rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: No nyt tuo selvisi miksi Linux ei ikinä nouse työpöytäkoneiden 1 käyttikseksi  (Luettu 26257 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
    • East Coast Fellows
Eiköhän Linux nouse ykköseksi jos se joskus on tavalliselle pulliaiselle yhtä helppo vaihtoehto kuin nämä maksullisetkin. Edelleenkin Linuxia kartetaan siksi että sen ottaakseen käyttöön joutuu säätelemään liikaa itse, asiat ei vain ole niin valmiita kuin näissä maksullisissa. Vähintäänkin joutuu käyttämään jotain ylinmääräisiä ohjelmia saadakseen asiat sujumaan kuten omppu tai vinkkapuolella.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:41
  • Epsoo
Eiköhän Linux nouse ykköseksi jos se joskus on tavalliselle pulliaiselle yhtä helppo vaihtoehto kuin nämä maksullisetkin. Edelleenkin Linuxia kartetaan siksi että sen ottaakseen käyttöön joutuu säätelemään liikaa itse, asiat ei vain ole niin valmiita kuin näissä maksullisissa.

Tämä on urbaanilegenda, Linux on jo vuosia ollut helpompi asentaa ja käyttää kuin Windows. Itsekin olen asennellut noita käyttäjille jotka saivat aiemmin Windows koneensa solmuun kun eivät osanneet käyttää ja ylläpitää ko. käyttistä, Linuxin ylläpidon kun osaa mummokin (=kone ilmoittaa päivityksiä saatavilla, klikkaa asenna ja kirjoita salasana. Siinä kaikki). Tämän jälkeen ei pahemmin ole tarvinnut käydä auttamassa kun homma toimii.

Nytteemin kasin myötä Windowskin on tullut helpommaksi asentaa, eikä tarvitse niin paljoa tietotaitoa tietokoneista.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:23.03.2024 kello on 17:57
James kolmannelta kysyisin, että mitä oikeastaan olet tekemässä? :)

Siis wlaniin on kova hinku ja kyseessä siis läppäri. Lähes poikkeuksetta näissä läppäreissä on tuo wlan on/off kytkin näppäimissä tai lisäkytkimissä, niin on tuossa läppärissäkin. Sen kytkimen havainnointi on kovin onnetonta, sanoisin jopa olematonta, tiedon näppäimen asennosta saa kyllä, päällä on ja pysyy. Itse näppäin kun on mallia pelkkä painonappi ilman mahdollkisuutta lukittautua, se ei ilman aktiivista lukemista tule toimimaan. Tässä nyt uusilla silmillä löysin pari kikkaa lisää, pitää kokeilla kun ehtii. Viimenen mahdollisuus on siis kokonaan deaktivoida kortilta tuo pinni käytöstä. Olen tottunut että hardware käpyä korjataan ohjelmallisesti ja itsekin niin joutunut välillä tekemään, mutta tämä toisinpäin toiminta on kyllä aika mielenkiintosta sinänsä  :)

Kone tulee (tai tulisi) NC sorvin älylaatikoksi http://www.linuxcnc.org/  Tilannetta arvioidaan aktiivisesti uudestaan, jos verkkoon ei koneella pääse, itse emc2 on ihan soiva peli. Maksullisen puolen mach3 ohjelmisto kun on pahassa nivelvaiheessa, niin käyteltäisiin sitten tätä, jos se nyt vaan suinkin on mahdollista.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:41
  • Epsoo
Siis wlaniin on kova hinku ja kyseessä siis läppäri.

Mikä merkki ja malli on kyseessä?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 9.10.2020 kello on 12:17
    • East Coast Fellows
Tämä on urbaanilegenda, Linux on jo vuosia ollut helpompi asentaa ja käyttää kuin Windows. Itsekin olen asennellut noita käyttäjille jotka saivat aiemmin Windows koneensa solmuun kun eivät osanneet käyttää ja ylläpitää ko. käyttistä, Linuxin ylläpidon kun osaa mummokin (=kone ilmoittaa päivityksiä saatavilla, klikkaa asenna ja kirjoita salasana. Siinä kaikki). Tämän jälkeen ei pahemmin ole tarvinnut käydä auttamassa kun homma toimii.

Tuo osoittaa miksi sinulle Linux on vaihtoehto muttei suurimmalle osalle ihmisistä.

Minulle Windows on helpompi. Se on asennettuna tietokoneeseeni jo valmiiksi, ei minua kiinnosta minkälainen se on asentaa. Se kun on jo kun ostan/saan koneen käyttööni. Päivitykset se hoitaa aivan automaagisesti, ei tarvitse edes klikkailla tai muistaa salasanoja -> vielä helpompaa kuin Linuxissa siis.

Lisäksi minun ei tarvitse ihmetellä mistä saan ohjelmat mitä tarvitsen. En jaksa etsiä netin syövereistä tietoa, mikä ohjelma kenties korvaisi ne mitä minä tarvitsen Winkkapuolella. Eli, Lotus Notes, MS Office, Oros NVGate ja ME'scope joita tarvitsen liki päivittäin. Lisäksi satunnaisesti joudun käyttämään Mersun Star ja BMW:n vastaavaa, Bemarin omaa testeriohjelmaa. Saati sitten joitakin muita ohjelmia ja palveluita. Osalle ehkä löytyy korvaava, osalle ei taida.
Sitten kun Linux on se järjestelmä jolla saa hoidettua kaikki hommat ilman että tarvitsee turvautua Winkkaan, niin sitten tilanne varmaan muuttuu. Mutta, nyt en näe mitään syytä miksi käyttäisin Linuxia, koska se on minun (ja monen muunkin) käytössä kuin jalkapuoli ankka. Osa asioista sillä sujuu, mutta ilman Windowsia ei kuitenkaan pärjää.


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:58
  • Autossa on pyörät
Vs: No nyt tuo selvisi miksi Linux
« Vastaus #80 : 4.10.2014 kello on 16:22 »
......=kone ilmoittaa päivityksiä saatavilla, klikkaa asenna = Siinä kaikki).

Mun 7 kuten muittenkin, asentelee kyllä automaattisesti kaikki.
Konetta sammuttaessa sanoo jotta montako menee, aina silloin tällöin.
Samanhan tuo 8:kin tekee ja näemmä 10

Itse ehkä osaan enemmän noista kuin keskivertokäyttäjä , mutta siitä ei ole ollut hyötyä omien suhteen kun ei tartte mitään tehdä.

Muitten / myytäviä kyllä kaiket päivää rusnaan   ;)

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:41
  • Epsoo
Tuo osoittaa miksi sinulle Linux on vaihtoehto muttei suurimmalle osalle ihmisistä.

Minulle Windows on helpompi. Se on asennettuna tietokoneeseeni jo valmiiksi, ei minua kiinnosta minkälainen se on asentaa. Se kun on jo kun ostan/saan koneen käyttööni. Päivitykset se hoitaa aivan automaagisesti, ei tarvitse edes klikkailla tai muistaa salasanoja -> vielä helpompaa kuin Linuxissa siis.

Niin se että Windows on pakollinen ostos kun ostaa tietokoneen, ei tee siitä helpompaa. Sen vain on joku toinen asentanut valmiiksi, aivan kuten Linuxinkin saa tarvittaessa.

Lisäksi Windows ei todellakaan päivitä koko järjestelmää sovelluksineen automaattisesti, vaan ainoastaan MS:n omat softat. Linux päivittää kaikki, siis aivan kaikki sovelluksetkin kerralla ilman että niitä päivityksiä tarvitsee erikseen metsästellä. Ja tämä kaikki kerralla, toisin kuin Windowsissa jossa pelkästään käyttöjärjestelmän päivityksiä voi joutua ajamaan useamman kerran ennen kuin käyttöjärjestelmä on kokonaan päivitetty (itse jouduin muutamaviikko sitten ajamaan kahteen kertaan järjestelmä päivitykset, kun kerralla ei kaikkea voinut päivittää).

Ja tuosta salasanan kysymättömyydestä, ei tarvitse ihmetellä haittaohjelmien ja viruksien menestymistä ko. käyttöjärjestelmäss ä kun tietoturvaa on tuommoisella tasolla.
 

Lisäksi minun ei tarvitse ihmetellä mistä saan ohjelmat mitä tarvitsen. En jaksa etsiä netin syövereistä tietoa, mikä ohjelma kenties korvaisi ne mitä minä tarvitsen Winkkapuolella. Eli, Lotus Notes, MS Office, Oros NVGate ja ME'scope joita tarvitsen liki päivittäin. Lisäksi satunnaisesti joudun käyttämään Mersun Star ja BMW:n vastaavaa, Bemarin omaa testeriohjelmaa. Saati sitten joitakin muita ohjelmia ja palveluita. Osalle ehkä löytyy korvaava, osalle ei taida.
Sitten kun Linux on se järjestelmä jolla saa hoidettua kaikki hommat ilman että tarvitsee turvautua Winkkaan, niin sitten tilanne varmaan muuttuu. Mutta, nyt en näe mitään syytä miksi käyttäisin Linuxia, koska se on minun (ja monen muunkin) käytössä kuin jalkapuoli ankka. Osa asioista sillä sujuu, mutta ilman Windowsia ei kuitenkaan pärjää.

Huono argumentti, tuolla perusteella Windowskin on käyttökelvoton, kun siihen ei saa kaikkia softia (ei ole käyttiksen "vika" jos joku softa ei sitä tue, vaan se on softan vika). Mutta asiaan, itseasiassa Linuxilla  pystyy käyttämään Linux ohjelmia, SEKÄ monia Windows ohjelmia. Windows ei tähän(kään) kykene (eli käyttämään muita kuin oman alustan ohjelmia).

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:41
  • Epsoo
Vs: No nyt tuo selvisi miksi Linux
« Vastaus #82 : 4.10.2014 kello on 18:19 »
Mun 7 kuten muittenkin, asentelee kyllä automaattisesti kaikki.

Olen tässä odotellut että koska kasi päivittäisi nVidian ajurin uudempaan versioon, siitä kun ilmestyi uusi versio jo keväällä.
No, pitää kai itse päivittää se, kun käyttis ei sitä tee.

Ps. kolmisen viikkoa sitten päivitin erään Vista läppärin ja siihen meni kaksi kokonaista iltaa (yhteensä 12 tuntia). Edelliset päivitykset oli ajettu muutamavuosi sitten.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:58
  • Autossa on pyörät
Vs: No nyt tuo selvisi miksi Linux ei
« Vastaus #83 : 4.10.2014 kello on 18:26 »
No läppärissä on tuo Lenovon system uppdater , se hoitaa raudan ja muuten tulee winukasta.

Mutta en mä niin hullu ole että duunin koneeseen linukan laittaisin , saadakseni ajaa virtuaalina siinä Windowsia päivittääkseni eri rautoja.
Sujuu kokonaisuutena helpommin tuolla M$:n tuotteella.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:41
  • Epsoo
Vs: No nyt tuo selvisi miksi Linux ei
« Vastaus #84 : 4.10.2014 kello on 21:33 »
No läppärissä on tuo Lenovon system uppdater , se hoitaa raudan ja muuten tulee winukasta.

No, kuinka tuo Lenovon system uppdater päivittää vaikka Libreofficen?

Ps. ymmärrän kyllä halua säätää, itse en vain jaksa vapaalla sitä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:58
  • Autossa on pyörät
Vs: No nyt tuo selvisi miksi
« Vastaus #85 : 4.10.2014 kello on 21:42 »
Sanoin jotta se päivittää raudan. M$ office hoitaa itsensä.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:41
  • Epsoo
Vs: No nyt tuo selvisi miksi
« Vastaus #86 : 4.10.2014 kello on 21:44 »
Sanoin jotta se päivittää raudan. M$ office hoitaa itsensä.

Linux taas päivittää kaiken. Kerralla.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:58
  • Autossa on pyörät
Vs: No nyt tuo
« Vastaus #87 : 5.10.2014 kello on 09:00 »
Siitä se päättymätön ympyrä tulee  :-[
Kun sillä Linuxilla ei pysty kaikkia minun vaatimattomia töitä tekemään, eikä monien asiakkaitteni. Valitan  :-X
Eräälläkin on graafista toimintaa , pääkäytössä MAC koneet , mutta Xeroxin suurkuvatulostinta ohjaa XP kone, muu ei käy, on etäyhteydessä englantiin ja Xerox sanelee mikä käy ;)
Tiedät hyvin ettei maailma ole niin suoraviivainen mitä voisi kuvitella.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:19.11.2016 kello on 12:51
Vs: No nyt tuo
« Vastaus #88 : 5.10.2014 kello on 10:25 »
Siitä se päättymätön ympyrä tulee  :-[
Kun sillä Linuxilla ei pysty kaikkia minun vaatimattomia töitä tekemään, eikä monien asiakkaitteni. Valitan  :-X
Eräälläkin on graafista toimintaa , pääkäytössä MAC koneet , mutta Xeroxin suurkuvatulostinta ohjaa XP kone, muu ei käy, on etäyhteydessä englantiin ja Xerox sanelee mikä käy ;)
Tiedät hyvin ettei maailma ole niin suoraviivainen mitä voisi kuvitella.

Tuo alkaa olemaan kyllä jo asiakkaiden aliarviointia Xeroxin puolelta, kun wanhaa xp:tä vielä pakotetaan käyttämään.  Thumbd
Eihän XP:n enää saa minkäänlaisia päivityksiä?

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:41
  • Epsoo
Vs: No nyt tuo
« Vastaus #89 : 5.10.2014 kello on 11:11 »
Siitä se päättymätön ympyrä tulee  :-[
Kun sillä Linuxilla ei pysty kaikkia minun vaatimattomia töitä tekemään, eikä monien asiakkaitteni. Valitan  :-X

Eli sinunkin mielestä normikotikäyttäjäll e joka vain surffaa netissä ja lukee sähköpostit on Windows turha hankinta. Ja puhelimeksi ei kannata hankkia WP puhelinta koska siihen ei saa monien käyttämiä softia, vaan iPhone tai Android joihin softat saa. Vai pelaatko tässä kohtaa kaksilla korteilla?


Tuo alkaa olemaan kyllä jo asiakkaiden aliarviointia Xeroxin puolelta, kun wanhaa xp:tä vielä pakotetaan käyttämään.  Thumbd
Eihän XP:n enää saa minkäänlaisia päivityksiä?

Saa siihen päivityksiä, tarvitsee vain tehdä yksi rekisterimuutos (lisäys) jonka jälkeen päivityksiä tulee vuoteen 2019 asti.
Siinä olen samaa mieltä kanssasi, että on ärsyttävää Microsoftin puolelta rikkoa ajureiden yhteensopivuus vain jotta saadaan myyntiä kasvatettua.