rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Kylmälaiteasiantuntija etsintäkuulutettu  (Luettu 6151 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.07.2022 kello on 08:20
    • Omat kotisivut
Kylmälaiteasiantuntija etsintäkuulutettu
« : 8.03.2013 kello on 18:45 »
Tarvisin nyt kylmälaiteasentajan/tietäjän apua tässä mun jääkaappiongelmassa . Voisin toki lähettää kaapin takas Turkuseen takuukorjaukseen mutta kun tässä olen jo pariin kertaan vaihtaa termostaattia niin halu tutkia missä vika on kova...luonteenpiir teeni :)
Siis tod. näk. tehtaalta saamani termostaatti on nyt oikea mutta en saa kompuraa toimimaan niikuin jääkaapin pitäisi. Tehdas ilmoitti että kaapin normitoimintaan kuuluu että se käy 3 min ja on hiljaa 3 min ja tämä tyhjänä. Olen päässyt aika lähelle eli pari minsaa käynnissä ja pariminsaa poispäältä....onhan tämä hiustenhalkomista joten please elekää kommentoiko siitä vaan jos joku tietää miten/mihin kohtaan toi kapillaariputken pää pitäisi laittaa niin olisin tiedosta kiitollinen.
Olen sen nyt laittanut siihen kohtaa missä alkuperäinenkin oli.
Tuossa alla kuvatus



*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:42
Vs: Kylmälaiteasiantuntija etsintäkuulutettu
« Vastaus #1 : 8.03.2013 kello on 19:12 »
Hmm.. kyllä minusta tuntuu, että jossain muualla kuin kuvan paikassa. Vastaavasti, jos patteria ohjaava termostaatti olisi patterin kyljessä - outoahan se olisi :-X
Normi kotikaapeissakin kapillaariantruri on jossain puolivälissä seinällä..

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: Kylmälaiteasiantuntija etsintäkuulutettu
« Vastaus #2 : 8.03.2013 kello on 19:22 »
voihan se tuntua vaikka miltä, mutta näin minä olen nähnyt tehdas asenteiset termostaatit laitettavan. selitykseksi olen saanut asiaa ihmeteltyäni seuraavaa. kun termostaatti elementti kiinnitetään jäähdytys elementtiin ni varmistetaan jotta elementti menee plussan puolelle aina lepotaukojen välillä, tällä estetään jäähdytys elementin jäätyminen. ja toi toiminta kuulostaa minusta aivan oikealta ja kertoo ett kompressoei on hyvän tehoinen joten jäähdytys voimaa löytyy, pistäppä ruokaa täyteen ja kuuntele huomenn tilannetta uudestaan, toden näköisesti päällä olo aika ei juurikaan pitene mutta lepoaika pitenee, ja mitä tiheämmin jääkaappi käy sen paremmin se pitää sisä lämpötilan vakiona.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:25
Vs: Kylmälaiteasiantuntija etsintäkuulutettu
« Vastaus #3 : 8.03.2013 kello on 19:33 »
voihan se tuntua vaikka miltä, mutta näin minä olen nähnyt tehdas asenteiset termostaatit laitettavan. selitykseksi olen saanut asiaa ihmeteltyäni seuraavaa. kun termostaatti elementti kiinnitetään jäähdytys elementtiin ni varmistetaan jotta elementti menee plussan puolelle aina lepotaukojen välillä, tällä estetään jäähdytys elementin jäätyminen. ja toi toiminta kuulostaa minusta aivan oikealta ja kertoo ett kompressoei on hyvän tehoinen joten jäähdytys voimaa löytyy, pistäppä ruokaa täyteen ja kuuntele huomenn tilannetta uudestaan, toden näköisesti päällä olo aika ei juurikaan pitene mutta lepoaika pitenee, ja mitä tiheämmin jääkaappi käy sen paremmin se pitää sisä lämpötilan vakiona.
   Voihan sen jääkaapin laittaa täyteen juomaakin, jos ei muuta keksi, niin vaikka vedellä täytettyjä pulloja. Kymmenen litraakin riittänee.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:26.04.2024 kello on 11:09
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Kylmälaiteasiantuntija etsintäkuulutettu
« Vastaus #4 : 8.03.2013 kello on 19:36 »
Ymmärtääkseni jos jääkaapissa on erillinen pakastelokero, niin termostaatin (kapilaarin) on haisteltava niin jääkaapin kuin pakastelokeronkin lämpötilaa. Jos komressori käynnistyy lyhyen (pari/kolme minuttia) ajan kuluttua pysähtymisestä se on normaalia 12V:n kaapissa. Kun kaapissa on evästä ja sitä avataan ja suljetaan, käynnistymisen ja pysähtymisen väli tasaantuu normaaliksi.  :)

