Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone
Ulkosuomalainen
Soleil:
Sipu, on suuri rikkaus että on erinlaisia ihmisiä. Ajattele jos kaikki olisi sinun tai minun laisia. Eipä se taitaisi olla mukavaa silloin? ;) Mutta yhdessä jakamalla ja kertomalla asioita, eri näkökulmia, tulee toistemme elämästä rikkaampi, toinen antaa toiselle toista. Minä en arvosta pätkääkään merkki vaatteita tai hienoja autoja, maalista ovat. Onni ja onnellisuus syntyy muusta.
Sipu, ikävöin niitä aikuisia Lapsosia ja tiedän että aina eron jälkeen on pari kurjaa päivää. Kuule, nyt me olemme yhdessä enempi kuin jos asuisimme samassa kaupungissa, hassua mutta totta. Silloin oli yleensä että 1-2h viikossa käväsivät siinä. Siitä ei hirveästi kerry vuodessa. Nyt kun ovat vaikka 6päivää täällä, se on 100% yhdessä oloa ja tekee jo enempi kuin Suomessa ne pika käynnit koko vuotena. Tietysti en voi nyt kutsua syömään ja maistelemaan tuoretta pullaa, vaikka semmoisenkin viestin voin lähettää.
Kyllä tuosta minun kokemasta ongelmasta olen puhunut muidenkin ulkosuomalaisten kanssa, ei se ole vain minun kokemaa. Eräs pitkään ulkomailla asunut sanoi, ettei hän koskaan kerro mitää. Vasta sitten kun kysytään. Ettei hän aiheuta pahennusta kellekkään. Minusta tuo on väärin, niin väärin, että meidän ulkosuomalisten pitää vaijeta. Minä jos kerron se ei tarkoita sitä todellakaan että leuhkisin, ei laisinkaan. Ei ole mitään edes millä leuhkia. Vaan tarkoitus on jakaa ja surulliseksi tulen jos minut tulkitaan väärin. Itse olen tosi kiinostunut kuulemaan toisten tarinoita, ne ovat suuria elämän rikkauksia.
Elämä on aika ihmeellistä. Ihmettelen usein sitä miten rakkaalta ja kotoiselta tämä etelä-Saksa tuntuu, miten se on heti tuntunut. Ei Suomessakaan mikään paikka näin kodilta. Olemme miheni kanssa löytäneet kotiseudun täältä vasta nyt. Tuo on aika käsittämätön tunne. Kun pienenä tyttönä puhuttiin Norjassa asuvasta tädistäni kuinka hänellä on päässään kaksi pyörtiäistä ja sen tarkoittavan asuvan kahdella maalla. Voi kuinka onnellinen oli kun nuo kaksi pyörtiäistä oli minullakin, olin onnekas.:) Haave Alppien lähellä asumisesta eli aina sisälläni ja puheissani. Voi sitä tunnetta kun hyvällä ilmalla ne Alpit näkyvät nyt kotikylällemme. Kiitos siitä elämmälle.
Kaikille sanon haaveilkaa ja kulkekaa kohti unelmia. Jos yhtään olet haaveilut asuvasi ulkomailla tai vaikkapa muuttavasi Suomessa asumaan eri paikkaa, toteuta ne haaveesi. Heittäkää nurkkaan, sit kun, mut kun,.. Jos olet työttömänä, lähde sinne mistä töitä saat. Saksasakin on valtava pula työntekijöistä.
Jos teillä on tuttavia ulkosuomalisena, olkaa kiinostuneita heidän elämästään. Ettei heidän tarvitse kokea niinkuin minä ja moni muu.
sipu:
Soleil oli tuossa hyvää sanomaa
ja vaikka tuo vanhin tyttäreni asuukin
tuolla kaukana
niin tulee tänne meille aina ajan kanssa
ja silloin ollaan koko ajan yhdessä
mutta aina vain niitä pieniä ikävöi
jotka harvaan nähtyinä kasvavat vinhaa vauhtia
kysyin nyt mumminkullalta 8v.
että tuletko mummilaan kesälomalla
pärjäisitkö täällä ukkin ja mummin kanssa
jos tullaan hakemaan sinut viikoksi vaikka ?
hän vastat reippaasti
en pärjää ;D
on kans niin koti-ihimen tuo pikkuinenkin
ja niin äidinpoika Thumb
meillä tämä koti-ihmisyys kulkee suvussa
ja ollaan hirween sukurakasta porukkaa Thumb
mutta toki
koti on siellä missä on sydän
ja se voi olla vaikka siellä saksassa
espanjassa ,jossa on minullakin muutama ystävä
ja jonne olen saanut kusuja
mutta se tuntuu niin kaukaiselta paikalta
etten sinne omalla tupa-autolla lähtis
vaan lentäen ja äkkiä takas
jos joskus sinne menisin :)
tässäkin asias olen poikkeus
täällä Orginsivuilla
kun en tunne mitään mielitekoa ulkomaihin ???
ja jos sinne menenkin
niin sitten lentäen
laivalla tai jopa junalla
mutta omalla tupa-autolla
ei tee mieli lähteä seikkailemaan pitkin ulkomaita ::)
olen näitä kotosuomen kulkijoita Thumb
ja vaikka tätä onkin kierrelty ristiinrastiin
niin aina löytyy kolkkia
joissa ei olla käyty
ja niitä on monia Thumb
Soleil:
Sipu, koita houkutella Mumminkulta jäämään. Aluksi vaikka yhdeksi yöksi tai päiväksi. Huomaa kuinka mukava on olla mummin ja papan hellittävänä ja keskipisteenä ilman muita. Pian haluaa sitten useastikkin tulla. Thumb
"Itse katsoisin että Suomalainen on ulkomaille mennessään vientituote, näkee muunmaalaisetkin kuinka hienoa kansaa ollaan 8)"
Kyllä täällä hyvää mainosta tehdään. ;)
Olen onnellinen,..
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=dnkGSNct0SE&feature=endscreen
AnneN:
Ulkosuomalainen on suomalainen joka vain asuu rajojen toisella puolella Thumb
Mikä voi närästää - oma halu olisi tehdä yhtä suuri ratkaisu ja repäistä ja lähteä-mutta rohkeus/viitseliäisyys/ mukavuudenhalu
voi estää. Siksi pieni tiedostamaton kateus. Ja kun toinen vielä kertoo tietenkin mukavia asioita ulkomailta, voi tuntua liiankin unelmalta koko elämä. Unohtuu että arki se on sielläkin. Samoin kuin kotona on hyviä ja huonoja asioita.
Minulla serkku naimisissa Sveitsissä. Joskus tulee olo että kertoo meille "Besser-wisser" tyyliin miten Suomen asiat tulee järjestää.
Kerran sanoi että samoin käy Sveitsissä- kertoo siellä mikä on Suomessa paremmin järjestetty -ja toiset ei tykkää.
Ei se silti tarkoita että olisi sokea puutteille tai mikä ei niin hyvin ulkomailla tai Suomessa. Ne on vaan erilaisia paikkoja eri pelisäännöillä.
Omaa kokemusta vain yhden kesän työaika Ruotsissa. Olen kiitollinen siitä. Sai kokea erilaista ja oli ilo palata opiskeluja jatkamaan kotiin.
Huomasin että kiva käydä, viihdyn paremmin täällä Suomessa. Vaikka paras olla sanomatta ei koskaan... ;)
Turhan Höpöttäjä:
Monta sataatuhatta suomalaista närästi -60 -70 luvulla kun piti lähteä ruotsiin. Ei tarvinnut silloin kysyä missä maassa on hyvää ja missä huonoa. Suomessa työttömyys ja ruotsissa töitä. :)
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta