rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Renkaat  (Luettu 4565 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 2.12.2020 kello on 22:56
  • Tyhmä
    • Urheilua aktiiveille
Renkaat
« : 11.06.2013 kello on 15:42 »
Vaunun renkaat täyttää leiman perusteella kohta 6v. Harkinnassa siis uusien hommaaminen. Onko jotain suosituksia/varomisen aihetta, vai meneekö nämä kuin henkilöautossa. Eli ihan outoja Nankangeja ei kannata ostaa, mutta toisaalta kaikkein kalleimmatkaan ei autuaaksi tee.
Mietin, että jos hommais vararenkaankin piakkoin kun ei niillä paikkamössöillä tee oikeasti yhtään mitään h-autossa, niin tuskimpa vaunussakaan.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:06
Vs: Renkaat
« Vastaus #1 : 11.06.2013 kello on 16:01 »
Minusta on hätävarejelun liioittelua vaihtaa vaunun renkaat vain teekoajankohdan perusteella.
Mun renkaat on laitettu vaunuun uutena 2006 eli leima lienee jotain -05-06 vuodenvaihteesta, pinta ei ole vielä kulunut senvertaa etä sen huomaisi - en meinaa vaihtaa ainakaan lähivuosina.

Tietysti jos haluaa olla 100% varma ja rahalle ei oo parempaa käyttöä...

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 2.12.2020 kello on 22:56
  • Tyhmä
    • Urheilua aktiiveille
Vs: Renkaat
« Vastaus #2 : 11.06.2013 kello on 16:09 »
Okei, kiitos. Tällaista kommenttia hieman haeskelin. Kun tuo viisi vuotta mainitaan joissakin paikoissa sellaiseksi iäksi, että kannattais harkita vaihtoa. Tuntuu vain turhalta kun kumit näyttää ja tuntuu käteen todella hyviltä, eikä mitään päällisin puolin nähtävää muutosta ole. Rahalle on paljonkin muuta käyttöä. Mutta ajattelin kysäistä miten toiset asian näkee. Toivottavasti vielä lisää kommentteja löytyy.

  • Vieras
  • Vs: Renkaat
    « Vastaus #3 : 11.06.2013 kello on 16:25 »
    Ossin kanssa samoilla linjoilla!  voit toki joskus tutkia nuo vaunun renkaat silmämääräisesti ja sen mukaan toimia....

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:12.04.2018 kello on 18:08
    • Internet on loistava keino päästä nettiin.
    Vs: Renkaat
    « Vastaus #4 : 11.06.2013 kello on 16:31 »
    Okei, kiitos. Tällaista kommenttia hieman haeskelin. Kun tuo viisi vuotta mainitaan joissakin paikoissa sellaiseksi iäksi, että kannattais harkita vaihtoa. Tuntuu vain turhalta kun kumit näyttää ja tuntuu käteen todella hyviltä, eikä mitään päällisin puolin nähtävää muutosta ole. Rahalle on paljonkin muuta käyttöä. Mutta ajattelin kysäistä miten toiset asian näkee. Toivottavasti vielä lisää kommentteja löytyy.

    Voithan tästä lukaista hiukan. Renkaat oli kuin pakasta vedetyt, vai oliko sittenkään  :D

    http://karavaanari.org/index.php/topic,4967.0.html

    *****
    • Matkailija
    • Viimeksi paikalla:26.09.2018 kello on 12:38
    Vs: Renkaat
    « Vastaus #5 : 11.06.2013 kello on 16:34 »
    Itse ostin vaunuun 175/70 C sarjan kumit, 160€ kustansi.. Entiset oli n.10vuotta vanhat ja pykineet.
    Eipähän nyt ainakaan vanhuuttaan kumit pamahtele..

  • Vieras
  • Vs: Renkaat
    « Vastaus #6 : 11.06.2013 kello on 16:56 »
    Tuossako luin Weikon rengas seikkailusta, tuli mieleen kun omaan a-autoon olin vaihdattamassa uusia Hankuukkeja, niin asentaja muistutti noista venttiileistä sellaista jotta , älä laita liikaa ilimaa kun nuo venttiilit on tarkoitettu 4.5 kp paineelle,, oottako kuulleet samansuuntaisia puheita...

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:00
    • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
    Vs: Renkaat
    « Vastaus #7 : 11.06.2013 kello on 17:16 »
    Kyllä. Pitää olla metallivartiset venttiilit. Normi juttuja m-autoissa.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:44
    Vs: Renkaat
    « Vastaus #8 : 11.06.2013 kello on 18:36 »
    Kyllä. Pitää olla metallivartiset venttiilit. Normi juttuja m-autoissa.
    KYLLÄ!
    Varsinkin raskaammat autot tarvii sellaiset kun painetta on 5.5kg. Alle 5 on lutussa.
    Meikä tietää sen kantapään kautta, neitsytmatkalle ostin vanhat talvirenkaat kumiventtiileillä ja vaihdoin 3 rengasta talvimyrskyssä tienvarressa.  Oli harrastus vaakalaudalla siinä kohti ... :o
    Onneksi aina pääsi kumikorjaamolle uutta venttiiliä tyhjentyneeseen renkaaseen vaihtamaan, mutta tuli rengastyöt tutuksi :)
    Teräsventtiileillä ei mitään ongelmaa.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 11:05
    • Jaa mitä että?
    Vs: Renkaat
    « Vastaus #9 : 12.06.2013 kello on 08:22 »
    Eli ihan outoja Nankangeja ei kannata ostaa, mutta toisaalta kaikkein kalleimmatkaan ei autuaaksi tee.

    Nankangeista sen verran, että olen itse kyseisellä merkillä aika paljon ajanut, eikä ne meikäläisen ajossa ainakaan huonot ole olleet. Vaunuunkin laitoin nankangit, niissä on muuten Treadwear-lukema monesti suurempi kuin kalliimmissa "merkkirenkaissa". Lukemahan kertoo kulutuskestävyydstä . Amerikassa lukema ilmoitetaan aina renkaan tietojen yhteydessä, se on sielä merkittävä tekijä rengasvalinnassa. Tääläpäin ei vain osata vaatia renkaalta muuta kuin testivoittoja ja kallista merkkiä, kulutuskestosta viis.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:06
    Vs: Renkaat
    « Vastaus #10 : 12.06.2013 kello on 08:26 »
    Voithan tästä lukaista hiukan. Renkaat oli kuin pakasta vedetyt, vai oliko sittenkään  :D

    http://karavaanari.org/index.php/topic,4967.0.html

    Muistin tämän Weiccon tarinan kun vastasin, mutta olihan tuolla tuokin kommentti

    Olihan niillä veivattu ihan tarpeeksi  ::)

    Minä tarkoitin sitä että mulla nuot renkaat on ollu alla 7v, mutta kilometrejä tullut todella vähän - renkaat on oikeesti pinnaltaan uudenveroisessa kunnossa - kyljet pitää myös tarkastaa säännöllisesti. Kun renkaina 185R14C, ne kestää hieman erilailla kuin tuollainen tavallinen telivaunun rengas.

    Jokainen tekee tietysti itse omat päätöksensä ja itse meinaan edelleen vetää noilla ikivanhoilla renkailla - tietysti niitä pitää seurata jatkuvasti, että tietää mikä niiden tilanne on.

    Weiccon tarina ei kerro, mikä tuon renkaan särki - minä en usko että se vanhuuttaan meni rikki. Todennäköisesti rengas on ensin tyhjentynyt jostain pienemmästä ongelmasta johtuen ja vaurio tapahtunut sitten tyhjällä renkaalla 100-200km matkalla.

    *****
    • Matkailija
    • Viimeksi paikalla:28.05.2018 kello on 12:04
    Vs: Renkaat
    « Vastaus #11 : 12.06.2013 kello on 08:36 »
    Mulla oli kans vaunumme alla matadorin renkaat ja urasyvyyttä löyti kuin uudesta mutta huolto löysi uran pohjalta pintahalkeamia mitä mä en nähnyt ja kehoitti vaihtamaan ettei koko vaunun kylkeä tarvi korjata kun rengas räjähtää alle. Vaihdoin c-sarjan renkaaseen kaiken varalta. Kumhon rengas ja makso 150 töineen päivineen ja tyytyväinen olen. :D

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:06
    Vs: Renkaat
    « Vastaus #12 : 12.06.2013 kello on 11:03 »
    Sopiva ylipaine renkaaseen tarkastelun ajaksi, niin halkeamat ja niiden alut tulee paremmin havaittaviksi ;)

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:12.04.2018 kello on 18:08
    • Internet on loistava keino päästä nettiin.
    Vs: Renkaat
    « Vastaus #13 : 12.06.2013 kello on 11:39 »
    Weiccon tarina ei kerro, mikä tuon renkaan särki - minä en usko että se vanhuuttaan meni rikki. Todennäköisesti rengas on ensin tyhjentynyt jostain pienemmästä ongelmasta johtuen ja vaurio tapahtunut sitten tyhjällä renkaalla 100-200km matkalla.

    Kylläpä ne tais mennä ihan vanhuuttaan, vaikkakin päälisinpuolin olivat kuin uudet. Loppu setti renkaista (3kpl) laitettiin Saksan Ludwigslustissa uusiksi. Ennen sitä pysähdyimme niin oli kahteen jo tullut pahkuroita joten oli pakko stoppi rengasliikkeeseen.
    Tanskan puolella kun käytiin renkaita läpi niin niissä ei ollut mitään vikaa havaittavissa.


    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:25
    Vs: Renkaat
    « Vastaus #14 : 12.06.2013 kello on 12:01 »
    Kylläpä ne tais mennä ihan vanhuuttaan, vaikkakin päälisinpuolin olivat kuin uudet. Loppu setti renkaista (3kpl) laitettiin Saksan Ludwigslustissa uusiksi. Ennen sitä pysähdyimme niin oli kahteen jo tullut pahkuroita joten oli pakko stoppi rengasliikkeeseen.
    Tanskan puolella kun käytiin renkaita läpi niin niissä ei ollut mitään vikaa havaittavissa.

    Eikö sulla ollut aika tuore vaunu edellinenkin.

    Itsellä kerran laina-autosta puhkesi takarengas ja onneksi siinä oli vararengas. Vaihdoin sen alle ja ajoin rengasliikkeeseen.
    Auton alla vielä olevissa oli kaikissa pahkuroita ja ostin koko sarjan uusia. En muista minkä merkkiset renkaat autossa oli, mutta kuitti niistä löytyi ja ne oli asennettu pääkaupunkiseudulla isossa Caravan huoltoliikkeessä ja iältään alle 2 vuotta vanhoja. Merkintöjen perusteella kantavuuttakin ihan riittävästi ja kohtuu tuoret, ei kuitenkaan kaikki samalla viikolla valmistetut.

    En tiedä mitä omistaja sai sovittua jälkeenpäin, me kuljetettiin sekundasarja pyörätelineessä koko matkan ajan.