rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Montako astetta / kW?  (Luettu 34167 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:27.12.2012 kello on 08:21
Vs: Montako astetta / kW?
« Vastaus #75 : 5.11.2011 kello on 23:08 »
Sori Dorotea, mutta nyt en ymmärtänyt. Mihin tieto perustuu?

Varmaankin siihen tunteeseen kun laitat kaasun päälle niin lämpö tuleee äkkiä.
Tuhannella watilla ei kovin äkkiä saa vastetta... ;)

Ei tietoon, vaan omiin tuntemuksiin. Varsinkin pakkasella lämmittäessä sähköllä (1000W) patterit ovat melko viileät, 2000W jo lämpiävät enemmän ja kaasulla tulevat kuumiksi.

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:25
Vs: Montako astetta / kW?
« Vastaus #76 : 5.11.2011 kello on 23:08 »
Varmaankin siihen tunteeseen kun laitat kaasun päälle niin lämpö tuleee äkkiä.
Tuhannella watilla ei kovin äkkiä saa vastetta... ;)

Jos otetaan vertailuun esim. Primus 2490:nen niin kun laitetaan paineensäädin 2:lle on teho suunnilleen sama kuin sähkölämmityksen 1000 wattia. Väitän, että tunnekin on sama. Toki voin olla myös väärässä. :-[
Dorotea, meillä on samat vastausajat. Hyvä kun ollaan eläkkeelläkin tarkkoja. ;D

  • Vieras
  • Vs: Montako astetta / kW?
    « Vastaus #77 : 5.11.2011 kello on 23:16 »
    Jos otetaan vertailuun esim. Primus 2490:nen niin kun laitetaan paineensäädin 2:lle on teho suunnilleen sama kuin sähkölämmityksen 1000 wattia. Väitän, että tunnekin on sama. Toki voin olla myös väärässä. :-[
    Dorotea, meillä on samat vastausajat. Hyvä kun ollaan eläkkeelläkin tarkkoja. ;D
    No minä olen huomannu että kun kaasulle laitat niin mukavan lämmön saat  :o
    Ja äkemmin... :D
    Toki olen väärässäkin ollut jo monesti mutta kuten pohjalaset sanoo notta multa puuttuu heikkouret ku olen täyrellinen :D :D
    Tää on sitten vitsi ennenkuin.... ;)

    *****
    • LämmitinGuru
    • Aluevalvoja
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:25
    Vs: Montako astetta / kW?
    « Vastaus #78 : 5.11.2011 kello on 23:22 »
    No minä olen huomannu että kun kaasulle laitat niin mukavan lämmön saat  :o
    Ja äkemmin... :D
    Toki olen väärässäkin ollut jo monesti mutta kuten pohjalaset sanoo notta multa puuttuu heikkouret ku olen täyrellinen :D :D
    Tää on sitten vitsi ennenkuin.... ;)

    Sinulla on huumori hyvin hallussa. :D

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:43
    Vs: Montako astetta / kW?
    « Vastaus #79 : 5.11.2011 kello on 23:24 »
    Primus lämmittimen hyötysuhde on noin 83 %.
    Jaaha. Kiitos tiedosta.
     
    Trumatic 6002 tietoja selatessa ilmoittavat suurimmaksi tehoksi 6kW, kaasunkulutus tuolloin 490g/h.
     Tuosta seuraa että täydellä teholla käydessään 11kg pullo riittää 22,44tuntia. Ja tuotettu energia 134,6 kWh. Jos kaasupullossa on 144kWh, hyötysuhde on 93 %.

      Tuo lukema siis täydellä teholla laskettuna, osateholla lukema on todennäköisesti hieman  huonompi, en nyt jaksa laskea sitä ;)

  • Vieras
  • Vs: Montako astetta / kW?
    « Vastaus #80 : 5.11.2011 kello on 23:29 »
    Täytyy sanoa että kun olet lämmittäny talon takkahässäkän niin kun tulet kotiin työpäivän jälkeen niin huomaat millä olet lämmön aikaan saanut..
    Onhan se niin paljon lempeämpi lämpö kun normaalisti... :D

    *****
    • LämmitinGuru
    • Aluevalvoja
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:25
    Vs: Montako astetta / kW?
    « Vastaus #81 : 5.11.2011 kello on 23:30 »
    Jaaha. Kiitos tiedosta.
     
    Trumatic 6002 tietoja selatessa ilmoittavat suurimmaksi tehoksi 6kW, kaasunkulutus tuolloin 490g/h.
     Tuosta seuraa että täydellä teholla käydessään 11kg pullo riittää 22,44tuntia. Ja tuotettu energia 134,6 kWh. Jos kaasupullossa on 144kWh, hyötysuhde on 93 %.

      Tuo lukema siis täydellä teholla laskettuna, osateholla lukema on todennäköisesti hieman  huonompi, en nyt jaksa laskea sitä ;)

    Eikä se pannu käy koko ajan. ;)

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:43
    Vs: Montako astetta / kW?
    « Vastaus #82 : 6.11.2011 kello on 00:00 »
    Täytyy sanoa että kun olet lämmittäny talon takkahässäkän niin kun tulet kotiin työpäivän jälkeen niin huomaat millä olet lämmön aikaan saanut..
    Onhan se niin paljon lempeämpi lämpö kun normaalisti... :D
    Vuosikausia takkahässäkkää minäkin harrastin. Kunnes päätin koemielessä olla yhden talven kokonaan puuta polttamatta, luottaen vain suoraan sähkölämmitykseen. Sattui tulemaan poikkeuksellisen lämmin talvi. Yllätys oli melkoinen kun selvisi vuoden kulutus, se oli varsin tarkoin sama kuin aiempina vuosina.
       Toinen syy ettei sähköä mennyt enempää oli se että takalla lämmitettäessä huonelämpö kohosi tarpeettoman korkeaksi 24-25, sen sijaan että pelkästään suora sähkölämmitys piti lämmön tasaisena 22asteessa. Eihän enää klapihommiin motivoi jos takkaa lämmittäessä ei tienaa sitä lämmityksen oheistarviketta, olutpullon hintaa.  ;)

