rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Auton kuiva pesu  (Luettu 15394 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:21.12.2023 kello on 10:08
Vs: Auton kuiva pesu
« Vastaus #30 : 25.09.2013 kello on 13:24 »
Ja parempi/paras tapa on?
Seinähullun maineen jo yhdellä foorumilla sain, niin ei kai sen väliä täälläkään  ;D

Aiheesta saisi romaanin, mutta laitan nyt lyhykäisyydessään omat toimintatavat ja miksi niin teen...
  • tärkein vaihe, esipesu. Autofoam foamlancella auton pintaan. Suomeksi vaahtoshampoota painepesuriin liitettävällä vaahdottimella.
  • huuhtelu painepesurilla
  • pesu kahden ämpärin tekniikalla lampaankarvakintaal la. Toiseen ämpäriin autoshampoo ja toiseen huuhteluvesi. Kinnas kastellaan shampoossa kunnolla ja kevyesti auton pintaa pitkin vedellen pesu ja tosi usein kintaan huuhtelu huuhteluämpärissä ja taas uudelleen sinne shampoopääläriin, jne.
  • huuhtelu puutarhaletkulla ja pistoolilla isoimmalla teholla
  • kuivaus puutarhaletkulla pienellä teholla
  • loppukuivaus laadukkaalla mikrokuituliinalla
Perustelut ylläolevalle: esipesussa vaahto vie paljon likaa pois pinnalta ja painepesuri vielä lisää. Näin pinnalle jää mahdollisimman vähän partikkeleita, joita olisi vaara hinkata pesukintaalla pitkin peltiä naarmuttamassa. Siksi tämä vaihe on tärkein.
Lampaan hanurin käyttö taas perustuu siihen, että mahdolliset partikkelit imeytyy karvojen sekaan tehokkaasti, eivätkä jää pyörimään pintaa vasten kuten sienellä.
Kahden ämpärin taktiikan jokainen voi omalla kohdallaan helposti kokeilla. Pesun loppuvaiheessa voi miettiä, kummasta ämpäristä mieluummin vie sen pesukintaan auton pinnalle.
Puutarhaletkulla kuivaan, koska sillä voi huoletta laskea maskista sisään vettä pelkäämättä, että paine hajottaisi jotain ja jokaisen kolon voi suhutella huolella pelkäämättä maali/vesivahinkoja.
Ja loppukuivaus letkulla taas ei onnistu kuin hyvässä kunnossa olevalle maalipinnalle. Siitä ei paljoa enää mikrokuituliinaan vettä jää.
Ja laadukas mikrokuituliina hyvän imukykynsä ja pehmeytensä takia. Toki tuonkin vain levitän pinnalle ja taputtelen, nostan ja siirrän seuraavaan kohtaan. En vedä pitkin peltejä.

Letkuhuuhtelua...


Kuvan pinnassa mulla on CQuartz nano-pinnoite, jonka laitoin sen jälkeen, kun olin auton myllyttänyt.
Pesuaineena tuon nanopinnoitteen kanssa voisi periaatteessa käyttää lähes liukkareitakin, mutta itse käytän BiltHamber AutoWashia, jossa ei ole mitään ylimääräisiä ei toivottuja aineita, kuten kaikissa markettishampoissa.

Ja itse aiheeseen, on mullakin ONR pesuainetta, jossa riittäisi periaatteessa ämpärillinen vettä ja laadukas sieni. En vain ole ikinä tuota testannut. Mutta kuivapesuksi sitä ei voi sanoa. Aine kapseloi partikkelit pinnalta ja näin estää niiden naarmuttamista...te oriassa. Toimii varmasti oikein käytettynä pieneen pölyn omaiseen likaan, mutta ei korvaa kunnon pesua.

Mutta se siitä  ;D
...jokainen hoitaa autonsa omalla tavallaan. Minä hoidan siten, että minimoin maalipinnan naarmuttamisen.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:29.04.2024 kello on 08:15
  • AUDI Q5 quotro 2.o Tdi Renaut clio vm 15 Hobby540
Vs: Auton kuiva pesu
« Vastaus #31 : 25.09.2013 kello on 13:44 »
täältä kun katelin neuvot ja videot läpi http://www.1drywash.fi/index.php/fi/kayttaminen/kuinka-kayttaa-1drywashia/

..ei tuon nyt pumppupullo+rättipesua ihmeempää toimena ollut - kaikki pesuaineethan "kapseloivat" lian (jos irtoaa  :laugh:)
Varmaan näyttelyautoille tms. sormenjälkiä ja huonepölyä pestessä, jees - mutta, että kuralle ja hiekkapölylle..

Montakohan kymmentä mikrokuituliinaa tarvii yhteen matkailuautoon, jos ei sitä ainokaista käy vähänväliä pesemässä?

Itse olen leirintäaluellakin käynyt sateenalkaessa (ja ihan sateellakin) hyvin miedosti Pinelinellä kostutetulla sienellä pyyhkimässä auton ympäri - sade sitten huuhtoo ilman näkyyvää vaahtoamista  8)
Itse en hiekkaista tai savista autoa pesisi ennen painepesuri huuhtelua.Puhdistin as auton katon ko ainella ja se tuli kyllä tosi puhtaaksi.Mikrokuit u liinoja likaantui 3kpl +kiilotusliina.Joten veikaan että koko auton puhdistukseen(jos on tosilikainen) menee 6-8 mikrokuituliinaa tosin liinat voi pestä pesukoneessa ja käytää uudelleen.Kaiken kaikkiaan olen aineeseen eritäin tyytyväinen.Helppo. nopea ja jätää puhtaan vahapinnan ilman naarmuja Thumb

Ps.Alunperin hommasin aineen juuri reissukäytöön hyönteisten puhdistukseen leiripaikassa.Nyt pesen sillä koko auton silloin tällöin ja heti perään Turtle ICE vahaus

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Auton kuiva pesu
« Vastaus #32 : 25.09.2013 kello on 14:04 »
Seinähullun maineen jo yhdellä foorumilla sain, niin ei kai sen väliä täälläkään  ;D

Aiheesta saisi romaanin, mutta laitan nyt lyhykäisyydessään omat toimintatavat ja miksi niin teen...
  • tärkein vaihe, esipesu. Autofoam foamlancella auton pintaan. Suomeksi vaahtoshampoota painepesuriin liitettävällä vaahdottimella.
  • huuhtelu painepesurilla
  • pesu kahden ämpärin tekniikalla lampaankarvakintaal la. Toiseen ämpäriin autoshampoo ja toiseen huuhteluvesi. Kinnas kastellaan shampoossa kunnolla ja kevyesti auton pintaa pitkin vedellen pesu ja tosi usein kintaan huuhtelu huuhteluämpärissä ja taas uudelleen sinne shampoopääläriin, jne.
  • huuhtelu puutarhaletkulla ja pistoolilla isoimmalla teholla
  • kuivaus puutarhaletkulla pienellä teholla
  • loppukuivaus laadukkaalla mikrokuituliinalla
Perustelut ylläolevalle: esipesussa vaahto vie paljon likaa pois pinnalta ja painepesuri vielä lisää. Näin pinnalle jää mahdollisimman vähän partikkeleita, joita olisi vaara hinkata pesukintaalla pitkin peltiä naarmuttamassa. Siksi tämä vaihe on tärkein.
Lampaan hanurin käyttö taas perustuu siihen, että mahdolliset partikkelit imeytyy karvojen sekaan tehokkaasti, eivätkä jää pyörimään pintaa vasten kuten sienellä.
Kahden ämpärin taktiikan jokainen voi omalla kohdallaan helposti kokeilla. Pesun loppuvaiheessa voi miettiä, kummasta ämpäristä mieluummin vie sen pesukintaan auton pinnalle.
Puutarhaletkulla kuivaan, koska sillä voi huoletta laskea maskista sisään vettä pelkäämättä, että paine hajottaisi jotain ja jokaisen kolon voi suhutella huolella pelkäämättä maali/vesivahinkoja.
Ja loppukuivaus letkulla taas ei onnistu kuin hyvässä kunnossa olevalle maalipinnalle. Siitä ei paljoa enää mikrokuituliinaan vettä jää.
Ja laadukas mikrokuituliina hyvän imukykynsä ja pehmeytensä takia. Toki tuonkin vain levitän pinnalle ja taputtelen, nostan ja siirrän seuraavaan kohtaan. En vedä pitkin peltejä.

Letkuhuuhtelua...
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

Kuvan pinnassa mulla on CQuartz nano-pinnoite, jonka laitoin sen jälkeen, kun olin auton myllyttänyt.
Pesuaineena tuon nanopinnoitteen kanssa voisi periaatteessa käyttää lähes liukkareitakin, mutta itse käytän BiltHamber AutoWashia, jossa ei ole mitään ylimääräisiä ei toivottuja aineita, kuten kaikissa markettishampoissa.

Ja itse aiheeseen, on mullakin ONR pesuainetta, jossa riittäisi periaatteessa ämpärillinen vettä ja laadukas sieni. En vain ole ikinä tuota testannut. Mutta kuivapesuksi sitä ei voi sanoa. Aine kapseloi partikkelit pinnalta ja näin estää niiden naarmuttamista...te oriassa. Toimii varmasti oikein käytettynä pieneen pölyn omaiseen likaan, mutta ei korvaa kunnon pesua.

Mutta se siitä  ;D
...jokainen hoitaa autonsa omalla tavallaan. Minä hoidan siten, että minimoin maalipinnan naarmuttamisen.
Hyvälle vaikuttaa tuo sun systeemi.Auton katon maalipintaa kun katsoo niin ei siinä tosiaan ole hiekkaa pyöritelty Thumb
Se seinähulluudesta  ;)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:13
  • Kohtele toisia kuten toiset sinua
Vs: Auton kuiva pesu
« Vastaus #33 : 25.09.2013 kello on 14:33 »
Tekniikan Maailma n:o 17/2013 artikkeli/testi kuivapesusta ja sen naarmuttamisesta.
Hyvin vahattu auto kesti hyvin ko kuivapesun ja muissakin pinnoissa vain satunnaisia jälkiä.
Toisaalta harja joko käsin tai konepesussakin tulee niitä jälkiä

  • Vieras
  • Vs: Auton kuiva pesu
    « Vastaus #34 : 25.09.2013 kello on 14:37 »
    Seinähullun maineen jo yhdellä foorumilla sain, niin ei kai sen väliä täälläkään  ;D


    Mutta se siitä  ;D
    ...jokainen hoitaa autonsa omalla tavallaan. Minä hoidan siten, että minimoin maalipinnan naarmuttamisen.

    Täytyy hattua nostaa sille kuinka saadaan autonpesukin kuulostamaan omalta tieteenlajiltaan, itse käytän myös kahden ämpärin ja kahden pesukintaan taktiikkaa, tosin pesukintaana mikrokuituinen, kuten myös kuivaukseen käytän kahta mikrokuituliinaa, ulkopuoliin omansa, ovenpieliin ja moottoritilaan siis myös omansa...likainen moottoritila on aina ilkeän näköinen muuten puhtaassa autossa.

    Kaiken kaikkiaan  Thumb sun pesutaktiikalle.  :D

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
    Vs: Auton kuiva pesu
    « Vastaus #35 : 25.09.2013 kello on 15:11 »
    Tekniikan Maailma n:o 17/2013 artikkeli/testi kuivapesusta ja sen naarmuttamisesta.
    Hyvin vahattu auto kesti hyvin ko kuivapesun ja muissakin pinnoissa vain satunnaisia jälkiä.
    Toisaalta harja joko käsin tai konepesussakin tulee niitä jälkiä
    "Toisaalta harja joko käsin tai konepesussakin tulee niitä jälkiä"
    Tämä unohtuu monelta. Leasing autoissa erityisesti näkee konepesun tuloksia =(
    Tuota kuivapesua vois kokeilla vaunuun.Autoon en uskalla sitä ennen käyttää.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:19.11.2016 kello on 12:51
    Vs: Auton kuiva pesu
    « Vastaus #36 : 25.09.2013 kello on 15:18 »
    "Toisaalta harja joko käsin tai konepesussakin tulee niitä jälkiä"
    Tämä unohtuu monelta. Leasing autoissa erityisesti näkee konepesun tuloksia =(
    Tuota kuivapesua vois kokeilla vaunuun.Autoon en uskalla sitä ennen käyttää.

    Kaveri kun fiksaili noita autoliikeiden autoja aiemmin, niin sanoi että näkee liisareista hyvin, että on käytetty aina samassa paikassa konepesussa. Kyljessä näkyy kohdat, milloin kone on pysähtynyt pesemään vanteita yms. samallahan sivuharjat pyörii paikallaan etuovia vasten.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
    Vs: Auton kuiva pesu
    « Vastaus #37 : 25.09.2013 kello on 15:21 »
    Kaveri kun fiksaili noita autoliikeiden autoja aiemmin, niin sanoi että näkee liisareista hyvin, että on käytetty aina samassa paikassa konepesussa. Kyljessä näkyy kohdat, milloin kone on pysähtynyt pesemään vanteita yms. samallahan sivuharjat pyörii paikallaan etuovia vasten.
    Tätä ajoin takaa.Löysit sanat sanattomalle  Thumb

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:29.04.2024 kello on 08:15
    • AUDI Q5 quotro 2.o Tdi Renaut clio vm 15 Hobby540
    Vs: Auton kuiva pesu
    « Vastaus #38 : 25.09.2013 kello on 15:49 »
    Koittakaa pysyä aiheessa Auton kuiva pesu!!! muut pesutavat tehkää oma keskustelu aihe ;) kiitos

  • Vieras
  • Vs: Auton kuiva pesu
    « Vastaus #39 : 25.09.2013 kello on 16:15 »
    Koittakaa pysyä aiheessa Auton kuiva pesu!!! muut pesutavat tehkää oma keskustelu aihe ;) kiitos
           Komppaan!   Thumb Thumb

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:13
    • Kohtele toisia kuten toiset sinua
    Vs: Auton kuiva pesu
    « Vastaus #40 : 25.09.2013 kello on 16:50 »
    Pesu kun pesu mutta oleellinen on hyvä paksu vaha siellä lian alla.
    Minulla tapana keväällä 1 käsivahaus, syksyllä 2 vahausta noin 2 viikon välein.
    Noista huolimatta auto likaantuu!!!!

  • Vieras
  • Vs: Auton kuiva pesu
    « Vastaus #41 : 25.09.2013 kello on 17:03 »
    Pesu kun pesu mutta oleellinen on hyvä paksu vaha siellä lian alla.
    Minulla tapana keväällä 1 käsivahaus, syksyllä 2 vahausta noin 2 viikon välein.
    Noista huolimatta auto likaantuu!!!!
           Ite vahaan kerran vuodessa toyotan ja a-auton..ja se riittää...useasti sateella ja sateen jälkeen pyyhin sääsket ja muut pikkuliitävät auton keulilta pois, ovat senverran pehmenneet niin jo irtoaa helposti,,    oompa pölijä kun lipesin alkuperäisestä aiheesta :-[ :-[ :-[

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
    Vs: Auton kuiva pesu
    « Vastaus #42 : 25.09.2013 kello on 18:29 »
           Ite vahaan kerran vuodessa toyotan ja a-auton..ja se riittää...useasti sateella ja sateen jälkeen pyyhin sääsket ja muut pikkuliitävät auton keulilta pois, ovat senverran pehmenneet niin jo irtoaa helposti,,    oompa pölijä kun lipesin alkuperäisestä aiheesta :-[ :-[ :-[
    Yhtä pölijä ollaan myös täällä aaoulusta  ;)
    Herkkähipiäistä väkiä täällä.Pittää varua mitä kirjoittelee. Jos valita saa niin märkä on parempi  ;) Thumb

  • Vieras
  • Vs: Auton kuiva pesu
    « Vastaus #43 : 25.09.2013 kello on 18:37 »
    Yhtä pölijä ollaan myös täällä aaoulusta  ;)
    Herkkähipiäistä väkiä täällä.Pittää varua mitä kirjoittelee. Jos valita saa niin märkä on parempi  ;) Thumb
           Hyväksikki huomattu jos on sopivan herkkähipiä, ;)  ite kummiski perinteisen puolelle hieman kallellaan   ;)

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 04:29
    • seniori
    Vs: Auton kuiva pesu
    « Vastaus #44 : 26.09.2013 kello on 09:42 »
    Koittakaa pysyä aiheessa Auton kuiva pesu!!! muut pesutavat tehkää oma keskustelu aihe ;) kiitos

    On keksitty vähävetistä pesua sanoa kuivapesuksi. Suomen kieli kärsii   ;D