Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä

Akun kuntotesti

<< < (6/11) > >>

K.E.V:
Lataa se täyteen ja laita jokin kuorma ja volttimittari kiinni, katso miten kauan toimii ennen kuin jännitteet kellahtaa

Jgahpir:
^
Ihan karvalakki mittauksella pääsee oikealle kymmenluvulle.

50W ajovalo poltin vie noin 50W/12V= 4ampeeria. Sen pistää sulakkeen kanssa palamaan ja mittaa tunteja koska hiipuu. 10 tuntia x 4A = 40Ah akku jäljellä.

Sitten tietysti heti laturiin, ettei seiso tyhjillään.

Itse en tyhjäksi unohdettua akkua enää laittaisi käynnistysakuksi en mihinkään muuhunkaan tärkeään, mutta voihan siihen säilöä vaikka aurinkokennosta ylijäävää energiaa, ja pyöritellä vaikka tuuletusflektiä kulkineessa.

Teukka-74:

--- Lainaus käyttäjältä: harkonen - 29.03.2015     kello on 19:44 ---Noniin, kaivellaas tämmönen ketju historiasta...

Kävipä niin, että syksyllä vaunusta löytyi tyhjä akku, kun olin viemässä talvisäilöön. Mikä lie vimpain jäänyt päälle... Vähän pahaa aavistelin, en edes jaksanut ottaa sitä silloin kotiin. 60Ah Exide Nautilus Combi näytti olevan, kun äsken sen tuolta kaivelin esiin. Iskin laturiin ja kyllähän tuo lataamaan lähti, mutta saas nähdä mihin siitä enää on. Topicciin vedoten, mikä olisi hyvä tai lähinnä helpoin tapa todeta, onko tuosta enää yhtään mihinkään?

--- Lainaus päättyy ---
Mulla heräsi akku toimimaan kun oli viikon ajan "älyttömän" laturin latauksessa. Yht äkkiä mittari alkoi tippumaan ja laski tasolle 1. Edelleen akku pelittää. Tuo Gaphirin testi on järkeenkäypä.  Thumb
Sori.Gahpir  Thumb

Turhan Höpöttäjä:
Kuormitusmittari maksaa alle 30e. Jos täyteen ladattu akku ei pärjää mittauksessa, silloin akku joutaa keräykseen. Hyvin harvoin voi käydä että akussa on katkos, jonka huomaa käytössä, mutta kuormitus mittauksessa ei.  :)

mjo33400:

--- Lainaus käyttäjältä: Turhan Höpöttäjä - 29.03.2015     kello on 21:08 ---Kuormitusmittari maksaa alle 30e. Jos täyteen ladattu akku ei pärjää mittauksessa, silloin akku joutaa keräykseen. Hyvin harvoin voi käydä että akussa on katkos, jonka huomaa käytössä, mutta kuormitus mittauksessa ei.  :)

--- Lainaus päättyy ---

Täh! Kuormitusmittaus juurikin ilmaisee katkoksen.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View