Tekniikkakeskustelut > Karavaanarin elektroniikka
Navigaattorin ominaisuuksista
Aakku:
Minulla oli reissussa kaksi navgaattoria. Tomtom XL ja Garmin nüvi 1490.
Tomppa on vanha, johon en saa Baltian karttoja, eikä muutenkaan mahdu kaikki kartat, kun ei ole muistikorttipaikkaa .
Garminissa on puolestaan Baltian kartat, muistikorttipaikka ja on muutenkin uudempi.
Mielestäni Tomppa on helpompi käyttää. Siinä on loogisemmat valikot ja latautuu nopeammin. Garminissa on isompi näyttö ja se ohjaa tarkemmin. Se ilmoittaa käännöksetkin usein siinä kohtaa, missä Tomppa tulkitsee ne mutkiksi.
Reitin valinnoissa on se ratkaisevin ero. Garmin antaa vaihtoehdoksi vain nopein, tai lyhin reitti. Mistään valikosta en löytänyt muita säätöjä.
Tomppa puolestaan antaa valita samat, mutta lisäksi minulle tärkeät "Ei moottoriteitä" ja "Ei Maksullisia teitä". Olisi saanut olla vielä "Ei lauttoja", mutta sellaista en siitä löytänyt.
Nyt pitäisi päivittää Tomppa uudempaan, jossa pitäisi ehdottomasti olla nämä moottori- ja tullitierajoitukset . Onko sellaiset ominaisuudet säilyneet Tompassa. Jos ei ole, niin tätä vanhaa pitää suojella silkkihansikkain.
Mullahan on tapana ajella mitä pienemmillä teillä siten, että navi ei vahingossakaan ohjaa motarille, niin kuin tuo verrokki Garmin tekee.
Rölli:
ainaki mun garminissa on pitkä liuta vältettäviä teitä.. soratiet , lautat. moottoritiet.. ja oli siin varmaan muitaki en ny muista ku navi on autoss ja meikä pirtiss..
Aakku:
--- Lainaus käyttäjältä: rolli4x4 - 26.07.2013 kello on 18:02 ---ainaki mun garminissa on pitkä liuta vältettäviä teitä.. soratiet , lautat. moottoritiet.. ja oli siin varmaan muitaki en ny muista ku navi on autoss ja meikä pirtiss..
--- Lainaus päättyy ---
Juu on Garminissa vältettävinä ei juttuja, mutta ne pitää käydä aina asetuksista sovittamassa.
U-käännökset
Maantiet
Tietullit
Liikenne
Lautat
Kimppakyydille
Päällystämättömät tiet
Tuota "maantiet" en ymmärrä, enkä tuota "kimppakyytiä"
HiTec:
Itsellä on TomTom One V3 ja tuossakin on useita noita vaihtoehtoja, josta caravan-käytössä käytetyimmät ovat olleet "Vältä moottoriteitä" ja "Rajoitettu nopeus 80km/h". Asetuksissa saa sitten hienosäätää käytetäänko lauttoja, maksuteitä, tunneleita... Toinen ihan näpsä on ollut Nokia N8 navari, aika vastaavilla toiminnoilla + että siinä on myös tuo kaista-opastinkin, auttaa kaupungissa valitsemaan oikean kaistan jo hyvissä ajoin Thumb
Rellussa on myös kiinteä navari, mutta sen kartat ovat siltä ajalta kuin auto itsekin ja päivitys maksaa enempi kuin uusi TomTom kaupassa :o
Tuohon Lumia 800:n navariin en ihan ole enää niin tyytyväinen, mennyt aimo askeleen taaksepäin siitä mitä tuo "aito" Nokia-navari oli :'(
ihaa:
Kimppakyyti lienee oikeasti kimppakaista, mutta tuollaista käytäntöä ei taida olla täällä kotimaassa, lähinnä tarkoittaisi bussi ja taksikaistaa, eli saisi ajella niillä, mutta ei taida toimia täällä kotimaassa.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta