Tekniikkakeskustelut > Karavaanarin tietotekniikka

Linux?

<< < (3/13) > >>

Mulli:

--- Lainaus käyttäjältä: 99 - 23.07.2013     kello on 10:30 ---Pointti olikin siinä että aiemmin itse perustelit Linuxin äänien huonoa toimivuuttaa suppealle ryhmälle tarkoiteltulla palikalla ;)

--- Lainaus päättyy ---

En. Perustelin omaa windowsin käyttöäni kertomalla, että minulla on erikoisempi tarve, jota Linux ei toistaiseksi kata.

--- Lainaus käyttäjältä: 99 - 23.07.2013     kello on 10:30 ---... myy myös koneet ja laitteet käyttäjätukineen (myös pelkkää softaa käyttäjätukineen), joten missä on ero?

--- Lainaus päättyy ---

Eroa ei ole. Valmiissa maailmassa peruskäyttäjä ei tarvitse tukea. Siksipä sellaisen järjestelmän rakentaminen, joka vaatii koko ajan jonkun asiaan liittyvän tukipalvelun rahoittamista, on mielestäni moraalisesti kyseenalaista.

--- Lainaus käyttäjältä: 99 - 23.07.2013     kello on 10:30 ---...(Vähän sama kun valittaisit että Toyotan osat ja tarvikkeet eivät käy Jaguaariin...)...

--- Lainaus päättyy ---

Tässä on tiivistettynä meidän keskustelumme ongelma. Vaikuttaa siltä, että lähestymme aihetta huomattavasti erilaisin tunnelatauksin.

Ei ole sama. Sen sijaan on sama kuin valittaisin siitä, että tämä sinun Jaguarisi ei (ainakaan vielä) ole samanlainen kansanauto, kuin toyota on. Olkoon kovempi kone, olkoon racing alusta, mutta tavan kuski ei osaa ajaa sillä noita ominaisuuksia hyödyntäen.

Ai niin. Ardourin tekijät olivat itse sitä mieltä, että se "ei ole ilmainen niinkuin olisi ilmainen olut, vaan vapaa niinkuin vapaa sana". Jos ohjelman tekijät ovat tätä mieltä, miksi me aiheesta väännämme?

Ja 8 saa minun puolestani olla siellä parin uteliaan tutustumisräpellyks en tasolla, koska pakko ei ole tutustua paremmin.

Fenix:
Taitaa useimmiten olla vaan puhtaasti tottumiskysymys. Aikoinaan microsoft sai ylivallaan pc-koneissa pakollisella DOS käyttiksellä. Kun ko monopoli viimein oikeuden päätöksellä purettiin olikin jo vähän myöhäistä. Tokihan taustalla vaikuttaa myös kauppapolitiikka ja tällaisten "foliohattuisten" mielestä myös vakoilu. Ei yhdysvaltalaisten kannata kovin kovaa hyökätä monopolia vastaan, kun se hyödyttää yhdysvaltalaista firmaa ja onhan ne takaportit sitten vakoiluviranomaiste n käytössä, kun ne voidaan sinne määrätä laittamaan.

Siitä tuo open source puoli on mukavampaa, että sen koodi on kenen tahansa tarkistettavissa, joka sen vaan osaa. Siihen on melkoisen paljon vaikeampi laitella takaportteja piiloon, vaikka onhan tuo SE-linux laajennus osin NSA:n tekemä. Tiedä sitten sen turvallisuudesta, mutta kai nuo gurut on sitäkin koodia tutkimassa, kun tämä vakoilun laajuus paljastui.

Nooh. Tämä pöpinä on jo käyty muissakin ketjuissa, joten osaltani M$ vs. Appl€ vs. open source keskustelut taitaa jäädä tähän. Palatkaamme neuvomaan aiheen aloittajaa linukan käytössä, jos hän apua kaipaa. :)

Mulli:

--- Lainaus käyttäjältä: Fenix - 23.07.2013     kello on 15:10 ---... Palatkaamme neuvomaan aiheen aloittajaa linukan käytössä, jos hän apua kaipaa. :)

--- Lainaus päättyy ---

Päivän tolkuin mies=Fenix  Thumb

99:

--- Lainaus käyttäjältä: Mulli - 23.07.2013     kello on 14:21 ---En. Perustelin omaa windowsin käyttöäni kertomalla, että minulla on erikoisempi tarve, jota Linux ei toistaiseksi kata.