      Lisäys: Takkauuni-suora sähkölämpö yhdistelmälämmityks essä on se pulma että huoneen keskellä oleva takka kierrättää ilmaa keskeltä ylös ja ulkoseinltä alas, ja tuolloin ikkunapinnoista alas valuva ilma kytkee patterien temostaatit "päälle" asentoon. Tämä pulma minulla on poistettu keskellä huoneistoa ylhäällä olevalla "kuningastermostaati lla" joka katkaisee kaikista sähköpattereista sähköt jos takka tai kevään aurinko nostaa asunnon lämpötilaa.
    « Viimeksi muokattu: 6.11.2011 kello on 08:43 »

  • Vieras
  • Vs: Montako astetta / kW?
    « Vastaus #83 : 6.11.2011 kello on 07:22 »
    Tässä kun ollaan nyt itse kukin testaillu autonsa/vaununsa lämmitysominaisuuks ia, kiinnostaisikin tietää että pääseekö pohjoismaihin tehdyillä tuotteilla yhtään pienempään sähkönkulutukseen kuin mitä tässä ketjussa on selvinnyt, tuntuu vaan että se yksi pullo riittää korkeintaan 3 vrk talvella ja että 1000 watilla saadaan kork. 20 asteen ero ulkolämpötilaan nähden, olipa merkki mikä tahansa.

    Niin, en sitten vähättele lainkaan Kaben, Polarin, Sävsjön tai Soliferin paremmuutta talveen mutta äkkiseltään tuntuu että se paremmuus näkyy sitten kokonaisuudessa kun talvi alkaa olla todellisuutta.

    Tehkääpä se 1000W testi niin saadaan sekin selville. :D

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:23.05.2024 kello on 13:58
    • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
    Vs: Montako astetta / kW?
    « Vastaus #84 : 6.11.2011 kello on 08:31 »
    Jos otetaan vertailuun esim. Primus 2490:nen niin kun laitetaan paineensäädin 2:lle on teho suunnilleen sama kuin sähkölämmityksen 1000 wattia. Väitän, että tunnekin on sama. Toki voin olla myös väärässä. :-[
    Dorotea, meillä on samat vastausajat. Hyvä kun ollaan eläkkeelläkin tarkkoja. ;D

    Ei kai. Sanoisin että 1:selle laitettu painesäädin 2490:ssä, vastaa patruunan tehoa noin 2500W. ::)

    *****
    • LämmitinGuru
    • Aluevalvoja
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:25
    Vs: Montako astetta / kW?
    « Vastaus #85 : 6.11.2011 kello on 08:40 »
    Ei kai. Sanoisin että 1:selle laitettu painesäädin 2490:ssä, vastaa patruunan tehoa noin 2500W. ::)

    Säätö on lineaarinen.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
    • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
    Vs: Montako astetta / kW?
    « Vastaus #86 : 9.11.2011 kello on 21:07 »
    toss parituntii sitte pistin kahe kilowatin patruunan lämmittämään valmiiksi kakskyt asteista autoo. ohitin termostaatin ja parin tunnin pääst tulin autoon, toivoin ett se näin yheasteen pakkasess olisi ollu mukavan lämmin.. va paskat.. tääl o helevetin kuuma mittari näyttää 28 astetta ja siin meikäläiselle kymppi liika nukkumiseen.... kokeilu jatkuu, puotin yhell kilowatill.. kerron aamull lissää mihi aikan oon paleltunu...

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
    • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
    Vs: Montako astetta / kW?
    « Vastaus #87 : 10.11.2011 kello on 17:26 »
    toss parituntii sitte pistin kahe kilowatin patruunan lämmittämään valmiiksi kakskyt asteista autoo. ohitin termostaatin ja parin tunnin pääst tulin autoon, toivoin ett se näin yheasteen pakkasess olisi ollu mukavan lämmin.. va paskat.. tääl o helevetin kuuma mittari näyttää 28 astetta ja siin meikäläiselle kymppi liika nukkumiseen.... kokeilu jatkuu, puotin yhell kilowatill.. kerron aamull lissää mihi aikan oon paleltunu...
    eipaleltunu vaikk aamull oli pariastett pakkasta... lämmintä oli 22.. tommonen pikku auto lämpiää näköjään aika vähäll energialla.. niin auto on alkovimallinen ja asuin osan pituus ilman alkovia n 3metrii ja ohjaamon ja asuinosan väliss oli lämpö verho

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:23.05.2024 kello on 13:58
    • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
    Vs: Montako astetta / kW?
    « Vastaus #88 : 10.11.2011 kello on 17:50 »
    Sinun autossa nousee lämpö 1000W:lla, reilut kymmenen astetta enempi kuin minulla.  :)

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
    • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
    Vs: Montako astetta / kW?
    « Vastaus #89 : 10.11.2011 kello on 17:57 »
    Sinun autossa nousee lämpö 1000W:lla, reilut kymmenen astetta enempi kuin minulla.  :)
    Va oon sull tuplasti asuinneliöitäki ;D  Tää shevy huussi on tosi pikkanen yksinn menee tai uuden pienikokosen morsiammen kans..