rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Auton maastavientiluvasta??  (Luettu 4960 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:16
Auton maastavientiluvasta??
« : 31.05.2013 kello on 09:34 »
Uusimmassa AL Moottori lehdessä väitetään, että Baltiaan mentäessä pitää olla akuperäisen rekisteröintitodist uksen lisäksi monikielinen valtakirja ajoneuvon maastavientiä varten.

Itse olen monen monta kertaa ajanut Baltiaan ja ainoastaan bussilla tilausajoa ajaessa minulla on ollut maastavientilupa autolle työnantajalta.
Käsittääkseni kyseistä lupaa ei tarvita omalla ajoneuvolla ajettaessa. Tilanne on toinen, jos on kysymyksessä vuokrattu, tai muuten vain lainassa oleva auto. Silloin vuokraamon maastavientilupa, tai yksityiseltä valtakirja.

Onkohan säännöt muuttuneet, vai lehdessä väärää tietoa?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:42
Vs: Auton maastavientiluvasta??
« Vastaus #1 : 31.05.2013 kello on 10:14 »
Ei minusta mikään ole muuttunut - jotenki kirjoituksen työryhmä on "oikaissut", että olisi aina kyse työsuhde(hlöautosta), rahoitusyhtiön omaisuudesta tai vuokrapelistä.
Vieraassa maassa/rajalla "luvallisuuden" tarkistamiseen riittää, että kuljettajan nimi löytyy rekisteriotteesta; omistaja tai haltija.

Jo pari vuotta sitten yritys/rahoitusyhtiön autoihin Trafi vaati merkitä haltija/käyttövastaava otteeseen "kuljettajan selvittämiseksi" - samalla selveni tämä maastaventiasia..

On eri asia, jos oma sopimuskumppani (työnantaja, pankki, rahoitusyhtiö jopa vakuutusyhtiö) vaatii lisäksi erillistä lupaa maastaviennille - ihan sama pitääkö sitä mukana, saati sen kieli  8)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.04.2018 kello on 18:08
  • Internet on loistava keino päästä nettiin.
Vs: Auton maastavientiluvasta??
« Vastaus #2 : 31.05.2013 kello on 10:15 »
Ja jos on auto liisarina tai pätkällä niin vaatii rah yhtiön luvan. Ed työpaikassa paku oli liisarilla niin viroon piti lupa hakea.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:56
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Auton maastavientiluvasta??
« Vastaus #3 : 31.05.2013 kello on 10:25 »
Jos auto on omissa nimissä, niin kuka sellaisen valtakirjan kirjoittaa?

Jos joku muu omistaa, niin valtakirja pitää olla aina ulkomaille vietäessä, ei ainoastaan Baltian maihin!

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:16
Vs: Auton maastavientiluvasta??
« Vastaus #4 : 31.05.2013 kello on 10:37 »
Joo, oikaistu varmaan on Moottori lehdessä. kelläpää sitä nyt omaa autoa olisi. Jonkun rahoitusyhtiön vähintään.
Mun vekottimet kuuluu sarjaan romut, mutta maksetut.

Näitä papereita taas kun olen päivittelemässä, niin mitenkä pitkäksi ajaksi Greencardin saa kerrallaan? Voiko ottaa koko vakuutuskaudeksi, vaikkapa vuodeksi?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:42
Vs: Auton maastavientiluvasta??
« Vastaus #5 : 31.05.2013 kello on 10:41 »
Jos auto on omissa nimissä, niin kuka sellaisen valtakirjan kirjoittaa?

Jos joku muu omistaa, niin valtakirja pitää olla aina ulkomaille vietäessä, ei ainoastaan Baltian maihin!
Toistan edellistä kirjoutustani..
http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/autolla_ulkomaille

Valtakirjaa ei tarvita, jos olet haltijan tai 2. haltijana - eli Eu-asetusten mukaan asiat kunnossa!

Mutta jos autoon käyttöön tai omistamiseen liittyy muita sopimusehtoja, se on sopimusoikeudelline n asia pelkästään..
..mitenkä pitkäksi ajaksi Greencardin saa kerrallaan? Voiko ottaa koko vakuutuskaudeksi, vaikkapa vuodeksi?
Viimeksi kun pyysin tuota omasta vak.yhtiöstä pari vuotta sitten ei-Eu-maan (Kroatia) takia, sanoi että (heillä vain?) on maksimi 3 kk. Mutta ihan sama, kun ei maksa mitään..  ;D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:16
Vs: Auton maastavientiluvasta??
« Vastaus #6 : 31.05.2013 kello on 10:49 »
Jaa..no mulle kait riittää se 3kk Greencard, kun tuota lomaakaan ei ole sen enempää..

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 14:24
Vs: Auton maastavientiluvasta??
« Vastaus #7 : 31.05.2013 kello on 11:05 »
Tuo Greencardin voimassaolo on vaihteleva. Viimeksi kun haimme olivat ensin kirjoittamassa 3kk voimassa olevan. Kun kerroimme, että autolla tehdään useita peräkkäisiä ulkomaanmatkoja kirjoittivat sen vakuutuskauden loppuun, eli miltei vuodeksi.


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:56
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Auton maastavientiluvasta??
« Vastaus #8 : 31.05.2013 kello on 11:20 »
Greencardin olen saanut aina riittävän pitkäksi aikaa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:42
Vs: Auton maastavientiluvasta??
« Vastaus #9 : 31.05.2013 kello on 15:49 »
Uusimmassa AL Moottori lehdessä väitetään, että Baltiaan mentäessä pitää olla akuperäisen rekisteröintitodist uksen lisäksi monikielinen valtakirja ajoneuvon maastavientiä varten.
..
Onkohan säännöt muuttuneet, vai lehdessä väärää tietoa?

Nyt kun luin koko "Autoretkelle viikonlopuksi Baltiaan" -jutun, niin 1. kpl paljastaa: "Tila-auto testimatkalle vuokrattiin Scandia Rentin kautta"

Vähän yleistävää seur. kappale sitten onkin, ja saattaa antaa harhaanjohtavan kuvan  :-X mihin Aakku viitaa ..