Tekniikkakeskustelut > Vetoautot
Paras vetoauto?
TLP:
--- Lainaus käyttäjältä: iso-juuso - 14.10.2015 kello on 14:05 ---Nelivedon tärkeys tuossa hommassa tiivistyy lähinnä saunapuheiden tasolle.
--- Lainaus päättyy ---
Kesällä kyllä, mutta....
Itsellä kun on lyhyt kokemus koko karavaanarin hommasta, niin vaikea on teitä konkareita vakuuttaa.
Autona minulla on ihan 07 vm MB E 280 CDI (3l V6), johon on ohjelmoitu se napsaus lisää, eli n. 280hv/650Nm.
Tässä syksyn (loka-marraskuu) aikana vedin n. 4000km vaunua perässä ja seuraava huomio tuli ihan tavan maantietä körötellessä.
Pakkaantuneella lumella ongelmaa ei niin paljoa ole, mutta kun mennään siihen pahimpaan keliin, eli jäätynyt asfaltti ilman paksumpaa lumikerrosta, niin 4WD ois kyllä ollut erinomainen mukavuustekijä. Ruukkasi ylämäessä, eikä tarvinnut olla edes kovin kummoinen ylämäki, tuo vakionopeudensäädin napsahtamaan aina pois päältä ja perä vinttaamaan ikävästi. Kokoajan menet siellä pidon äärirajalla mäet ylös. Tietenkin tästä pääsi sitten jollain tasolla eroon, kun alkoi ajelemaan ilman vakkaria. Itse vaan olen niin tottunut sen käyttöön, että pieni opettelu se oli tuossakin.
Tietenkin tämä kaksipyöräisen sutiminen ylämäissä on hyvä "turvallisuustekijä", sillä kun tätä rupeaa tapahtumaan tietää että on aidosti liukasta ja voi vähän mutkaisemmilla syheröillä ottaa vauhtia kurveihin pois. Kerran kävin pienen vaunuluisun ja sen jälkeen kyllä ajelin melko rauhassa esim. Muonio-Pelvovuoma välin.
Eli vääntävä moottori, isohko vaunu ja liukas keli kaipaa kyllä neljää vetävää pyörää.
Sen verran matalahan tuo vaunu on, ettei sillä mihinkään 'off road'-paikkoihin mennä.
Pitäisi siinäkin olla 'airmatic', jolla sais maavaraa nostettua tarvittaessa :P
pamaus:
Samoja havaintoja täällä, varsinkin kun oma auto on etuvetoinen, niin vaunu perässä keula kevenee kummasti.
Ja kyllähän tuo liikkeellelähtö liukkaalla on sujuvampaa, mitä enemmän pyöriä vetää.
K.E.V:
--- Lainaus ---Nelivedon tärkeys tuossa hommassa tiivistyy lähinnä saunapuheiden tasolle.
--- Lainaus päättyy ---
Ei tuosta nykykäytöllä ole varmaan kovinmontaa kertaa hyötyä ole ollut ,mutta kai kertakin riittää.
On noita paikkoja ollut jossa ihan ainoa tapa päästä pois paikalta vaunu perässä on 4x4.
Mutta tämähän on kiinni mihin menee ja millä kelillä liikkuu.
Matkalainen:
Vetelin joskus farkku volvoilla ja diesel carinalla. Jäi jotenki ikävät muistot vaunun vedosta ja jopa vältin sitä. Sitten tuli taloon Suzuki Grand Vitara ja sitten Mitsun Outlander jo toinen nyt alla. Ensin 2 litranen ja nyt 2.2 litranen. Kyllä vaunun veto on aivan toista maaperää näillä citymaastureillakin . Oikeastaan suzukin ollessa talossa ihastuin vetämiseen kun oli vuokra vaunu ja kävin Kilpisjärvellä. Sitten ostin itselle solkun ja hyvin heiluu perässä ku kaasua painaa. Olen käynyt lapissa useamman reissun. Aina kun on vaunu perässä niin neliveto päälle ja menoks. En halua retostella mutta mulle kävi näin positiivisesti vaunun suhteen. Tämä on vain tosi asia.
Jeppe:
Kyllä toi Mersu on tähänastisista paras vetoauto, jämäkkää menoa, kohtuu kulutus ja voimaa riittävästi.
Vaunut on olleet aina sitä kokoluokkaa, ettei niiden vetämiseen tarvi hommata käyttökuluiltaan järjetöntä maasturia. Ihan tavan henkilöautolla on tultu toimeen.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta