rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Paras vetoauto?  (Luettu 213081 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.01.2020 kello on 10:34
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #270 : 25.12.2015 kello on 07:17 »
Nelivedon tärkeys tuossa hommassa tiivistyy lähinnä saunapuheiden tasolle.

Kesällä kyllä, mutta....

Itsellä kun on lyhyt kokemus koko karavaanarin hommasta, niin vaikea on teitä konkareita vakuuttaa.
Autona minulla on ihan 07 vm MB E 280 CDI (3l V6), johon on ohjelmoitu se napsaus lisää, eli n. 280hv/650Nm.
Tässä syksyn (loka-marraskuu) aikana vedin n. 4000km vaunua perässä ja seuraava huomio tuli ihan tavan maantietä körötellessä.

Pakkaantuneella lumella ongelmaa ei niin paljoa ole, mutta kun mennään siihen pahimpaan keliin, eli jäätynyt asfaltti ilman paksumpaa lumikerrosta, niin 4WD ois kyllä ollut erinomainen mukavuustekijä. Ruukkasi ylämäessä, eikä tarvinnut olla edes kovin kummoinen ylämäki, tuo vakionopeudensäädin napsahtamaan aina pois päältä ja perä vinttaamaan ikävästi. Kokoajan menet siellä pidon äärirajalla mäet ylös. Tietenkin tästä pääsi sitten jollain tasolla eroon, kun alkoi ajelemaan ilman vakkaria. Itse vaan olen niin tottunut sen käyttöön, että pieni opettelu se oli tuossakin.

Tietenkin tämä kaksipyöräisen sutiminen ylämäissä on hyvä "turvallisuustekijä", sillä kun tätä rupeaa tapahtumaan tietää että on aidosti liukasta ja voi vähän mutkaisemmilla syheröillä ottaa vauhtia kurveihin pois. Kerran kävin pienen vaunuluisun ja sen jälkeen kyllä ajelin melko rauhassa esim. Muonio-Pelvovuoma välin.

Eli vääntävä moottori, isohko vaunu ja liukas keli kaipaa kyllä neljää vetävää pyörää.
Sen verran matalahan tuo vaunu on, ettei sillä mihinkään  'off road'-paikkoihin mennä.
Pitäisi siinäkin olla 'airmatic', jolla sais maavaraa nostettua tarvittaessa  :P

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #271 : 25.12.2015 kello on 08:13 »

Samoja havaintoja täällä, varsinkin kun oma auto on etuvetoinen, niin vaunu perässä keula kevenee kummasti.

Ja kyllähän tuo liikkeellelähtö liukkaalla on sujuvampaa, mitä enemmän pyöriä vetää.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:31
  • Autossa on pyörät
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #272 : 25.12.2015 kello on 08:44 »
Lainaus
Nelivedon tärkeys tuossa hommassa tiivistyy lähinnä saunapuheiden tasolle.
Ei tuosta nykykäytöllä ole varmaan kovinmontaa kertaa hyötyä ole ollut ,mutta kai kertakin riittää.

On noita paikkoja ollut jossa ihan ainoa tapa päästä pois paikalta vaunu perässä on 4x4.
Mutta tämähän on kiinni mihin menee ja millä kelillä liikkuu.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:28.04.2024 kello on 08:16
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #273 : 25.12.2015 kello on 10:10 »
Vetelin joskus farkku volvoilla ja diesel carinalla. Jäi jotenki ikävät muistot vaunun vedosta ja jopa vältin sitä. Sitten tuli taloon Suzuki Grand Vitara ja sitten Mitsun Outlander jo toinen nyt alla. Ensin 2 litranen ja nyt 2.2 litranen. Kyllä vaunun veto on aivan toista maaperää näillä citymaastureillakin . Oikeastaan suzukin ollessa talossa ihastuin vetämiseen kun oli vuokra vaunu ja kävin Kilpisjärvellä. Sitten ostin itselle solkun ja hyvin heiluu perässä ku kaasua painaa. Olen käynyt lapissa useamman reissun. Aina kun on vaunu perässä niin neliveto päälle ja menoks. En halua retostella mutta mulle kävi näin positiivisesti vaunun suhteen. Tämä on vain tosi asia.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:03
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #274 : 25.12.2015 kello on 10:47 »
Kyllä toi Mersu on tähänastisista paras vetoauto, jämäkkää menoa, kohtuu kulutus ja voimaa riittävästi.
Vaunut on olleet aina sitä kokoluokkaa, ettei niiden vetämiseen tarvi hommata käyttökuluiltaan järjetöntä maasturia. Ihan tavan henkilöautolla on tultu toimeen.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:18
  • Callengr
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #275 : 25.12.2015 kello on 11:06 »
En suosittele nelikolla vakkarin kans ajoa liukkaalla lähtee lapasesta aika nopeesti varsinkin vaunu perässä!
Kokemusta on,kerta riitti. Onneks ei sattunut mitään vakavempaa mut opetti.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:25.06.2023 kello on 20:56
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #276 : 25.12.2015 kello on 11:49 »
Vetelin joskus farkku volvoilla ja diesel carinalla. Jäi jotenki ikävät muistot vaunun vedosta ja jopa vältin sitä. Sitten tuli taloon Suzuki Grand Vitara ja sitten Mitsun Outlander jo toinen nyt alla. Ensin 2 litranen ja nyt 2.2 litranen. Kyllä vaunun veto on aivan toista maaperää näillä citymaastureillakin . Oikeastaan suzukin ollessa talossa ihastuin vetämiseen kun oli vuokra vaunu ja kävin Kilpisjärvellä. Sitten ostin itselle solkun ja hyvin heiluu perässä ku kaasua painaa. Olen käynyt lapissa useamman reissun. Aina kun on vaunu perässä niin neliveto päälle ja menoks. En halua retostella mutta mulle kävi näin positiivisesti vaunun suhteen. Tämä on vain tosi asia.
Mulla vähän vastaava kokemus.  Vaihdoin V70:sen neliveto Rav4:seen.  Veto-ominaisuudet kyllä paranivat huomattavasti,  vaikka en olisi tuota ensiksi millään uskonut. 

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:31
  • Autossa on pyörät
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #277 : 25.12.2015 kello on 13:07 »
Vetelin joskus farkku volvoilla ja diesel carinalla. Jäi jotenki ikävät muistot vaunun vedosta ja jopa vältin sitä. Sitten tuli taloon Suzuki Grand Vitara ja sitten Mitsun Outlander jo toinen nyt alla. Ensin 2 litranen ja nyt 2.2 litranen. Kyllä vaunun veto on aivan toista maaperää näillä citymaastureillakin . Oikeastaan suzukin ollessa talossa ihastuin vetämiseen kun oli vuokra vaunu ja kävin Kilpisjärvellä. Sitten ostin itselle solkun ja hyvin heiluu perässä ku kaasua painaa. Olen käynyt lapissa useamman reissun. Aina kun on vaunu perässä niin neliveto päälle ja menoks. En halua retostella mutta mulle kävi näin positiivisesti vaunun suhteen. Tämä on vain tosi asia.
Joteskin tuntuu että vetoautoistakin puhuessa muistetaan vuosikymmenet. Kuin vaunuistakin, ainakin niitä toisiinsa verrattaessa.Tuskin -80 lukulaiset on verrattavissa nykyisempiin vaikkei itselläkään uusi ole.
Ja ainahan se "uusi tuntuu paremmalta" kuin entinen, olisi muuten tyhmää vaihtaa :)
Minulla tulee vuosittain 10.000 kilometrin nurkilla vaunun kanssa. Viime kesänä 11.500 ja etelässä tuli käytyä Turkissa , pohjoisessa Lofoottien päässä. Maastoa monenlaista, nelivedosta ei mielestäni muuta hyötyä tällä reissulla kun muutamat märät nurmikentät mistä autoin jonkun etuvetoisen pois. Oma vaunu lähti diesel automaatilla hyvin vähäeleisesti.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:28.04.2024 kello on 08:16
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #278 : 25.12.2015 kello on 14:27 »
Joteskin tuntuu että vetoautoistakin puhuessa muistetaan vuosikymmenet. Kuin vaunuistakin, ainakin niitä toisiinsa verrattaessa.Tuskin -80 lukulaiset on verrattavissa nykyisempiin vaikkei itselläkään uusi ole.

Oli se volvoni kuiteski vm 2003 ja 2.4 litran pannulla että silleen....

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:31
  • Autossa on pyörät
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #279 : 25.12.2015 kello on 15:06 »
En puhunut mistään merkeistä, vain yleisesti. ;D
Vetelin joskus farkku volvoilla ja diesel carinalla. Jäi jotenki ikävät muistot vaunun vedosta ja jopa vältin sitä. Sitten tuli taloon Suzuki Grand Vitara ja sitten Mitsun Outlander jo toinen nyt alla. Ensin 2 litranen ja nyt 2.2 litranen. Kyllä vaunun veto on aivan toista maaperää näillä citymaastureillakin . Oikeastaan suzukin ollessa talossa ihastuin vetämiseen kun oli vuokra vaunu ja kävin Kilpisjärvellä. Sitten ostin itselle solkun ja hyvin heiluu perässä ku kaasua painaa. Olen käynyt lapissa useamman reissun. Aina kun on vaunu perässä niin neliveto päälle ja menoks. En halua retostella mutta mulle kävi näin positiivisesti vaunun suhteen. Tämä on vain tosi asia.
Tuosta tekstistä sai kuvan ettei sinulla volvon ja carinan aikaan ollut vaunua. Sanoit kuten lainauksessa näkyy jotta Suzukin aikaan oli vuokravaunu ja sitten sen jälkeen ostit oman. Eipä tuolla väliä raavin vain päätäni. Hyviä reissuja kumminkin sinullekin.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.01.2020 kello on 10:34
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #280 : 11.01.2016 kello on 12:51 »
Harmi ettei oo ylmäärästä, sillä tuommosen vois laitella veturiksi:
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/g/7291952

 ;D ;D

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
    • East Coast Fellows
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #281 : 11.01.2016 kello on 13:28 »
Olisihan tuollaista mielenkiintoista kokeilla veturina. Varmuutta sen hyvyydestä ei ole, neliveto ei sitä yksistään takaa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:27.04.2024 kello on 09:44
  • Kulkija
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #282 : 11.01.2016 kello on 14:18 »
Olen tehnyt yhden reissun 300 GD:llä (88 hv) vetäen vanhaa Sprite Alpinea. Muistan vaan, että vaunu ei tuntunut ajossa lainkaan, mitä nyt heikensi entisestään olematonta kiihtyvyyttä. Se oli toki sitä aikaa, eli 25+ vuotta sitten. :)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:58
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #283 : 11.01.2016 kello on 15:18 »
Olisihan tuollaista mielenkiintoista kokeilla veturina. Varmuutta sen hyvyydestä ei ole, neliveto ei sitä yksistään takaa.

Niin, hyvä olisi jos edes yxi pyörä vetäisi molemmissa päissä.
Naapurin emännällä on Lexus-hybridi, jota olen pitänyt jonkinlaisena 'maasturina'.  Tuli vähän lunta ja siihen se jäi törmän reunaan, kun vaan toinen etupyörä veti...

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 8.08.2021 kello on 14:40
Vs: Paras vetoauto?
« Vastaus #284 : 11.01.2016 kello on 15:28 »
Aika harva näistä katumaastureista on maasturi. Suurin osa vetää kahdella pyörällä, elektroniikka siirtää vetoa pitävälle pyörälle, jos siirtää. Oma on kesäsin suurimman osan ajasta takavetonen kun neliveto kytketään itse, sillonki se on kolmipyörävetonen kun keulassa ei käsittääkseni lukkoa ole.  On se kuitenki veneen luiskasta nostossa hyvin pois tullu