Tekniikkakeskustelut > Sähkölaitteet
Hupiakun vaihto
caddis:
--- Lainaus käyttäjältä: Simasuu - 18.02.2013 kello on 18:44 ---Itsellä ollut ja on edelleen eberi kytkettynä asuntopuolen akkuihin (AGM, 2x85 Ah). Perustelin itselleni kytkentää sillä, että missään vaiheessa ei tulisi tyhjennettyä starttiakkua.
Yleisenä ohjeena lienee se, että käytettäessä mainitunlaista lisälämmintä, on ajettava ajallisesti vähintään yhtä kauan, jotta akut varautuisivat lähtötilanteen tasolle.
Mielestäni se ei oikein tahdo riittää. Kylmät akut eivät ota varausta vastaan kovinkaan tehokkaasti ja lisäksi useimmiten samaan aikaan on käytössä ajovalot, ehkä jääkaappikin ja muut kulutuskohteet.
Näin ollen akkujen varaustila ehkä laskee kaiken aikaa ja siten jatkuva alivaraustila tuhoaa akut suht nopeasti.
Nykyiset akut olleet käytössä 5...6 vuoden välillä ja tuntuvat olevan vielä suht hyvässä iskussa.
Kulkimen ollessa pois käytöstä, pyrin pitämään akkujen (myös starttiakku) varaustilan mahd ylhäällä pienitehoisella (Ctek) ylläpitolaturilla.
Nämä tällaisia henk kohtaisia näkemyksiä, joista vara antaa tarvittaessa periksi.
--- Lainaus päättyy ---
Miten olet tuon Ctek-ylläpitolaturin kytkenyt? Itselläni on siis starttiakku (kuljettajan penkin alla) ja hupiakku (vänkärinpenkin alla) ja tietääkseni niitä molempia lataa auton laturi aina, kun se on verkkovirtaan kytkettynä. Itsekin halusin Eberin hupiakkuun siitä syystä, että auton saisi ainakin aina varmasti käyntiin.
Stara:
--- Lainaus käyttäjältä: caddis - 18.02.2013 kello on 19:39 ---Miten olet tuon Ctek-ylläpitolaturin kytkenyt? Itselläni on siis starttiakku (kuljettajan penkin alla) ja hupiakku (vänkärinpenkin alla) ja tietääkseni niitä molempia lataa auton laturi aina, kun se on verkkovirtaan kytkettynä. Itsekin halusin Eberin hupiakkuun siitä syystä, että auton saisi ainakin aina varmasti käyntiin.
--- Lainaus päättyy ---
Jos haluaa tehdä kytkennän asiallisesti ja pysyvästi, niin Ctekin johdot kiinteästi asuntopuolen akkuun. Tällöin asuntopuolen akku (-ut) latautuvat ensin ja sen jälkeen (pienehkö) lataus siirtyy myös starttiakulle. En uskalla sanoa, toimivatko kaikkien kulkimien laturit näin, mutta ainakin itsellä toimii (Hymer).
Ctekin vuotovirta (eli virta akusta laturiinpäin silloin, kun verkkojännite ei ole kytkettynä) on olematon.
Itse olen kytkenyt Ctekin "pikaliittimellä" asuntopuolen akkuihin koska olen huomannut lataustarpeen ajoittuvan vain talven ajalle, jolloin eberiä tulee käytettyä hyvinkin paljon.
Kirjoittajien joukosta löytyy tietäjiä eri laturien toiminnasta!
caddis:
--- Lainaus käyttäjältä: Simasuu - 18.02.2013 kello on 20:08 ---Jos haluaa tehdä kytkennän asiallisesti ja pysyvästi, niin Ctekin johdot kiinteästi asuntopuolen akkuun. Tällöin asuntopuolen akku (-ut) latautuvat ensin ja sen jälkeen (pienehkö) lataus siirtyy myös starttiakulle. En uskalla sanoa, toimivatko kaikkien kulkimien laturit näin, mutta ainakin itsellä toimii (Hymer).
Ctekin vuotovirta (eli virta akusta laturiinpäin silloin, kun verkkojännite ei ole kytkettynä) on olematon.
Itse olen kytkenyt Ctekin "pikaliittimellä" asuntopuolen akkuihin koska olen huomannut lataustarpeen ajoittuvan vain talven ajalle, jolloin eberiä tulee käytettyä hyvinkin paljon.
--- Lainaus päättyy ---
Kiitoksia! Lisää tyhmiä kysymyksiä: Onko sinulla Hymerin alkuperäinen laturi pois kytkettynä, kun käytät tuota Ctekiä?
mjo33400:
--- Lainaus käyttäjältä: Simasuu - 18.02.2013 kello on 20:08 ---Jos haluaa tehdä kytkennän asiallisesti ja pysyvästi, niin Ctekin johdot kiinteästi asuntopuolen akkuun. Tällöin asuntopuolen akku (-ut) latautuvat ensin ja sen jälkeen (pienehkö) lataus siirtyy myös starttiakulle. En uskalla sanoa, toimivatko kaikkien kulkimien laturit näin, mutta ainakin itsellä toimii (Hymer).
--- Lainaus päättyy ---
Eikö sinulla se hymerin oma asunto-osan laturi toimi kun pitää c-tek kytkeä?
Stara:
--- Lainaus käyttäjältä: caddis - 18.02.2013 kello on 20:30 ---Kiitoksia! Lisää tyhmiä kysymyksiä: Onko sinulla Hymerin alkuperäinen laturi pois kytkettynä, kun käytät tuota Ctekiä?
--- Lainaus päättyy ---
Huom! Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, vastaukset voivat sitä olla.
Olen testimielessä pitänyt päällä myös Hymerin laturin ja katsellut, miten toimivat yhdessä. Molemmat laturit tuntuvat oleva ihan "fiksuja", eikä ongelmia ole ilmennyt.
Mutta, ei ole perusteltua pitää päällä molempia yhtäaikaisesti! Hymerin laturi on kuitenkin huomattavasti tehokkaampi, kuin tuo minun pikkuinen Ctek (malli 3600), joten sillä saa asuntopuolen akut nopeammin täyteen.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta