Kirjoittanut: Aippe
« : 16.07.2013 kello on 18:26 »Voi se olla joskus myös niin päin että sähköjärjestelmä on buutattava ottamalla akku irti silloin tällöin jotta auto toimisi kunnolla. Ainakin eräs Citroen malli vaatii sitä.
Kirjoittanut: Aippe« : 16.07.2013 kello on 18:26 »Voi se olla joskus myös niin päin että sähköjärjestelmä on buutattava ottamalla akku irti silloin tällöin jotta auto toimisi kunnolla. Ainakin eräs Citroen malli vaatii sitä.
Kirjoittanut: Jgahpir« : 16.07.2013 kello on 17:59 »Tämä on Gahpirille myöhässä. Mutta muistaakseni ennen vanhaan, kun ei ollut tietokoneita, niin 9V:n paristo riitti pitämään radion toimintakunnossa. Se 9V syötetiin sytkän kautta, mikäli siellä oli jatkuva virta. Eihän se akku ole kuin hetken poissa. No hittolainen, tuohan se olisi ollut se näppärin vaihtoehto. Jossakin minulla on sellainen 3metrin ns latauspiuha jossa uros tupakkisytkä molemmissa päissä, ja vara-akusta hauenleuka/sytkä, joita on nurkat väärällään. Mites niitä koodeja syötetään tuollaiseen pimeeseen laitteeseen? Vai onkohan tuosta myös palannu joku sulake. Kirjoittanut: 0yxxy0« : 16.07.2013 kello on 17:18 »v70 vm99 ainut ongelma oli radion koodi. Muutama väärin ja sen jälkeen olikohan pari tuntia virtapäällä/ virheellinen yritys, yön yli sai virtaa pitää päällä. Ohjekirjan syövereistä sitten löytyi oikea koodi edellisten omistajien taholta.
Kirjoittanut: Haapaniemen Paroni« : 16.07.2013 kello on 16:00 »Aika monessa uudessa autossa menee se ajonesto päälle,jos ei laita sitä pientä lisä akkua,vaihdon ajaksi
Sanoivat akkuneliössä,kun vaihdoin aikaisempaan jyllikseen uuden akun ja vuos malli oli 2000...Kirjoittanut: seppoko« : 16.07.2013 kello on 14:38 »Tämä on Gahpirille myöhässä. Mutta muistaakseni ennen vanhaan, kun ei ollut tietokoneita, niin 9V:n paristo riitti pitämään radion toimintakunnossa. Se 9V syötetiin sytkän kautta, mikäli siellä oli jatkuva virta. Eihän se akku ole kuin hetken poissa.
Kirjoittanut: Jgahpir« : 16.07.2013 kello on 14:22 »No juu, 2000 mallin Passatti kesti hyvin akun irroitukset; en huomannut muuta resettiä kuin kellon.
Mutta se soitin tietysti; sehän pimeni. Se on Kenwood merkkinen ja lienee uudehko.Mitäs sille pitäis yrittää muuta kuin metsästää jostain sen papereita? Kirjoittanut: Jgahpir« : 15.07.2013 kello on 11:42 »Kiitos, näiden kokemusten valossa, akun irroituksella ei siis kannata leikkiä jos ei autoansa tunne.
Radiolaitteiden kanssa asiaan voi kuulemma vaikuttaa myös aika. Joku vehje sietää juuri akun vaihdon, mutta ei pidempää sähköttä oloa. Muuten vaatii koodit, jotka kuitenkin on jo hukassa. Kirjoittanut: mike« : 14.07.2013 kello on 21:39 »Mulla volkkarissa hävis vetokoukun pistokkeesta virrat akun irroituksen jälkeen. Tietokoneessa piti käyttää.
Kirjoittanut: putkimies« : 14.07.2013 kello on 20:37 » Minulla ei aivan uusia autoja ole. Mutta noista vanhemmista akun irroittamisen jälkeen vähintäinkin kello pitää asettaa aikaan. Automaattivaihteise ssa tuntuu myös hiuksen hienoinen muutos käyttäytymisessä. Oppii kyllä sitten entisille tavoille kun vaan ajelee. Jotkut vikakoodit saan myös nollattua akun irroituksella. ...Nykyautossa on kymmeniä tietokoneita, ei kai sitä kukaan pysty täsmälleen sanomaan miten ne käyttäytyy, koska se miten jännitteen alenemistilanne etenee, vaikuttaa myös asiaan.
![]() Kirjoittanut: Mazza« : 14.07.2013 kello on 20:23 »Joissain autoissa akun irroittaminen väärällä tavalla saa aikaan ohjausboksien kärähtelyä, mutta silloin kyse on siitä, että akku irroitetaan ennen CAN-väylän sammumista, joka saattaa pysyä päällä puoli tuntia virtojen sammuttamisen jälkeen. Jännitteen käyminen noin alhaalla saattaa jättää vikakoodeja ja saattaa vaatia esp:n ja sähkövarusteiden nollaamista/opetusta, mutta vaurioita tuskin enää syntyy lisää vaikka akun nyppää irti. Kannattaa kuitenkin olla käyttämättä virtoja päällä 30min ennen akun irroitusta, koska CAN-väylä toimii 5 voltilla ja saattaa vielä kituisasti pihistä...
|