Tekniikkakeskustelut > Sekalaiset

Leivinuunin oikeaoppinen lämmitys?

<< < (6/6)

Rölli:

--- Lainaus käyttäjältä: SeaSharky - 26.10.2013     kello on 10:00 ---Itselläni on turboahdettu leivinuuni (tietenkin itse muurattu), eipä savuta missään vaiheessa ja lämmitysaika on puolta lyhyempi kuin ilman turboa. Ennen ahtimen asennusta siirryin koivuhaloista polttamaan töistä saatavia kuormalavoja, niillä myös lämmitysaika lyheni ja palaminen oli tehokkaampaa kuin koivulla.
Uunissani on hapetusputket uunin takaosassa, jolloin kaikki savukaasut palaa ja vielä ylänuohousluukuissa on 8mm ilmareiät, jotka antaa hieman ilmaa viimeisiin liekkeihin.
Saa lappaa puuta enemmänkin kerralla ja ei savuta :D
Olisin kuvankin laittanut, mutta en onnistunut puristamaan tarpeeksi pieneksi.

--- Lainaus päättyy ---
eli sama systeemi minkä nunnanuuni ja tulikivi otti käyttöön sillon noin 30 vuotta sitten..

SeaSharky:
Uunin taka osaan tulevat ilmaputket on vanha keksintö, minulla tulee 2kpl 35mm putkea, joihin päästetään ilmaa avattavalla venttiilillä puhaltimelta tulevasta putkesta.
Muuten puhallin työntää vain taloon tarpeeksi ylipainetta, jolloin uunit vetää kaikissa tilanteissa, ei tulet savut sisään.
Minulla on pellavaeristeinen talo, joten uskaltaa käyttää ylipainetta sisällä.

Turhan Höpöttäjä:

--- Lainaus käyttäjältä: SeaSharky - 26.10.2013     kello on 14:07 ---Uunin taka osaan tulevat ilmaputket on vanha keksintö, minulla tulee 2kpl 35mm putkea, joihin päästetään ilmaa avattavalla venttiilillä puhaltimelta tulevasta putkesta.
Muuten puhallin työntää vain taloon tarpeeksi ylipainetta, jolloin uunit vetää kaikissa tilanteissa, ei tulet savut sisään.

--- Lainaus päättyy ---

Thumb

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View