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla: 6.02.2024 kello on 00:18
Vs: Kylmälaiteasiantuntija etsintäkuulutettu
« Vastaus #5 : 8.03.2013 kello on 20:51 »
Ymmärtääkseni jos jääkaapissa on erillinen pakastelokero, niin termostaatin (kapilaarin) on haisteltava niin jääkaapin kuin pakastelokeronkin lämpötilaa. Jos komressori käynnistyy lyhyen (pari/kolme minuttia) ajan kuluttua pysähtymisestä se on normaalia 12V:n kaapissa. Kun kaapissa on evästä ja sitä avataan ja suljetaan, käynnistymisen ja pysähtymisen väli tasaantuu normaaliksi.  :)

Mielestäni tällainen jääkaapin pakastinlokero ei ole oikea pakastin vaan pakastettujen tuotteiden lyhytaikaiseen säilytykseen tarkoitettu.
Tämän vuoksi sen lämpötilaa ei valvota vaan lämpötilaero syntyy siitä että se on että saman jäähdytyslevyn yläpuolella oleva pieni suljettu tila. Anturiputki on kiinnitetty jäähdytyslevyn  alapintaan. Siis jääkaapin puolelle. Tämä on muistaakseni ohje myös silloin kun käytetään irto kompressoria ja jäähdytyslevyä.

Olisi mielenkiintoista kokeilla, miten termostaatti toimii, jos kapillaariputki viedään vähän kauemmaksi jäähdytyslevystä, jolloin jäähdytylevyn nopea jäähtyminen ei siirry välittömästi kapillaarianturiin. Viitsitkö Väisänen kokeilla? Thumb

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.07.2022 kello on 08:20
    • Omat kotisivut
Vs: Kylmälaiteasiantuntija etsintäkuulutettu
« Vastaus #6 : 8.03.2013 kello on 21:00 »
Mielestäni tällainen jääkaapin pakastinlokero ei ole oikea pakastin vaan pakastettujen tuotteiden lyhytaikaiseen säilytykseen tarkoitettu.
Tämän vuoksi sen lämpötilaa ei valvota vaan lämpötilaero syntyy siitä että se on että saman jäähdytyslevyn yläpuolella oleva pieni suljettu tila. Anturiputki on kiinnitetty jäähdytyslevyn  alapintaan. Siis jääkaapin puolelle. Tämä on muistaakseni ohje myös silloin kun käytetään irto kompressoria ja jäähdytyslevyä.

Olisi mielenkiintoista kokeilla, miten termostaatti toimii, jos kapillaariputki viedään vähän kauemmaksi jäähdytyslevystä, jolloin jäähdytylevyn nopea jäähtyminen ei siirry välittömästi kapillaarianturiin. Viitsitkö Väisänen kokeilla? Thumb
Tämä ym ja ruokaa kaappiin sydeemi kokeillaan seuraavaksi...mutta ny pittää mennä kuunteleen Voice Of Finlandia...ja nauttimaan viiniä..me ei oikein olla oluen juojia vaimon kaa vaan nautitaan lasillinen tai pari viiniä joskus.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:38
Vs: Kylmälaiteasiantuntija etsintäkuulutettu
« Vastaus #7 : 8.03.2013 kello on 21:07 »

Olisi mielenkiintoista kokeilla, miten termostaatti toimii, jos kapillaariputki viedään vähän kauemmaksi jäähdytyslevystä, jolloin jäähdytylevyn nopea jäähtyminen ei siirry välittömästi kapillaarianturiin. Viitsitkö Väisänen kokeilla? Thumb

http://www.danfoss.com/Finland/Products/Categories/List/RA/Appliance-Controls/Service-thermostats-Appliance-Controls/Refrigerators-with-automatic-defrost/2c55f0e6-5d93-40e2-8c3d-3cc7eea603ed.html

Noita kun tutkiskelet, pitäis aueta jotain . . .

Anturin ympäristön lämpötila olisi apouttiarallaa vajaa kolkyt pakkasella ennenkuin kompura pysähtyis, elikkä paree pitää se kapilaariputken pää siinä mihin sen valmistaja on tarkoittanut . . .

Tuo lämpötila "roikkuu" käyttötarkoituksest a, kylymäaineesta ja  . . . .