--- Lainaus päättyy ---

Totesit sanatarkasti näin:

--- Lainaus käyttäjältä: Mulli - 20.07.2013     kello on 17:28 ---Itse käyttäisin Ubuntua huomattavasti enemmän, jos sen äänipuoli toimisi.

--- Lainaus päättyy ---

Minusta tässä todetaan ettei Ubuntun äänipuoli toimi.
Ja jos sinulla on erikoisempi tarve, niin silloin pitää käyttää yhteensopivia laitteita ja ohjelmia. Jos näin ei halua tehdä, niin ei se ole softan/raudan vika.

--- Lainaus käyttäjältä: Mulli - 23.07.2013     kello on 14:21 ---Eroa ei ole. Valmiissa maailmassa peruskäyttäjä ei tarvitse tukea. Siksipä sellaisen järjestelmän rakentaminen, joka vaatii koko ajan jonkun asiaan liittyvän tukipalvelun rahoittamista, on mielestäni moraalisesti kyseenalaista.

--- Lainaus päättyy ---

Miksi sitten et vaadi Microsoftilta samaa mitä esimerkiksi Ubuntulta?
(Emme elä valmiissa maailmassa)

--- Lainaus käyttäjältä: Mulli - 23.07.2013     kello on 14:21 ---Tässä on tiivistettynä meidän keskustelumme ongelma. Vaikuttaa siltä, että lähestymme aihetta huomattavasti erilaisin tunnelatauksin.

--- Lainaus päättyy ---

Itse yritän käsitellä kumpaakin samoin kriteerein, ja samoista lähtökohdista.

--- Lainaus käyttäjältä: Mulli - 23.07.2013     kello on 14:21 ---Ei ole sama. Sen sijaan on sama kuin valittaisin siitä, että tämä sinun Jaguarisi ei (ainakaan vielä) ole samanlainen kansanauto, kuin toyota on. Olkoon kovempi kone, olkoon racing alusta, mutta tavan kuski ei osaa ajaa sillä noita ominaisuuksia hyödyntäen.

--- Lainaus päättyy ---

Et sitten ole koskaan nähnyt, saati ajanut, noita Jaguarin perhemalleja. Ne kun eivät ole mitään racing pelejä, vaan premiumperheautoja, ja halvempia kuin esim. Land Cruiser.

--- Lainaus käyttäjältä: Mulli - 23.07.2013     kello on 14:21 ---Ai niin. Ardourin tekijät olivat itse sitä mieltä, että se "ei ole ilmainen niinkuin olisi ilmainen olut, vaan vapaa niinkuin vapaa sana". Jos ohjelman tekijät ovat tätä mieltä, miksi me aiheesta väännämme?

--- Lainaus päättyy ---

Nyt olet ymmärtänyt väärin mitä Ardourin tekijät tuossa tarkoittavat, he tarkoittavat että itse ohjelmakoodi on immateriaalinen, ei fyysinen, ja niin ollen ilmainen. Kun taas ohjelmakoodin lisäksi tuleva on fyysistä (eli työtä) josta peritään maksua.

Ja kyllä, Ardour on täysin ilmainen ja voit hakkia sen suoraan heidän lataussivuiltansa.

--- Lainaus käyttäjältä: Mulli - 23.07.2013     kello on 14:21 ---Ja 8 saa minun puolestani olla siellä parin uteliaan tutustumisräpellyks en tasolla, koska pakko ei ole tutustua paremmin.

--- Lainaus päättyy ---

Hyvä ratkaisu :)

Mulli:
Samalla, kun valaisen kansalaisia siitä etten ole avannut tällaista ketjua, valaisen myös kumppaneitani tarinoinnissa siitä, että en ole kiinnostunut väittelemisestä väittelyn takia.  Keskustelun mennessä sellaseksi, jossa tulkitaan tarkoituksella väärin toisten sanomisia, ei maksa vaivaa jatkaa aiheesta.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View