Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone

Liikennekäyttäytyminen, suojatiet

<< < (5/10) > >>

"Masi":
Täällä päin maailmaa on sama laki suojatien kohdalla kuin suomessa, mutta käytäntö on eri. Täällä on jalankulkia se jolle se on suojatie, suomessahan se on autojen etu-ajo oikeuden merkki. Ja tuo suojatielle autoilla ryntäys alkaa jo etelä ruotsissa.
Kyllä on aina joskus aika kauhean näköistä kun ei edes jarruvalot vilahda kun vetävät ohi suojatien eteen pysähtyneestä autosta.
Muutama kamera pois niin jää rahaa laittaa poliisi katselemaan pikkaisen ajoa, niin valtio rikastuisi äkkiä siellä päin.

Jepukka:
Espanjan lomareissulla oli suorastaan ihailtavaa miten jalankulkijat otettiin huomioon, kunhan oli jalkakäytävällä tai suojatiellä. Muuten liikennekulttuuri tuntui olevan hyvinkin joustavaa ja sääntöjä mukailevaa. Jännä että vaikka noita sääntöjä vähän venytetään niin liikenne sujuu. Suomessa ei suju periaate täällä kun on että "nyt on minun oikeus ajaa niin ajan vaikka kylkeen saa*ana"  :)

Isoimman kulttuurimuutoksen olen huomannut balttiassa ja eritoten viron puolella. Ensimmäisiä kertoja kun kävin aikoinaan niin oikeasti piti katsoa missä kävelee ja missä ylittää kadun. Entäs tänään, oletteko huomanneet? aivan erinlaista.

Ipsu:

--- Lainaus käyttäjältä: 0yxxy0 -  5.02.2014     kello on 06:43 ---Jos on astumassa suojatielle on annettava tilaa. Jos seisoo jalat rinnakkain niin siinä seiskööt, jos on ottamassa askelta sitten annetaan tietä.

--- Lainaus päättyy ---

Tervetuloo tänne maalle. Täällä ei uskalla kukaan "olla astumassa" tielle, koska sillon jää aivan varmasti auton alle! Se on kyllä kiltisi odotettava tasan just siinä suojatien reunassa sen näkösenä että "jaa, aiotko sääki ajaa mun päälle". Kaupungeissa onkin eri meininki, siellä minäkin uskallan astua suojatielle ja luottaa enempi siihen et se autoilija pysähtyy.

Ja kyllä, mulla on todellakin aikaa pysähtyä vaikka jokasen suojatien kohdalla ja antaa tietä. Olin sitten letkan eka tai viiminen. Täällä ei toki tarvi pelätä että joku viereiseltä kaistalta menis ohi, kun viereisellä kaistalla ajellaan vallan eri suuntaan  :laugh:
Täällä se kävelijä myös odottaa niin kauan et se koko letka pysähtyy siihen suojatien taakse, ennen kun lähtee ylittämään tietä. Sillon ei oo kävelijä vaarassa vaikka joku takana tuleva karauttais pysähtyneen auton perään.

Ite siis "joudun" pysähtymään suojatien viereen ehkä kerran kuukaudessa, jos sitäkään. Ja sen mä ehdin vallan hyvin tehdä  Thumb (voi olla että mielipide muuttuis jos asuisin jossain kaupungissa)

kimi:
Koskakohan täällä tehdään Tukholman malliin. Poistetaan suojateitä koska jalankulkijat aiheuttivat paljon vaaratilanteita.
Kävelen paljon ja ainakin minua ottaa pattiin jos joku auto pysähtyy kun olen lähestymässä suojatietä varsinkin jos kyseessä on vähääkään isompi ajoneuvo. Toki kunnon ruuhkaisessa liikenteessä tilanne on eri, mutta ei sitä montaa sekuntia joudu yleensä odottamaan ja liikenne sujuu.

tsahkali:

--- Lainaus käyttäjältä: kimi -  5.02.2014     kello on 14:48 ---Kävelen paljon ja ainakin minua ottaa pattiin jos joku auto pysähtyy kun olen lähestymässä suojatietä varsinkin jos kyseessä on vähääkään isompi ajoneuvo.

--- Lainaus päättyy ---

Kun ottaa jommankumman yläraajan käyttöön, niin homma toimii. Se joka aikoo antaa tietä, voi näyttää, että menehän siitä....

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View