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:26.04.2024 kello on 11:09
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Kylmälaiteasiantuntija etsintäkuulutettu
« Vastaus #8 : 8.03.2013 kello on 21:17 »
Pakastelokero joka on eristämätön kaapin puolelle, on ymmärrettävää että kapilaariputken pää on siinä kiinni.  :)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:09
Vs: Kylmälaiteasiantuntija etsintäkuulutettu
« Vastaus #9 : 8.03.2013 kello on 22:12 »
Olisi mielenkiintoista kokeilla, miten termostaatti toimii, jos kapillaariputki viedään vähän kauemmaksi jäähdytyslevystä, jolloin jäähdytylevyn nopea jäähtyminen ei siirry välittömästi kapillaarianturiin. Viitsitkö Väisänen kokeilla? Thumb

Arvaisin, että käynti on edelleen 50/50 mutta hystereesi kasvaa. Onko sillä sitten väliä, onko kolme vai kaksi min. ?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.07.2022 kello on 08:20
    • Omat kotisivut
Vs: Kylmälaiteasiantuntija etsintäkuulutettu
« Vastaus #10 : 8.03.2013 kello on 22:15 »
Tänkjuu eli kiitos kaikille osallistuneille. Tulin siihen johtamuspäätökseen että kaappi toimii niinkuin pitääkin tällä viimeisimmällä termostaatilla ja nyt odottelen asennuskelejä eli lämpimiä. Vanhalle elektroluksillekkin löytyi uusi koti Kemijärveltä mökiltä...se joko kuopataan monttuun ns. maajääkaapiksi tai sitten ehkä järjestelmä puhdistetaan ja valjastetaan pelkästään kaasukäyttöön.
Lissää kommentteja sitten kesempänä kun uus kaappi lähtee tosielämäntestiin eli tienpäälle autoon asennettuna.

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:11.03.2021 kello on 14:38
  • Cabby 570+vetoauto Mitsu L200 2,3 D Cab Intense
Vs: Kylmälaiteasiantuntija etsintäkuulutettu
« Vastaus #11 : 13.03.2013 kello on 11:45 »
Kuvassa näkyvä termostaatin anturi loppupää asennetaan tasan tuon kiinityslevyn alle ja vääntäen anturiin ns.U-mutka, niin mahdollisimman paljon anturin loppupäätä jää sen kiinnityslevyn alle.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2023 kello on 10:19
  • AUDI Q5 quotro 2.o Tdi Renaut clio vm 15 Hobby540
Vs: Kylmälaiteasiantuntija etsintäkuulutettu
« Vastaus #12 : 13.03.2013 kello on 21:41 »
Kuvassa näkyvä termostaatin anturi loppupää asennetaan tasan tuon kiinityslevyn alle ja vääntäen anturiin ns.U-mutka, niin mahdollisimman paljon anturin loppupäätä jää sen kiinnityslevyn alle.
Juuri noin se kuuluu asentaa.Minua jäi vaivaamaan onko jääkaappi automaatti sulatteinen?vai pitääkö laitaa itse sulamaan?Sillä kun aika suuri ero noissa termostaateissa kumpi on kyseessä ;)

Ps.Termostaatin katkaisu ja käyntiin lähtö lämpötiloja voi hiukan säätää jos haluaa hifistellä Thumb

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.07.2022 kello on 08:20
    • Omat kotisivut
Vs: Kylmälaiteasiantuntija etsintäkuulutettu
« Vastaus #13 : 15.03.2013 kello on 18:40 »
Kuvassa näkyvä termostaatin anturi loppupää asennetaan tasan tuon kiinityslevyn alle ja vääntäen anturiin ns.U-mutka, niin mahdollisimman paljon anturin loppupäätä jää sen kiinnityslevyn alle.
Juurikin näin tein lopullisen asennuksen mutta se ei vaikuttanut tulokseen juurikaan joten en alkanut virittelemään enempää.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.07.2022 kello on 08:20
    • Omat kotisivut
Vs: Kylmälaiteasiantuntija etsintäkuulutettu
« Vastaus #14 : 15.03.2013 kello on 18:42 »
Juuri noin se kuuluu asentaa.Minua jäi vaivaamaan onko jääkaappi automaatti sulatteinen?vai pitääkö laitaa itse sulamaan?Sillä kun aika suuri ero noissa termostaateissa kumpi on kyseessä ;)

Ps.Termostaatin katkaisu ja käyntiin lähtö lämpötiloja voi hiukan säätää jos haluaa hifistellä Thumb
Eipä taida olla automaattisulatusta joten pitää ihan ite huolehtia sulatuksesta.
Ja en kyllä löytänyt termarista mitään säätöjä ainakaan ulkopuolelta..ehkä sisältä jotain olisi löytynyt mutta en uskaltanu ennää
alkaa ropeltaan auki.