Tekniikkakeskustelut > Lämmitys ja ilmastointi
Lämmitys talvisäilössä
K.E.V:
--- Lainaus käyttäjältä: joo o - 11.09.2013 kello on 20:48 ---Tehdääs tästä nyt yhtä hyvä keskustelu kuin karavaanikaapelista :D :D :D
--- Lainaus päättyy ---
Tehkää vaan ja pitkä, itse kommentoin tämän yhden kerran ::)
En ole 30:n vuoden aikana lämmitellyt sitä turhaan vaunulle menemättä.
Ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa kosteuden kanssa.
Nykyisin kylläkin tökkään CC:llä lämmöt päälle vuorokauden - puolivuorokautta etukäteen. (kylmänä aikana)
että ehtii kosteus haihtua.
Ossi66:
--- Lainaus käyttäjältä: RRR - 11.09.2013 kello on 21:27 ---Mutta jos kysessä ei ole tiivis halli ni se kosteus sinne hiippi kyllä kuitenkin.
--- Lainaus päättyy ---
No tottakai, mutta kuiva se on kuiteski suhteessa ulkosäilytykseen.
Mulla oli aiemmin vaunu talvet vanhassa konesuojassa, jossa oli yksi pitkä seinä avoinna. Sade ylsi ehkä metrin sisään etureunasta, mutta kauempana maa oli niin kuivaa syksystä kevääseen että pöllähti kun iski jalan kovempaa maahan. Ei kovin kosteaa mun mielestä.
tsahkali:
--- Lainaus käyttäjältä: RRR - 11.09.2013 kello on 21:01 --- Jos ajat kerran kuussa niin etenki syksyllä saattaa vanhemmissa autoissa alkaa ilmaantua kosteutta sisälle eikö?
--- Lainaus päättyy ---
Ihan sama, minkäikäinen auto. Kun ulkona lämmöt heittää -30 -> nollan tienoille, kuljin kimaltelee sisältä kuin suolakaivos.
--- Lainaus käyttäjältä: RRR - 11.09.2013 kello on 21:01 --- Eli päivittäin hiukan lämpöä ni pysyy kuivana?
--- Lainaus päättyy ---
Näin olen tehnyt ja teen maailman tappin. Sanokoot 'asiantuntijat' mitä tahansa. ;D
Hauho:
Ilman lämmetessä kylmästä ilmasta siirtyy kosteus pintoihin. Jos ilma lämmitetään kerran vuorokaudessa kosteutta siirtyy pintoihin siis joka päivä (osa tietenkin poistuu ilmankierron mukana).
Kun tutkittiin puurakenteisen talon lämpimänä pitoa ettei kosteusvahinkoja synny niin silloin pidettiin n +8 asteen lämpötilaa Suomen ilmastoon taloudellisesti järkevimpänä.
Tietenkin asiaan vaikuttaa kuinka kosteassa ympäristössä kohde on, eli kostea ympäristö vaatii voimakkaampaa kuivaamista.
Itse asiassa suht kuivassa katetussa tilassa ei välttämättä tarvitse edes lämpöä koska ulkoilman lämpötilan muutokset ovat pääosin rauhallisia eli siis lämpötilan iso muutoshan sitä kosteutta lisää.
Näin oli tutkimukset muistaakseni viisi vuotta sitten kun eläkkeelle jäin. En tiedä onko EU laatinut uusia sääntöjä kosteuden syntymiseen. :)
RRR:
--- Lainaus käyttäjältä: Ossi66 - 11.09.2013 kello on 21:31 ---No tottakai, mutta kuiva se on kuiteski suhteessa ulkosäilytykseen.
Mulla oli aiemmin vaunu talvet vanhassa konesuojassa, jossa oli yksi pitkä seinä avoinna. Sade ylsi ehkä metrin sisään etureunasta, mutta kauempana maa oli niin kuivaa syksystä kevääseen että pöllähti kun iski jalan kovempaa maahan. Ei kovin kosteaa mun mielestä.
--- Lainaus päättyy ---
Tottakai ulkosäilytystä kuivempi tuolaisessa tapauksessa. Enempi tuossa hain ilmankosteuden mahdollista vaikutusta, eli kun se ilmankosteus jossain vaiheessa hiipii vaunun sisään niin kuivuuko aina päiväsaikaan vai ei? Miten tehokkaasti siellä ilma vaihtuu silloin kun ei käytetä eikä ole lämpöjä päällä? Meillä iäkäs vaunu eikä yhtään huvittais kokeilla onnea.
Edit, oli siis tarkoitus että rakennan vaunun päälle suojan sadevettä vastaan, mutta lämpöseen halliin en sitä saa joten kannattaako pitää lämpöä päällä vaikka onkin pelkästään sateensuojassa?
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta