Tekniikkakeskustelut > Vetoautot

Automaattivaihteisto

<< < (10/17) > >>

kimi:

--- Lainaus käyttäjältä: ihaa - 16.10.2013     kello on 11:27 ---Raha, raha ja raha...epäilen että harvassa olisi ne autoilijat jotka ostaisivat manuaalin mikäli siitä pitäisi maksaa ylimääräistä, joten kun auto ostetaan, ei ruksita automaattivaihteist oa vaan valitaan jokin muu hieno varuste tai jätetään sekin valitsematta.

--- Lainaus päättyy ---

Ei se noin mustavalkoista ole.
Ajan sujuvasti kummalla vaan ja auto sekä sen muut ominaisuudet vaikuttavat kumpi sopii paremmin.
Iso jenkki tai muu pehmeäalustainen tuntuisi oudolta jos siinä olisi manuaali ja toisaalta pienessä tehokkaassa toisenlaista ajonautintoa antavassa autossa automaatti olisi minusta outo valinta.
Jos taas katsotaan asiaa alkuperäisen kysymyksen kannalta niin automaatti on mielestäni ehdoton vaunun tai muun laitteen vedossa.

ihaa:

--- Lainaus käyttäjältä: kimi - 16.10.2013     kello on 12:29 ---Ei se noin mustavalkoista ole.

--- Lainaus päättyy ---

Perusautoilijalle se on noin mustavalkoista, rata-autoilusta, offroadista tai muuten vaan automaattia vieroksuvat valinnevat sitten manuaalin. Mutta perusautoilija jota kiinnostaa ajamisessa muu kuin vaihtaminen niin aika harvassa on he jotka automaattiin eivät tykästyisi.

Vemppu:
Kyllä se vaihteiston rakennustapa vaikuttaa kovasti auton antamaan kokonaisvaikutelmaa n. Sama auto manuaalina ja automaattina on luonteeltaan ihan toisenlaisia. Kokonaisuus ratkaisee, esim.  jos moottorin luonne odottaa kierrosten käyttämistä ja automaatti ei niitä siten käytä niin siinähän on sitten selkeä eturistiriita eikä kokonaisuus toimi odotetusti. Usein sitten noissa (sporteissa) onkin läpyskät tai muut joilla niitä vaihteita voi komennella halunsa mukaan.

Kuten myös vaikuttaa se tapa miten automaatti toimii. Muuten oikein mukavasta autosta voi tulla todellinen painajainen jos automaattilaatikko toimii kovasti toisin kuin sen odottaisi toimivan. Itse olen edelleen sillä kannalla että perinteinen turbiinilaatikko on mukavin ja toimivin. Kyllähän se energiaa hukkaa jonkin verran mutta kokonaisuutena minulle mieleisin. Ja mulle käy tuollainen oppivana tai oppimishaluttomana :-D

Olen ajellut monen sorttisella tomaattilaatikolla ja huonoimmasta päästä oli muutama vuosi sitten Volkkarin tiptronic (vai mikä se nyt oikein oli). Se oli sellainen arpoja ja viipyilijä että vähäinenkin ajoilo hävisi saman tien. Parhaasta päästä taas on ollut "Kiuruveden Gurun" rakentama TH700r4 joka toimi juuri niinkuin ajatus sen halusi toimivan. Mutta se taas olikin viilattu juuri minulle ja autolle sopivaksi.

Nykyisistä kulkupeleistä Jagen laatikko+ohjelmointi (on oikeasti hyvä) on parempi kuin Volvon käyttämä aski+ohjelmointi. Usein tuntuu että perinteisessä mutta sähköisesti ohjatussa automaattilaatikoss a valmistajat hakevat ohjelmoinnin kautta mukavuutta sillä että laitetaan pykälille "overlappia" eli pidetään vaihtohetkellä kahta vaihdetta turhan pitkään päällä nykäisujen välttämiseksi. Itse en koe moista mukavuudeksi vaan rasittavaksi ja turhaksi miettimiseksi. Onneksi Volvon (japsi)laatikko (eikös se ollut japanilaisten tekemä) tuntuisi käytössä oppivan pois huonoista tavoistaan > toivoa siis vielä on.

Kävin koeajamassa myös Subarun Outbackin CVT-automaattina ja olin positiivisesti yllättynyt siitä että se ei ollut likimainkaan niin kuminauhamainen kuin pelkäsin sen olevan. Ei tosin ollut silti minun makuuni eli vaihtohalut eivät heränneet.

Minulle vaihdelaatikon toimintatapaa tärkeämpää on kuitenkin että onpa se manuaali tai automaatti, se toimii "ennustettavasti" ja loogisesti tekemättä menemisestä tuskaista. Ja tuskaisen menemisen luominen onnistuu sekä automaatilta että manuaalilta.

Puolivillaisesti ja hutiloiden tehtyjä "robottiaskeja" karsastan monestakin syystä. Jotkin niistä syistä on luettavissa jo mainitulta VAGareenalta ja osa syistä on koettavissa ratin ja penkin välissä testaamalla.

Matkakoppia en automaattina ottaisi koska se olisi juurikin sellainen puolivillaisesti tehty robottilaatikko. Jos siihen saisi turbiinilaatikon tarpeeks monella vaihteella niin voisin harkita mutta tällä hetkellä manuaali on minulle siihen vehkeeseen mieleisin. Kun voimaa ei ole painoon nähden kamalasti hukattavaksi niin sitä ei mielellään sitten hukkaa yhtään.

HiTec:
VAG ... robottiaski ... Onkos ne tehneet tuollasiakin? :o Meinaan DCT-askit ja robotit ovat kaksi varsin erilaista tekniikkaa. Näistä DCT:stä esim VAG käyttää tuotenimeä DSG ja roboteista esim. PSA käyttää nimeä 2Tronic/BMP 8)

ihaa:

--- Lainaus käyttäjältä: Vemppu - 16.10.2013     kello on 13:19 ---Matkakoppia en automaattina ottaisi koska se olisi juurikin sellainen puolivillaisesti tehty robottilaatikko. Jos siihen saisi turbiinilaatikon tarpeeks monella vaihteella niin voisin harkita mutta tällä hetkellä manuaali on minulle siihen vehkeeseen mieleisin.

--- Lainaus päättyy ---

Onneksi Ducatoa ei saanut tuolla pienemmällä 2.3:lla automaattina koska nyt varmaan sellainen robottivaihteisto myös olisi, silloin se oli saatavana ainoastaan kolmilitraiseen mutta myöhemmin lehtien koeajojutuista siitä ei ole saanut kovin hyvää kuvaa joten manuaalilla mennään. Olen kerran päässyt koeajamaan jenkkicruiseria ja voi kun sellainen laatikko olisi myös näihin eurooppalaisiinkin alustoihin.

Toivossa on hyvä elää kun Ford tuo sen jenkeissä ja euroopassa samanlaisena myytävän matkailuautoalustan vuoden päästä, joko siinä olisi aito jenkkilaatikko, hienon näköinenkin se Fordin ohjaamo ja keula on.  Thumb

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View