Tekniikkakeskustelut > Sekalaiset
Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?
Rölli:
--- Lainaus käyttäjältä: Alan - 25.10.2013 kello on 08:45 --- Irtomittari uunissa menee hiilloksen poistamisen jälkeen helposti tappiin eli yli 300 C asti.
--- Lainaus päättyy ---
Hiiloksen alla on helposti noin 500 astetta lämmintä, sen vuoksi noin puolentunnin tasaantuminen ni tietää uunin kiven lämmön hieman syvemmältä..
hartsakoski:
Uunit on pitkälti yksilöitä,en omalla kokemuksella usko helposti tuohon ylilämmityksen vaaraan.Yhden uunin teon olen seurannut alusta loppuun,ja sitä yli 10 vuotta kerkesin lämmittää välillä kovastikkin ilman vaurioita.Pitkälti noudatin samaa tekniikkaa kuin Alan.Ei välttämättä isoja puumääriä kerrallaan,vaan hitaammin lämmön siirtymistä tarkkaillen.Äkillin en kylmästä kuumaksi rykäisy repii rakenteita,luulen mä.
Rölli:
Toki tuo kylmästä lämmittäminen kannattaa tehä varoen, en ottanut sitä huomioon kun ajattelin aiheen aloittajan tilannetta..
en minäkään usko kovin helposti yli lämmittämiseen ja uuninhan ei varmasti ole kylmä jos sitä on toissapäivänä lämmitetty..
pitkään kylmänä olleen oonin ongelma on kosteus joka on imeytynyt kivi rakenteisiin ja se pitäisi saada pois varovaisella lämmityksellä nii ei tule vaurioita..
itellä jonkin verran kokemusta aiheesta, useita uuneja ite muuranneena..
migel:
Joo kiitoksia vastauksista ja kuten todettua,niin uuni opettaa käyttäjäänsä.Nyt kun on viikon vähän toista lämmitellyt,niin huomaa erot lämmityksessä mm puun määrässä jne...
Noi leivinuunit muuten säästää puuta ihan simona verrattuna puuhellaan joka jäähtyy melko nopeasti mutta kylläkin antaa heti lämpöä.
Ainoa vaan että leivinuuni on hieman työläämpi sytyttää,-ainakin mulla kun se suuaukko on silleen epäergonomisesti sivussa ja laiskakin välillä oon-tai oikeestaan aina :D
t migel
Alan:
Onko sulla tehdastekoinen? Mulla on muurarin tekemä.
Juuri paistuu pizzat. Uuni lämpeni kyllä 5 tuntia, eli väärää tietoa yllä. Tuli oli kyllä 3 tuntia aika hiljainen. Yhteensä latasin uuniin noin 30 klapia, pääosin koivua, osa leppää, ei koskaan havupuuta. Hiillosta lämmitin vielä toista tuntia.
Kuva kohta.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta