Tekniikkakeskustelut > Karavaanarin tietotekniikka
No nyt tuo selvisi miksi Linux ei ikinä nouse työpöytäkoneiden 1 käyttikseksi
Catiska:
Eiköhän Linux nouse ykköseksi jos se joskus on tavalliselle pulliaiselle yhtä helppo vaihtoehto kuin nämä maksullisetkin. Edelleenkin Linuxia kartetaan siksi että sen ottaakseen käyttöön joutuu säätelemään liikaa itse, asiat ei vain ole niin valmiita kuin näissä maksullisissa. Vähintäänkin joutuu käyttämään jotain ylinmääräisiä ohjelmia saadakseen asiat sujumaan kuten omppu tai vinkkapuolella.
99:
--- Lainaus käyttäjältä: Catiska - 4.10.2014 kello on 10:02 ---Eiköhän Linux nouse ykköseksi jos se joskus on tavalliselle pulliaiselle yhtä helppo vaihtoehto kuin nämä maksullisetkin. Edelleenkin Linuxia kartetaan siksi että sen ottaakseen käyttöön joutuu säätelemään liikaa itse, asiat ei vain ole niin valmiita kuin näissä maksullisissa.
--- Lainaus päättyy ---
Tämä on urbaanilegenda, Linux on jo vuosia ollut helpompi asentaa ja käyttää kuin Windows. Itsekin olen asennellut noita käyttäjille jotka saivat aiemmin Windows koneensa solmuun kun eivät osanneet käyttää ja ylläpitää ko. käyttistä, Linuxin ylläpidon kun osaa mummokin (=kone ilmoittaa päivityksiä saatavilla, klikkaa asenna ja kirjoita salasana. Siinä kaikki). Tämän jälkeen ei pahemmin ole tarvinnut käydä auttamassa kun homma toimii.
Nytteemin kasin myötä Windowskin on tullut helpommaksi asentaa, eikä tarvitse niin paljoa tietotaitoa tietokoneista.
james_III:
--- Lainaus käyttäjältä: Fenix - 4.10.2014 kello on 00:16 ---James kolmannelta kysyisin, että mitä oikeastaan olet tekemässä? :)
--- Lainaus päättyy ---
Siis wlaniin on kova hinku ja kyseessä siis läppäri. Lähes poikkeuksetta näissä läppäreissä on tuo wlan on/off kytkin näppäimissä tai lisäkytkimissä, niin on tuossa läppärissäkin. Sen kytkimen havainnointi on kovin onnetonta, sanoisin jopa olematonta, tiedon näppäimen asennosta saa kyllä, päällä on ja pysyy. Itse näppäin kun on mallia pelkkä painonappi ilman mahdollkisuutta lukittautua, se ei ilman aktiivista lukemista tule toimimaan. Tässä nyt uusilla silmillä löysin pari kikkaa lisää, pitää kokeilla kun ehtii. Viimenen mahdollisuus on siis kokonaan deaktivoida kortilta tuo pinni käytöstä. Olen tottunut että hardware käpyä korjataan ohjelmallisesti ja itsekin niin joutunut välillä tekemään, mutta tämä toisinpäin toiminta on kyllä aika mielenkiintosta sinänsä :)
Kone tulee (tai tulisi) NC sorvin älylaatikoksi http://www.linuxcnc.org/ Tilannetta arvioidaan aktiivisesti uudestaan, jos verkkoon ei koneella pääse, itse emc2 on ihan soiva peli. Maksullisen puolen mach3 ohjelmisto kun on pahassa nivelvaiheessa, niin käyteltäisiin sitten tätä, jos se nyt vaan suinkin on mahdollista.
99:
--- Lainaus käyttäjältä: james_III - 4.10.2014 kello on 11:08 ---Siis wlaniin on kova hinku ja kyseessä siis läppäri.
--- Lainaus päättyy ---
Mikä merkki ja malli on kyseessä?
Catiska:
--- Lainaus käyttäjältä: 99 - 4.10.2014 kello on 10:30 ---Tämä on urbaanilegenda, Linux on jo vuosia ollut helpompi asentaa ja käyttää kuin Windows. Itsekin olen asennellut noita käyttäjille jotka saivat aiemmin Windows koneensa solmuun kun eivät osanneet käyttää ja ylläpitää ko. käyttistä, Linuxin ylläpidon kun osaa mummokin (=kone ilmoittaa päivityksiä saatavilla, klikkaa asenna ja kirjoita salasana. Siinä kaikki). Tämän jälkeen ei pahemmin ole tarvinnut käydä auttamassa kun homma toimii.
--- Lainaus päättyy ---
Tuo osoittaa miksi sinulle Linux on vaihtoehto muttei suurimmalle osalle ihmisistä.
Minulle Windows on helpompi. Se on asennettuna tietokoneeseeni jo valmiiksi, ei minua kiinnosta minkälainen se on asentaa. Se kun on jo kun ostan/saan koneen käyttööni. Päivitykset se hoitaa aivan automaagisesti, ei tarvitse edes klikkailla tai muistaa salasanoja -> vielä helpompaa kuin Linuxissa siis.
Lisäksi minun ei tarvitse ihmetellä mistä saan ohjelmat mitä tarvitsen. En jaksa etsiä netin syövereistä tietoa, mikä ohjelma kenties korvaisi ne mitä minä tarvitsen Winkkapuolella. Eli, Lotus Notes, MS Office, Oros NVGate ja ME'scope joita tarvitsen liki päivittäin. Lisäksi satunnaisesti joudun käyttämään Mersun Star ja BMW:n vastaavaa, Bemarin omaa testeriohjelmaa. Saati sitten joitakin muita ohjelmia ja palveluita. Osalle ehkä löytyy korvaava, osalle ei taida.
Sitten kun Linux on se järjestelmä jolla saa hoidettua kaikki hommat ilman että tarvitsee turvautua Winkkaan, niin sitten tilanne varmaan muuttuu. Mutta, nyt en näe mitään syytä miksi käyttäisin Linuxia, koska se on minun (ja monen muunkin) käytössä kuin jalkapuoli ankka. Osa asioista sillä sujuu, mutta ilman Windowsia ei kuitenkaan pärjää.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta