rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Tietoa nykytelkkareista  (Luettu 3256 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:11
    • Matkailuvinkkejä
Tietoa nykytelkkareista
« : 25.04.2017 kello on 12:06 »
Jos kiinnostaa tämän päivän TV:n tekniikka ja ja telkkarin oston reunaehdot, niin tässä tietoa joka lisää tuskaa.  ;D

Entisen työkaverin esitelmä RISS (Radioinsinööriseura n seniorit) jäsenille pitämä esitelmä

http://ties.fi/2461/12-4-2017-klo-1200/

Tuossa vielä suorat linkit aiheisiin

Smart TV
http://ties.fi/wordpress/wp-content/uploads/2016/04/SMART-TV-FINAL.pdf

Näyttötekniikat
http://ties.fi/wordpress/wp-content/uploads/2016/04/LCD-OLED-ja-Quantum-Dot-FINAL.pdf

Näön tarkkuus ja TV:n katselu
http://ties.fi/wordpress/wp-content/uploads/2016/04/N%C3%A4%C3%B6n-tarkkuus-ja-television-katselu-FINALplus.pdf

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:15.06.2024 kello on 17:37
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Vs: Tietoa nykytelkkareista
« Vastaus #1 : 25.04.2017 kello on 15:23 »
Vaikuttaa varsin kattavalta katsaukselta.

Sinänsä televisiota ostaessa, kuten aika monessa muussakin, kannattaa tehdä itselleen tarvemäärittely. Mitä ominaisuuksia todella tarvitsee ja mitä on pakollista ja mikä on nice to have.

Itse elän vielä vanhassa ajassa ja minulla ei ole "älytelevisiota" Toisaalta tällä hetkellä tarvekkaan ei ole siinä mielessä huutava, että mlemmissa televisioissa kotona on Google Chrome joka ajaa asiansa varsin hyvin. Lisäksi aiemmin Sonyn blu ray myös streamasi myös yle-areenaa ja playstation 3:ssakin on jotain yle-areenan sovelluksia tullut käytettyä.

Vanhan digiboksin kovalevyn hajottua päätin olla ostamatta uutta. DNA-tv:llä mennään tallennusten suhteen ja on kyllä kätevä, muuten paitsi siinä suhteeessa että tallennettua materiaalia tulee aivan liikaa eikä kaikkea mielenkiintoistakaa n ehdi millään katsoa. Ja kun on aikaa on runsaudenpula. Lisäksi kuvanlaatu on parhaimmillaankin välttävä DNAtv:llä. Areenassa ainakin osassa ohjelmia huomattavasti parempi, mutta niissä vaikuttaisi taso jonkin verran vaihtelevan.

Lisäksi tulee streamattua amerikkalaista jalkapalloa NFL game passin kautta, joka on kuvanlaadullisesti ylivoimaisesti paras ja parempi, kuin nelosen (Nelonen pro vai oliko Viasat) SD-lähetykset.

T2 antennia en ole vielä tarvinnut ikinä, kun olen sattunut asumaan kaapelitaloudessa vuodesta 1991 lähtien. Asuntoautoon sellainen oli suunnitteilla, mutta nyt on mietinnässä josko pärjäisikin pelkällä iPadilla kuten tähän asti. Tai jos ostaisi vaikka iPad Pron isomman version. Joka tapauksessa varsinkin etelä Suomessa on pärjännyt kännykän kautta tulevalla netillä ja sitä kautta streamatulla videolla varsin hyvin matkaolosuhteissa. Kokoa voisi olla toki hieman enemmän mutta on puolestaan paljon monikäyttöisempi kuin pelkkä televisio. Toki vanheneminen on vaikuttanut myös ohjelmatarjontaan mitä haluan katsoa ja nyt tuolla setupilla ei taida näkyä kolmosen ja nelosen kanavat livenä matkalla. Minulle se ei ole ollut toistaiseksi lainkaan ongelma ja rahalla ne saa näkymään tarvittaessa ja Katsomon ja Ruudun kautta en ole kokeillut. Asuntoautoon mietitty telkkari olisi spekseiltään oltava Full-hd, koska tarkoitus olisi käyttää myös tietokoneen näyttönä. Jos tulee ylipäätään hommattua.

Kuvanlaatua arvostan kotiolosuhteissa eniten ja 4K telkkari on mietinnässä ja mahdollisesti kiinnostaisi OLED telkkari kunhan hinnat halpenisivat. Kokoakin voisi 40 ja 50 tuumaisista päivittää pikkaisen isommaksi. Vanhoista telkkareistani 40 tuumainen Sony pesee kyllä käyttöliittymän suhteen 50 tuumaisen LG:n 6-0. LG:n ainoa etu on koko.

Chromecast on toiminut suurimman osan ajasta varsin hyvin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 15:41
Vs: Tietoa nykytelkkareista
« Vastaus #2 : 25.04.2017 kello on 16:28 »
..
Sinänsä televisiota ostaessa, kuten aika monessa muussakin, kannattaa tehdä itselleen tarvemäärittely. Mitä ominaisuuksia todella tarvitsee ja mitä on pakollista ja mikä on nice to have.

Itse elän vielä vanhassa ajassa ja minulla ei ole "älytelevisiota"
..
Moni omaisuuksista ainakin itselleni on tullut sellaisina *ahaa-elämyksinä* kun on 55" älyä kattellut 5 vuotta joita ei ole osannut arvostaa/tiennytkään.  8)

Muutama asia listattuna; mukava kattella konserttitaltiointe ja, esim. Yle HD:t (mukana dolby 5.1)
  • viimeisi innovaatio jo toiminnassa olevan dolby-dig 7.2 ääni kotiteatterin hdmi (kaksisuunt) -> lisä linkkaus viereisen tilaan (main/zone2), jolloin kaiutin litroja tuli 280 lisää.. pätöstehoakin 450W (monopääte+kotiteett.vavh, Audysseu digipross ohjattu tilasäätö - vastaava kuin tv:n kaverina.)
  • hdmi:n kautta noita vahvistimia ohjataan autom. joko  tv:n kaukosäätimellä tai kännyn/tabl appilla tai tietokoneessa (selain).
    Vahvistimien näyttö ponnahtaa tv:hen.. tv:n omat äänisäädöt korvautuvat kotiteatterin valikoin alkaen volymista..
  • Verkkolevyilta, mediapalvelimelta, joka verkolaitteelta (Throw-toiminta) kännyt, tabl, tietokoneet saa katseltua kuvia, videoo tai musiikkia
  • eli smart-TV ja uusimmat kotiteatt.vahvistim et linkkautuvat hyvin yhteen - ilman toista toinen on vajaa..
  • nykyisin valokuva-albumit on korvannut älyTV - mitä isompi (koko ja reso), sen parempi korvike. Tosin olen jo monta vuotta jankuttanut talouden valokuvaajille, että "unohtakaa potrait (pystykuvat) - nykyaika ei tue sitä.."
Esimerkki yksi sukulainen halusi näyttää viimereissunsa kuvia - järkkäri letkulla kiinni töllöön ja slideshow pyörimään taustamusiikin kera. Ei mitään Fb-valokuvakuraa 5" postimerkiltä.. kaikki näki ihan 4m päästä yhtäaikaa.

SmartTV nimen oman monipuolinen näyttölaite, jota ohjataan kaikista yhteyssuunnista ja mieluiten molempiin suuntiin - tarvittaessa äänisignaali ketjutetaan eteenpäin. Kuva (ja äänisignaali) voi tulla samasta (eth, wifi, hdmi, dvb-t/c/s) tai eri reittiä kuin ääni. Välttämättä ei tartteta tv:n omaa softaa siihen - tosin maailma on pulloollaan kaikkia casting-sofia niihin..

