olla vaunussa. Ja on sillä käyttöä myös kotimaassa. Paitsi lämpimällä kelillä, niin kuivaa ilmaa kostealla kelillä. Eikä ilmastoinnin käyttö vie edes paljon sähköä. Tosin Suomessa on joillakin alueilla käytössä lisämaksu, mikäli vaunussa on ilmastointi, mutta ei sekään käytännössä ole merkittävä kuluerä.
Jos vaunu on kokoluokkaa 650 eli kokonaispituus aisan kanssa on 8m ei normaali leirintä alueilla ole käytännössä tarvetta moverille vaan tuon kokoisen vaunun saa kyllä peruutettua paikalleen helpohkosti. Suomalainenhan ei vaunuaan käsin kääntele. Saksalaiset, hollantilaiset yms tuntuvat taas tekevän yleensä niin, että vaunu irti ja ähistään se sitten käsipelillä/moverilla paikalleen. Jossakin keskieuroopan tiiviillä alueilla voi tietysti tulla tarvetta moverille ja onhan se näppärä, jos vaikka säilytyspaikka on ahdas.