Tekniikkakeskustelut > Truma
Truma hyötysuhde
kimi:
Säädettiinkö Aldella ainoastaan veden lämpötila vanhoissa pystymalleissa ja ohjaus löy täydelle liekille kun lämpö oli alhainen.
Kun ei muista
Mulli:
--- Lainaus käyttäjältä: 99 - 10.09.2013 kello on 23:41 ---Tietääkseni Alde lämmittää aina täydellä teholla.
--- Lainaus päättyy ---
Minulla on tuossa ikivanhassa Aldessa sytytysliekki (vaimikäsenytoli) ja täysi kaasu (ilmeisesti). Vermeessä säädetään kiertoveden lämpö. Kun haluttu on saavutettu, Alde on ylläpito-moodissa (polttaa, kun on tarpeen).
99:
--- Lainaus käyttäjältä: Mulli - 10.09.2013 kello on 23:45 ---Minulla on tuossa ikivanhassa Aldessa sytytysliekki (vaimikäsenytoli) ja täysi kaasu (ilmeisesti). Vermeessä säädetään kiertoveden lämpö. Kun haluttu on saavutettu, Alde on ylläpito-moodissa (polttaa, kun on tarpeen).
--- Lainaus päättyy ---
Minulla on kokemusta ainoastaan näistä uudemmista 3000-sarjalaisista.
Mulli:
--- Lainaus käyttäjältä: Mulli - 10.09.2013 kello on 23:45 ---Minulla on tuossa ikivanhassa Aldessa sytytysliekki (vaimikäsenytoli) ja täysi kaasu (ilmeisesti). Vermeessä säädetään kiertoveden lämpö. Kun haluttu on saavutettu, Alde on ylläpito-moodissa (polttaa, kun on tarpeen).
--- Lainaus päättyy ---
Tottakai tuolla on lisäksi huonetermostaatilla ohjattu kiertovesipumppu, joka niitä varsinaisia pattereita ruokkii. Itse pitäisi siis osata löytää paras suhde kiertoveden lämmön ja huoneenlämmön väliin. Oikein säädettynä tuon siis pitäisi osata polttaa mahdollisimman vähän kaasua ja akkusähköä lämmön tasaisuuden kärsimättä. Siinä sitä saattaa olla eräällä sarviniekalla vielä hiomista.
88k5:
Eikös näissä kaikissa lämmönlähteissä poltin ole on/off tyyppiä, ts. liekki täysillä tai ei mitään (pl. pilot-liekki, joka ei vars. lämmitä)- toisissa säädetään käsin ehkä liekin kokoa kaasun virtaamalla tai polttimien määrää; poltin käy kuumempana. Ja mitä kuumempi on "pesä" sitä suurempaa on lämmön karkaaminen painonvoimaisesti pakoputkesta ulos, myös lepoaikoina. Primuksessa vielä koko lämmittimen lämpöreservi käy vilvottelemassa, jos kiertopumppu pyörii kokoajan.
Vesikiertoisessa mitä hitaampi on vedenkierto, sen tehokkaampaa on lämmönjohtuminen patterista. Ja yleisesti kait paras hyötysuhde saadaan mahd. isolla lämmönluovutuspinta-alalla (ripapatterien/lattiaputkiston määrällä), matala kiertopiirin lämpö ja hidaskierto - ts. meno- ja paluu veden lämpötilaeron ja virtaamalla päästään kiinni siirettyyn energiamäärään. Truman puhallinpuolella taas puhallusilman ja otetun ilman lämpötilaero on isompi, mutta toisaalta siirrettyä energiamäärä mietettäessä huonoa, on siirretty lämpömäärä huono. Ilman ominaislämpökasitet ti on 0,714 kJ/(K·kg) kun taas vedellä (ilman gykolia) se on 4,182 kJ/(K·kg). Eli karkeasti litralla vettä siirtää 4000 kertaisen lämpömäärän mitä litralla ilmaa - homma tosin muuttuu kun puhallin puolella hyötysuhde lämmönluovutuksessa on liki 100% - konvektoitumisesta, ja vähäisen lämpösäteilyn kautta, lämmönsiirtyminen konvektoripatteriei sta on hidasta, sitä kautta huonoa. Näkyy siinä kun kylmätila pitäisi saa nopeasti lämpimäksi.
Toisaalta, jos lämpöhukka (seinien läpi ja ilmanvaihdon kautta) on iso (kova pakkanen), on iso lämmönsiirtokyky (lämpöräärä/litra tai kilo) eduksi. Trumalla vielä kylmällä ilmaläpötilojen kerrostuminen sisätilassa lisää painovoimaisessa ilmavaihdossa ilmanvaihdon määrää, mikä kasvattaa taas lämmön hukkaa.. Ei ole yksisellteinen asia, ja kaikkea voi tietysti yrittää rajottaa..
Eroja noissa on, mutta molemilla pärjää Thumb
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta