Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä

Akku vaunuun (jossa sitä ei ole ollut)

(1/22) > >>

560FMK:
Uusi Dethleffssi tulossa, mutta otin sen ilman akkuvarustusta kun se tuntui turhan suolaisen hintaiselta (719€) ja edellisen Hobbynkin kanssa pärjättiin ilman (autossa oli tupla-akut ja vaunuun jatkuva virta).

Nyt kuitenkin ajattelin akun asentaa, mutta tarkkaa tietoa/käytännön kokemusta ei ole, mutta itse sen kuitenkin joka tapauksessa asennan. Vaunu ei ole vielä pihassa, joten homma vasta alustavalla suunnitteluasteella .

Toimiiko homma seuraavalla lailla?:
•akuksi esim: 90Ah AGM-akku
•Biltemasta sais huokeella latausreleen: http://biltema.fi/fi/Veneily/12-V/Sahkotarvikkeet/Erotusrele-25230/ Samanlaisia näyttää myyvän moni muukin, tosin jopa monta kymppiä kalliimmalla.
•päävirtakytkin lisäksi väliin, niin ei ainakaan akkua syö mikään pitkässä seisonnassa.
•CTEKin 7A-laturi olis jo olemassa, minkä vois viritellä kiinteästi vaunuun.

Mutta itse "ongelma":
onnistuuko se vain yksinkertaisesti punoa nuo em. vermeet autolta tulevan jatkuvan virran piuhan väliin vai pitääkö 13-napaisesta johtonipusta kaivella varsinainen lataukselle tarkoitettu johto? Jos, niin autonko takia vai jonkin muun syyn? Auton akkuahan se ei tuollaisen erotinreleen kanssa tyhjentäis. Onkohan siellä vaunun puolella koko johtoa latausvirralle ja sen maadoitukselle (nastat nro 10 ja 11)? Vai onko se kytketty jo valmiiksi esim. jääkaapille?

Haapaniemen Paroni:
Säästitkö nyt vika asiassa minun mielipide...

juksii:
Mitenkäs, onko tommosessa vaunussa kuitenkin 12V systeemit olemassa? Minkälainen 12V virtalähde siellä on?

Ossi66:
Musta tuntuu,
Joudut poistamaan vaunussa olevan 12V virtalähteen ja korvaamaan sen kunnon laturilla - 25A Mascoteja noihin yleensä laittavat. Riittääkö 7A Ctec normaaliin kulutukseen??

Uskon, lataus johyo loppuu vaunun etupäähän keskelle vaunua liitinrimaan. Jatkuva virta menee suoraan jääkaapille.

MCL:
Omassa käytössä on 5 A:n C-tek riittänyt. Kun on verkkovirtaa saatavilla, sitä käytetään niin lataamiseen, kuin muihinkin kohteisiin esim. lämmitykseen ja jääkaappiin. Ei valot ja radio paljoa 12V virtaa tarvitse. 5 A:n laturi lataa yön aikana kuitenkin noin 50 Ah, vuorokaudessa jo 100 Ah:n luokkaa. Harvalla on enempää lataustarvetta kerralla.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View