Tuota,tuota, miksi jännite noin alas ennenkuin alkaa lataamaan? En ole aiemmin kuullutkaan, että ylläpitolatauksella saa akut kuivaksi jos laturi on kunnossa.
|
Sivuja: [1] Siirry alas
Tuota,tuota, miksi jännite noin alas ennenkuin alkaa lataamaan? En ole aiemmin kuullutkaan, että ylläpitolatauksella saa akut kuivaksi jos laturi on kunnossa.
Aika vanha lienee se paikallaan oleva laturi, akku tosin oli uusi ja nyt käyttökelvoton kun oli paikallaan viimekesänä. Paljonko olisi sopivampi alarajan jännite? Täytenä tippuu lataamatta johonkin reiluun 12 volttiin. Missä jännitteessä vielä esim. telkkari vielä toimii? Sen raja-arvon muuttaminen ei ole ongelma.
Oisko sun sittenkin viisainta uusia se laturi, esim. C-tek 3600 hinta kait 40-60 ekeen.
Monet pitää laturia "aina" päällä, meillä on muutaman päivän reissun jälkeen. Löytyyköhän verkkovirtaan ajastinkelloja jotka katkaisee virran muutaman päivän päästä? ..Viikkokello? Pitää tietää mikä vkon päivä silloin on ![]()
Kun suunnittelee ylläpitolaturia niin kannattas suunnitella siten jott kun akku on ladattu täyteen niin ylläpito jännite hieman suurempi kuin täyden akun lepojännite, ainakaan minusta ei ole tarpeellista ja eikä hirveen suositeltavaakaan purkaa akkua tyhjäksi latausten välillä, eli minä käyttäisin hieman yli 12.8V ala jänniteenä ylläpito tilanteessa, ja ainakun virta kytketään niin lataus jännite nousee kunnes akku on jälleen varattu ja siirtyy sitten ylläpitolataukseen. .
Rakentelussahan on aina oma viehätyksensä mutta nykyään valmiiksi suunnitellut ja tehdyt laturit on verrattain kohtuu hintaisia esimerkiksi Benettonin 25A äly laturi ylläpito toiminnolla noin 160€ Sehän se olisi helpoin tapa ruuvata se CTEKki pois varaston seinästä vaan ei minulla tuossa se helpoin ratkaisu ole se homman ydin vaan lähinnä tuo värkkääminen. Pysyypähän mieli virkeenä.
![]() Sehän se olisi helpoin tapa ruuvata se CTEKki pois varaston seinästä vaan ei minulla tuossa se helpoin ratkaisu ole se homman ydin vaan lähinnä tuo värkkääminen. Pysyypähän mieli virkeenä. joo toi kuulostaa ihan mielen kiintoselta onkos sulla mitään ohjeita tohon hommmaa Näppärästi toteutettu tuo reaaliaika kuvaaja. Itse ajatellut että laittaisi loggerin akunkarvoihin, näkis mihin se suuntaan milloinkin virta liikkuu, sehän pitää sitte tietokoneella tutkia excelin kanssa. Hyvä että muutkin aattelee laatikon ulkopuolelta, näissä värkkäily jutuissa ei ihan aina ole järkeä, muuta kun rakentamisen riemu
![]() Sivuja: [1] Siirry ylös
|