Se on sähköalan ihmisillekin vähän mysteeriö tuo akun varauskapasiteetti, varakapasiteetti suhteessa purkutehoon ja -aikaan sekä lämpötiloihin, koska nuo ilmoitetut arvo tarroissa ja esitteissä toimivat vain tietyillä "yhtälöillä", esim. Ah-määrä yleensä 20h purkuajalla lämptilassa 25C kunness kennojännite 10.5V (lyijyhappoakku), jolloin reseviä jää vielä xx jne.. Noista voidaan piirtää käyrä.. vastaavasti eri purkuajalla ja -teholla oma käyrä. Sitten omat käyrät latauskerroille, koska ne saavat nuo ajammat käyrät omaan laskuunsa. Aika sekainen viidakko - saati että varaustaso/-kapasiteetti kertoisi jotain
mitä akussa on jäljellä % tai Ah tai Wh, kun ovat suhteessa akun kuntoon/käyttöön. Eli voidaan tietyissä oloissa akun ollessa uusi pitää jotain kriteerejä, jotka voidaan pukea numeroiksi ja mitata niitä..
Sen sijaan tavantallaalle numerot yksin eivät kovinpaljoa kerro varsinkin kun kulutusta päälllä X mittarien lukuhetkellä ja loppuilta taasen kulutus on Y. Sitten jos jotenki selvittää kennojännitteen tai happoakun ominaispainomittari
lla varaustilan - on liki mahdotonta laskea käyttöolosuhteissa mitä akussa on jäljellä..
Siksipä minusta väripalkkinäyttö on paras hyvyysmittari, jossa punainen (kuka tahansa ymmärtää, että kaikki ei ole hyvin) alkaa about siitä kun kennojännite saavuttaa rajaarvon, jossa purettu jo yli puolet "normi" kapasitetiista - se ei tosiaankaan tarkoita, että toinen puolisko olisi vielä jäljellä