Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä
Riittääkö potku invertterissä
88k5:
Itse laskeskelin omaa a-paneli ja akustoa laskiessa (sekä käytännön kautta), että ihan kaikkeen tarvittavaan ei päivän aurinkotunnit riitä. Kahvinkeitto on niistä ensimmäinen joka sai lähteä.
Riippuen kaapeleiden jännitehäviöistä invertteri menee kyykkyyn aika nopeasti isolla teholla. Riittää, että 12.8V napajännitteestä tullaan 1 V alas (+ jännitehäviö), invertteri rupeaa pätkimään ja lopulta piippaamaan.. 100Ah täyteen varatulla (hyvälläkin) akulla käy noin aika nopeasti. Kuitenki jäljellä voi olla vielä 200-300Wh, riippuen miten pieniä W määriä otetaan.. Ja totuus on vielä se, että 100Ah akusta oteta edes 50Ah 2h purulla pilaamatta akkua.
Esim. 900W keitin, jos suorituu veden laskemisesta 5 min. Kysehän ei ollut kuitenkaan kuin 75Wh ulos saamisesta, ja niin toista 5 min. ei enää saa vältämättä katkotta ulos.. Vartin huilin jälkeen ehkä.
perho-ukko:
--- Lainaus käyttäjältä: 88k5 - 8.06.2013 kello on 16:56 ---Itse laskeskelin omaa a-paneli ja akustoa laskiessa (sekä käytännön kautta), että ihan kaikkeen tarvittavaan ei päivän aurinkotunnit riitä. Kahvinkeitto on niistä ensimmäinen joka sai lähteä.
Riippuen kaapeleiden jännitehäviöistä invertteri menee kyykkyyn aika nopeasti isolla teholla. Riittää, että 12.8V napajännitteestä tullaan 1 V alas (+ jännitehäviö), invertteri rupeaa pätkimään ja lopulta piippaamaan.. 100Ah täyteen varatulla (hyvälläkin) akulla käy noin aika nopeasti. Kuitenki jäljellä voi olla vielä 200-300Wh, riippuen miten pieniä W määriä otetaan.. Ja totuus on vielä se, että 100Ah akusta oteta edes 50Ah 2h purulla pilaamatta akkua.
Esim. 900W keitin, jos suorituu veden laskemisesta 5 min. Kysehän ei ollut kuitenkaan kuin 75Wh ulos saamisesta, ja niin toista 5 min. ei enää saa vältämättä katkotta ulos.. Vartin huilin jälkeen ehkä.
--- Lainaus päättyy ---
Näin se muuten menee,ikiliikujaa ei ole keksitty,minulla kyllä poveri riittäisi,mutta käytän sen muuhun,kuin kahvinkeittimeen !!
seppoko:
--- Lainaus käyttäjältä: perho-ukko - 8.06.2013 kello on 17:02 --- Näin se muuten menee,ikiliikujaa ei ole keksitty,minulla kyllä poveri riittäisi,mutta käytän sen muuhun,kuin kahvinkeittimeen !!
--- Lainaus päättyy ---
Kukin taaplaa tyylillään!
Aloittaja mainitsi kahvinkeittimen!!
SeaSharky:
Minä olen ollut myös hieman pessimistinen kahvinkeitosta invertterillä, mutta muutama viikko sitten tein viikon reissun ja olin yhdessä paikassa aurinkosähkön varassa ja virtaa riitti niin paljon, että päätin lopulta ostaa invertterin ja tänään sain paikalleen. Ostin 1500W invertterin ja kahvinkeittimeksi valitsin Moulinexin, koska siltä löytyy vähävirtaisimmat keittimet. Keitin on Puuilon myymä 600W malli (0,5L) hinta muistaakseni alle 20€. Kokeilin keitintä ja akusta meni virtaa 53A ja akkujännite pysyi hyvin yli 12,2V, kahvi valmistui 7minuutissa, akku on Boschin 180Ah suljettu happoakku. Invertterin mukana oli niin lyhyet kaapelit, ettei ne olisi yltäneet, kun en voinut sijoittaa akun viereen, joten ostin 2,5m 50mm2 kaapelit, joten jännitehäviötä tuli keitettäessä vain 120mV.
Tämä on hyvä systeemi, tuolla ajossakin voi pysähtyä keittämään kahvit nopeasti ja kun lähtee jatkamaan matkaa, auton laturi lataa akun nopeasti täyteen, vaikka ei olisi pilvinenkin sää. Thumb
eura665:
Minulla tuota invertteriä tullaan pää-asiassa käyttämään läppärin lataukseen, mutta halusin sellaisen invertterin että voi "siirtymällä" keittää pikakahvit. puskaparkissa ollessa kahvit tulee liedellä kuten aiemminkin. :D Hieman nyt mietityttää pitäisikö ostaa toinen 100ah akku lisäksi, mutta eipä tuota virtasta mene kun pumppuun valoihin ja lämmitykseen ja kesällä lähinnä pumppuun, onneksi lomaan on vielä 3viikkoa aikaa ni kerkiää räknäämään. :o
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta