Tekniikkakeskustelut > Vetoautot
Pulinaa vetoautoista
pamaus:
Tätä paino asiaa olen selvittänyt oikein poliisin/ katsastusmiehen kanssa ja se mene näin.
Minun tapauksessa Volvo V70 vetokyky on 1800 kg.
Vaunu LMC 720 omamassa 1580 kg ja kokonaismassa 1900 kg.
Minä voi siis lain mukaan laittaa vaunuun 220 kg tavaraa, koska auton vetokyky on 1800 kg. Ja tämä paino mitataan vaunun renkaista puntarilla maahan. Osa painosta menee vetoaisan kautta myös autoon.
Oleellisinta on se, että vaununi paino, joka kohdistuu renkaiden kautta maantiehen, ei saa ylittää 1800 kg ja tämä voidaan vain puntarilla todistaa.
Sitten käytännön vinkki. Poliiseja on maantiella hyvin monenlaisia osa tietää tämän ja osa ei.
Jos poliisi alkaa väittämään, että et saa vaunua vetää ja alkaa kirjoittamaan rikesakkoa.
VINKKI: Ota tämä rikesakko ja ruuvaa vaunusta vähäksi aikaa jalat alas ja jatka matkaa tunnin päästä uudestaan.
Toinen vaihtoehto on se ja tämä koskee varsinkin vanhoja vaunuja, joihin on jo vähän kosteutta rakenteisiin kertynyt.
Älä koskaan alkaa väittämään Poliisin kanssa, mitä vaunusi painaa ja mitä ei.
Tästä nimittäin seuraa se, että olet vaunusi kanssa kohta Poliisin puntarissa.
ESIM: Solifer jubilee 550 vm -90, omakohtainen kokemus.
Vaunun omamassa on papereiden mukaan 910 kg ja kokonaismassa on 1060 kg. Eli tavaraa saa laittaa sen 150 kg. Olen nimittäin käynyt joskus oman Jubileen kanssa puntarissa ja totuus on aivan toista. Ja sitten kun on vetoauto, jolla saa vetää 1100 kg niin niin, en suosittele puntariin joutumista poliisin kanssa.
ose:
Kyllä Suomessa sakot sa jos painot ei mene oikein. Olin työhommissa vetämässä Mitsu L200 4WD jonka vetokyky on 2700 kg. Kuormana kokonaispainoltaan 2000 kg trailerissa oli 1430 kg työkone ja traileri painaa 570 kg. Sakot tuli mutta yllättävästä asiasta, aisapainosta, sitä oli aivan liikaa. Yhdistelmä oli tosi hyvä vetää ennen punnitusta. Ensin punnittiin aisapaino, sitten akselit ja sitten siirrettiin työkonetta taaksepäin. Kuorman siirron jälkeen ei punnittu kuin aisapaino...jota oli 60 kg kun suurin maksimi tuolle autolle on 102 kg. Loppumatka mentiin kuuttakymppiä kun kärry vei autoa enkä minä.
pamaus:
Siis tämä puntarointi on yllättävän yleistä loppujen lopuksi, en vain ole ikään kuullut, että vaunua olisi puntaroitu.
Tuossa yksi kaverini omistaa pienen tukkirekka firman, niin usein on ollut puhetta, että hän joutuu vähintään kerran kuussa puntariin rekan kanssa ja se ei kuulemma ole enää halpaa hommaa, kun kuorma ylittyy ja puut joutuu jättämään tienvarteen.
Ehkä hyvä näin, onhan ne tukkirekan massat aivan toista kuin asuntovaunun.
Eipä ole muistikuvassa, että joku olisi tappanut asuntovaunulla vastaantulijan.
tsahkali:
--- Lainaus käyttäjältä: pamaus - 28.08.2014 kello on 21:00 ---Tuossa yksi kaverini omistaa pienen tukkirekka firman, niin usein on ollut puhetta, että hän joutuu vähintään kerran kuussa puntariin rekan kanssa ja se ei kuulemma ole enää halpaa hommaa, kun kuorma ylittyy ja puut joutuu jättämään tienvarteen.
--- Lainaus päättyy ---
HYVÄ kun punnittevat. Yx kunnon ylikuorma rikkoo miljoonien edestä tietä.
T-Cat:
Ei nyt täysin topiciin liity mutta kuitenkin osin. Soitin tutulle poliisille kesäkuun lopulla ja kysyin miten menee nykyään painot vetohommissa (työkaverilla ei "pikku E" korttia) eli saako vetää jarrullista kärryä (kok. massa 1950 kg) Transportterilla (kokonaismassaa en muista mutta -13 mallinen vuokra portteri) jos pitää huolen että todellinen massa ei ylitä 750 kg (kevytperävaunun max. paino). Ei onnistu enää, ennen onnistui mutta nykyään katsotaan kaikki massat tien päällä rekisteriotteista ja verrataan ajokortin luokkiin ... Eli, nykyään ratsioissa ei katsota enää maalaisjärjellä peräkärryn todellista massaa vaan rekisteriotteiden kokonaispainoja + ajokortin luokkia mitä saa kuljettaa, näin annoin ymmärtää itselleni.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta