rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Butyylinauha vai -massa?  (Luettu 9076 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 3.02.2021 kello on 18:57
Butyylinauha vai -massa?
« : 2.08.2013 kello on 07:59 »
Tuossa Sprite-projektissa olen huomannut sen, että suurin osa alkuperäisistä 24-vuotiaista butyylinauhoista on irronnut ja kovettunut, mutta massa sen kun pitää pintansa, pysyy joustavana ja hyvin kiinni. Johtuuko tuo nyt siitä, että tehtaalla käytetty nauha on sutta vai onko joku muukin huomannut samaa muissa merkeissä?

Jos ero kestossa ja tiiveydessä on todella noin valtava, tiivistän kyllä kaikki saumat ja listat massalla, vaikka se vähän sotkuisempaa ja aikaa vievempää onkin.

Mitä nauhaa suosittelette? Äkkiseltään tuntuisi, että 2-3mm vahva nauha istuisi paremmin kuin jossain näkemäni millinen. Leveyden puolestahan ei ole niin väliä, näin yhden kaverin leikkelevän leveästä nauhasta suikaleita ja hyvin näytti onnistuvan.

Joihinkin paikkoihin tulee joka tapauksessa nauha, kun tiiveyden kanssa ei esim. ikkunan saranalistassa ole niin justiinsa, kunhan ruuvinreiät pitää. Ja kaikki ruuvinreiät on tarkoitus käydä massalla, oli tiivistystapa mikä tahansa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:00
Vs: Butyylinauha vai -massa?
« Vastaus #1 : 2.08.2013 kello on 08:12 »
..
Äkkiseltään tuntuisi, että 2-3mm vahva nauha istuisi paremmin kuin jossain näkemäni millinen. Leveyden puolestahan ei ole niin väliä, näin yhden kaverin leikkelevän leveästä nauhasta suikaleita ja hyvin näytti onnistuvan.
..
Minun kokemukset tuosta paksummasta nauhasta olivat taas päinvastaiset; ei istunut ihan alkup. alulista ja alla akup. kumi..

Liian butyylinauhan leveyden olisi ed. om./tekijä saanut kaventaa - olisi siinä työtä jälkikäteen. Mustan butyylinauhan ylijäämä sotki vaunua pahasti kun sitä oli liki 10 mm  Thumbd

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:16.02.2020 kello on 15:16
Vs: Butyylinauha vai -massa?
« Vastaus #2 : 2.08.2013 kello on 23:09 »
Massa on aina massaa............ nauha tuotetta jota pitää jotenkin "muokata" että se saadaan pysymään nauhana että käsiteltävyys pysyy....
Joten itse suosin massaa jos vaunu/auto tiivistys on kyseessä saati joku muu joka tarvitsee TODELLA kunnon eristyksen.. tois arvoisiin riittää kait joku muukin ::)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:19.08.2023 kello on 19:00
  • ---
Vs: Butyylinauha vai -massa?
« Vastaus #3 : 3.08.2013 kello on 18:05 »
Yks huono puoli on massassa, koska ruuvit pitää kostuttaa ennenkuin ruuvaa paikoilleen..  Thumbd

*****
  • LämmitinGuru
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:18
Vs: Butyylinauha vai -massa?
« Vastaus #4 : 3.08.2013 kello on 19:42 »
Yks huono puoli on massassa, koska ruuvit pitää kostuttaa ennenkuin ruuvaa paikoilleen..  Thumbd

Nauhalla sitä ei siis tarvitse tehdä?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:19.08.2023 kello on 19:00
  • ---
Vs: Butyylinauha vai -massa?
« Vastaus #5 : 3.08.2013 kello on 20:58 »
Nauhalla sitä ei siis tarvitse tehdä?

Niin olen ymmärtänyt mitä tästä joskus juttua ollut.. Kertokoot ne jotka paremmin tietää.. ^-^

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.10.2020 kello on 05:45
Vs: Butyylinauha vai -massa?
« Vastaus #6 : 3.08.2013 kello on 21:32 »
En tiedä minkä takia niitä ruuveja pitäisi massassa pyörittää, ainakin ne listat mitä olen laittanut niin ruuvin reiästä on tullut sen verran runsaasti massaa että koko ruuvi on myös siinä. Se on varma, ettei kukaan ole niitä tehtaalla erikseen pyöritellyt  :) Mutta jos tykää värkätä niin mikäs siinä  ;) Itse olen aina käyttänyt massaa.
« Viimeksi muokattu: 3.08.2013 kello on 21:50 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:59
Vs: Butyylinauha vai -massa?
« Vastaus #7 : 4.08.2013 kello on 00:09 »
Se on varma, ettei kukaan ole niitä tehtaalla erikseen pyöritellyt  :)

Ja siks ne kaikki vuotaa!  Thumbd

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:31
Vs: Butyylinauha vai -massa?
« Vastaus #8 : 4.08.2013 kello on 00:27 »
Ja siks ne kaikki vuotaa!  Thumbd
  Juu. Butyyliä pitää olla ruuvissa kunnolla. Ulkopeltien lämpökutistumien ja laajenemisten voimat pyrkii liikuttamaaan   saumoja. Jotenkin uskon että butyylinauha joustaa paremmin näissä liikkumissa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:19.08.2023 kello on 19:00
  • ---
Vs: Butyylinauha vai -massa?
« Vastaus #9 : 4.08.2013 kello on 10:29 »
Ja kaikki vaunut/asuntoautot on täysin mätiä ja kosteus ongelmaisia..  Thumbd Thumbd Thumbd Nyt alkaa vaunu markkinat kun totuus on tullut julki ja rupiaa saamaan edullisia ja korjattavia vaunuja..   Thumb

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:00
Vs: Butyylinauha vai -massa?
« Vastaus #10 : 4.08.2013 kello on 11:07 »
..
Jotenkin uskon että butyylinauha joustaa paremmin näissä liikkumissa.
Minulle on jäänyt käsitys (ja osa noista butyyleistä sormiinkin  ;)), että tavara on samaa tuubissa kuin suojateipille tehtaalla leivottu raina  :-X
Noh, ehkä nauha saattaa olla aloittanut aiemmin kovettumisen  8)

Niin, siis onko näissä eroja? Tietty eri merkeillä on hieman, kuten tuubipuolella..

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:30.09.2023 kello on 20:42
Vs: Butyylinauha vai -massa?
« Vastaus #11 : 4.08.2013 kello on 12:12 »
Ja kaikki vaunut/asuntoautot on täysin mätiä ja kosteus ongelmaisia..  Thumbd Thumbd Thumbd Nyt alkaa vaunu markkinat kun totuus on tullut julki ja rupiaa saamaan edullisia ja korjattavia vaunuja..   Thumb

Näin siinä väkisinkin käy :o. Mutta voihan olla myös niin, että ei niitä vaunuja/autoja myydä, vaan korjataan ne itse. Toki mielessä pidetään se että kasausvaiheessa uitetaan ruuvit hyvin massassa tai kiedotaan sitä nauhaa ruuvin juureen. Thumb :D

(JK.Kuinkahan monta kosteusvauriota olisi estynyt sillä että olisi joka ruuvi massassa kastettu :-[? osaako joku arvioida, siis jätetään pois kaikki muut syyt vuodoille esim. työvirheet, suunnitteluvirheet,väärät tiivistysmateriaali t, puutteellinen tutkimus materiaalin sopivuudesta kohteessa, puutteet tiivistysmateriaali n kestävyydessä,puutteelliset tutkimukset materiaalin kestävyydessä kohteesssa, tiivistysmateriaali n puutteellinen tutkimus sen sopivuudesta toisten materiaalien kanssa/vaikutuksen alaisena ::) ym.syyt joita on varmasti kuinka paljon. Ehkäpä???  tuon ruuvin massa uittamattomuuden syyksi ei sittenkään voi kovinkaan montaa vuotoa laittaa.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.10.2020 kello on 05:45
Vs: Butyylinauha vai -massa?
« Vastaus #12 : 4.08.2013 kello on 13:47 »
tahko puhuu asiaa, kyllä ne vuodot johtuu ihan muusta kun siitä ettei ruuveja ole upotettu massaan. Muutamia listoja on tullut otettua irti niin suurin syy on ollut riittämätön massa, huonosti tehtaalla asennettu lista/liian vähän ruuveja ja aivan liian kapea lista saumaan nähden. Itse ruuvin kantaan pääsevä vesi on vähäistä verrattuna listan ja pellin/lasikuidun väliin pääsevä, nehän periaatteessa on koko ajan veden kanssa tekemisessä. Onneksi tehtaat ovat alkaneet suosia leveämpiä listoja saumoissa ja on ihan teetetty sopivat eikä väännelty mistään metritavarasta  :) (terveiset Dethleffsin tehtaalle)
« Viimeksi muokattu: 5.08.2013 kello on 07:56 »

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Butyylinauha vai -massa?
« Vastaus #13 : 4.08.2013 kello on 14:01 »
 Ja yksi syy,painepesurit !!

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 08:39
Vs: Butyylinauha vai -massa?
« Vastaus #14 : 4.08.2013 kello on 14:04 »
Ja yksi syy,painepesurit !!

Ja lisäksi taitamaton ja huolimaton pesijä.