Tekniikkakeskustelut > Matkailuautot

Matkailuauton tehontarpeesta

<< < (5/28) > >>

relluttelija:
Asuntovaunun vetämisessä lienee sama tarve teholle kuin matkailuautossakin. Itse ajelin puolisen vuotta tuolla masterillani "vakiona" eli noin 136 Hp ja 320 Nm. Ei se vaan ollut läheskään niin miellyttävää matkantekoa kuin optimoituna, arviolta 175 Hp ja 400 Nm. Ei tarvii risteyksissä katsella kiikarilla ehtiikö ennen seuraavaa, eikä ylämäissä hidastella, kyllä se on voima joka liikuttaa. Enkä puhu nopeudesta vaan nimenomaan voimasta, kiihtyvyydestä, mäennousuista ym. Jos huippunopeutta halutaan niin silloin on syytä mennä radalle.

Turhan Höpöttäjä:
Olisihan se mukava jos kuljin olisi tehokkaampi. Mutta kun aiheen aloittajaksi merkitty, painii muutaman tuhannen euron hintaluokassa. Ei siinä kummosesti mustaa jää asfalttiin, kun kaasua polkee. Kuitenkin ympäri vuoden körpötellään.    Thumb         ...Mutta haitanneeko mittään...

perho-ukko:

--- Lainaus käyttäjältä: Turhan Höpöttäjä - 13.11.2012     kello on 20:17 ---Olisihan se mukava jos kuljin olisi tehokkaampi. Mutta kun aiheen aloittajaksi merkitty, painii muutaman tuhannen euron hintaluokassa. Ei siinä kummosesti mustaa jää asfalttiin, kun kaasua polkee. Kuitenkin ympäri vuoden körpötellään.    Thumb         ...Mutta haitanneeko mittään...

--- Lainaus päättyy ---
  Perässä tullaan!!! ;D

RR:
Multa löytyy 46 heppaa/tonni. Suomessa pärjää, Norjan mäissä hyytyy. Eli 130 hepoa. Tehottomin ja painavin auto pihassa. Suora kutonen käy etenkin kylmänä nätimmin ku uuskoppasen sprintterin 150-heppanen 2.2-litranen.

Ei se pelkkä teho ja vääntö kaikkea kerro, vaihteiston välitykset on aika oleelliset. Molemmissa mersuissa on välitykset aikalailla pielessä. Wanhassa on kolmonen tuvassa ku pääsee risteyksen yli, nelonen neljästä kympistä seittemään kymppiin. Sitte vitoselle ja moottorin vääntöalue on parhaimmillaan kun vauhtia on yli 95. Jos vauhtia on yhtään alle 80, ni haistaa kyllä mäet kaukaa.

Uuskoppasessa 6 vaihdetta. Nopeushan on rajotettu 90 km/h, ja siihen vauhtiin päästään kolmosella, nelosella, vitosella sekä kutosella. Vanhemmissa on ollu ryömintävaihde, tuossa ei ole sitäkään vaikka vaihteita on ihan liikaa.

Wanhukseen olen haaveillu matalapaineturboa, vääntöä kaipailee alakierroksille. Uuteen en ole pahemmin haaveillu optimointia, ku ei se kuitenkaa kule ku 90.

Roksis:
Tässäpä keskustelu mistä en paljon ymmärrä. 2,8 tdi ja kokonaismassa 3400kg. Hyvin olen pärjänny. Kuitenkin varmaan olen tien tukkona kun nopeuteni määrää ne pyöreät taulut teiden varsilla.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View