Sitten on tuo pelimaailma ja 3D älytöllössä (toki sama äänipuoli myös) - se ei ole mun vaan nuorison juttu..

E: Mulle ei edelleenkääm avautunut mitä Hyridi tuo Smarttiin lisää - varsinki jos smartissa on jo html5 tuki..
E2: mitä mulle tarkoittaa smartTV; 30% siitä on tv-viritintä (+kanavan äänitulo), loput 70% siitä näyttölaite..
« Viimeksi muokattu: 25.04.2017 kello on 17:01 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:26
  • Autossa on pyörät
Vs: Tietoa nykytelkkareista
« Vastaus #3 : 25.04.2017 kello on 16:43 »
Ainoa äly mitä siihen tartten on hyvä käyttölogiikka kaukossa. Töllöissä on kaikki virittimet, olkkarin kone on verkossa, mukava katsella valokuvia omalta koneelta. Tabletin saa langattomasti ,luurin joko langattomasti tai Continuum telakalla. Vaunun töllö on ollut jo kaikilla virittimellä vuosia , muualla maailmassa käytössä ollut kauan osa kanavista siinä uudessa tekniikassa.
PS Kopparössä näkyy Eestin tv diginä kun on uusi viritin.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:11
    • Matkailuvinkkejä
Vs: Tietoa nykytelkkareista
« Vastaus #4 : 25.04.2017 kello on 16:58 »
Mulle ei edelleenkääm avautunut mitä Hyridi tuo Smarttiin lisää - varsinki jos smartissa on jo html5 tuki..

Yksinkertaistettuna voisi sanoa SmartTV:n olevan valmistajan antama käsite älytelkkarille.

Teknisesti on keskusteltu jo kymmenisen vuotta Hybridi-tv:stä.
Suomessa sillä tarkoitetaan nykyään NorDigin määrittelemästä Hybridi-tv:stä Suomeen tarkennettua laitetta.

Eli yksinkertaistettuna HybridiTV:n ominaisuudet on määritelty, SmartTV on valmistajan ilmoitus (se voi silti täyttää HybridiTV:n vaatimukset)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 15:41
Vs: Tietoa nykytelkkareista
« Vastaus #5 : 25.04.2017 kello on 17:14 »
Yksinkertaistettuna voisi sanoa SmartTV:n olevan valmistajan antama käsite älytelkkarille.

Teknisesti on keskusteltu jo kymmenisen vuotta Hybridi-tv:stä.
Suomessa sillä tarkoitetaan nykyään NorDigin määrittelemästä Hybridi-tv:stä Suomeen tarkennettua laitetta.

Eli yksinkertaistettuna HybridiTV:n ominaisuudet on määritelty, SmartTV on valmistajan ilmoitus (se voi silti täyttää HybridiTV:n vaatimukset)
Päättelin siis ihan oikein  :D
Tuossa hyvässä linkkaamassasi tietopaketissa mainittu "kaukosäätimen pun. painike", HbbTV omaisuus, on ollut käytössä jo monta vuotta. Toimii tosin vain digitan lähetyksien tukemana (smartTV:ssä pitää olla netti; eth/wifi), mutta ei DNAn (esim. YleHD  TV1, TV2, jne..). En ole sen jälkeen tv:n EPG:hen koskenut..
Itse asiassa Viro on lähetyksissä paljon pidemmällä HbbTV:ssä - näkyy nekin antenniverkossa  ;D Tutkailkaa kellä näkyy..
Suomi esimerkkinä voi katsoa digitan verkosta ch#20 "etusivu" - paras esim. kelikamerat koko Suomesta..

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:16
Vs: Tietoa nykytelkkareista
« Vastaus #6 : 25.04.2017 kello on 17:30 »
PS Kopparössä näkyy Eestin tv diginä kun on uusi viritin.j

Tuntuu, että homma pelaa niinkun neukkujen aikana, tarpeeksi tehoa......
Nummelaa myöten näkyy useampi HD-kanava.