Tekniikkakeskustelut > Vetoautot
Paljonko autollasi saa vetää jarrutontakärryä?
perho-ukko:
--- Lainaus käyttäjältä: 0yxxy0 - 13.05.2013 kello on 06:42 ---B-luokan kortin auto niin sellainen kuin rekisteriotteessa max paino. Mahtaa siinä olla myös kokoyhdistelmän kokonaispainokin määrätty (siis otteessa).
--- Lainaus päättyy ---
Vaan kun ei ole,kysyin katsastajalta,eivät osanneet sanoa !
perho-ukko:
Tuossa ote!
perho-ukko:
Ja tämän kyselyn taustalla on ajatus,mitä olen pitkään hautonut mielessä,saunan rakentaminen peräkärryyn,ja wokkelon perään !
Ossi66:
--- Lainaus käyttäjältä: perho-ukko - 13.05.2013 kello on 07:00 ---Tuossa ote!
--- Lainaus päättyy ---
Onko nyt kyseessä niin "vanha" ajoneuvo, että koukku olisi pitänyt muutoskatsastaa otteeeseen???
Eikös nykyään se koukku ole tyypitetty otteeseen vaikkei sitä olisi edes asennettu???
Onko koukun tyyppikilvessä jotain painoja merkattuna?
Kuiteski kunhan sille koukulle ja sen asennukselle saa ne painot selville, pitäisi ne mun milestä katsastajan pystyä merkkaamaan otteeseen - niin se ainakin meni aikanaan kun näiden hommien kansssa oli enemmän tekemisissä (ennen vuotta -93).
Kun siihen otteeseen saa sen jarrullisen painon, saat ABE-kortilla pistää perään tasan sen painoisen perävaunun kuin auton vetokyky sallii - vaikka sen 3500kg kokonaispainon.
Hieman perusteluja:
Meillä oli aikanaan Mitsu Canter 3500kg kokonaispainolla. Siinä oli ensin kevyempi koukku (omatekoinen), jolle sallittiin 1600kg vetopaino. Kun kärry kasvoi 2,3m*8m lavaan ja 2500kg kokonaispainoon, tehtiin vahvempi koukku, joka katsastettiin isommalle vetopainolle. Tuonikäisissähän se jarrullisen vetopaino oli 2-vetoisessa aina maksimissaan auton omapaino. Hieman uudemmissa taas max 1,5*auton omapaino. Nelivetoisissa taas max. 2*auton omapaino tai 3500kg.
perho-ukko:
Tuo vetokoukku on itsetehty,paksut neliöputket pultattuna runkopalkkeihin,samasta putkesta poikkirauta,mihin on kiinnitetti vetokuula,ei ole mainintaa koukusta missään,mutta kestää,olen nostanut siitä koko auton perän ilmaan,ja siitä katsastus miehestä,kun kysyin,sanoi vaan,ei näitä nykyään tarvitse katsastaa !!
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta