Tekniikkakeskustelut > Karavaanarin tietotekniikka
Vapaat WLAN yhteydet maailmalla
Aakku:
Voisiko kokeneemmat matkailijat kertoa, missä varmimmin saa vapaan WLAN yhteyden ulkomailla.
Joillakin leirintäalueilla tietty on, mutta mites näin puskaparkkilaisen kannalta?
Omat vähäiset kokemukset ovat Ranskasta, jossa Mäkkärin pihassa sai aina ilmaisen yhteyden. Jos ei ihan autolle napannut, niin kävi läppärin kanssa lähempänä tiskiä nappaamassa yhteyden ja palasi sitten autolle.
Saksassa jostain syystä piti kirjautua Mäkkäreillä, vaikka olikin ilmainen. Hiukan hankala.
Ruotsissa toimi avoimena Mäkkärillä. Samoin Norjassa.
Puolassa tuntui olevan lähes kaikillla vapaat WLANit. Ei tarvinnut, kuin ajaa johonkin lähiöön, niin yhteyksiä oli jonoksi asti valittavana.
Eestissä sai ainkin kauppakeskusten pihoissa usein yhteyden. Myös satamassa oli avoin yhteys. Saattoi ehtoolla vaikka laivapaikan varata.
Alan:
Kahvilat on hyviä, ei tarvi mennä sisälle vaan voi notkua kadulla terassin tuntumassa. Silti monesti olen mennyt kahvin ottamaan, kun olen verkon löytänyt. Näin etenkin Ranskassa.
Italia on vaikeampi, kun siellä lainsäädäntö estää. Verkkoon pääsyn edellytys on rekisteröityminen, joka ei onnistu ilman italialaista puhelinnumeroa. Silti useamman kerran löysin "kadulla" avoimen wlanin. Lainsäädäntöä ollaan harkittu juurikin turistien takia muutettavan.
Kumman huono muisti mulla on... mutta on niitä avoimia wlaneja Espanjassakin. Ainakin Madridissa löytyi useampia reilu vuosi sitten, useimmiten ravintoloiden tai kahviloiden.
Alueiden maksulliset wlanit tulee aina halvemmaksi kuin oman liittymän käyttö, mutta olen kyllä silläkin joskus Iltasanomat vilkaissut ja joitain some-yhteyksiä hoitanut.
seppoko:
Eipä tuohon mitään neuvoa ole. On niin paljon sattumasta kiinni, löytyykö vapaita wlaneja.
Mutta tässä vuosien saatossa olen huomannut, että "vapaat" ovat selkeästi vähentyneet.
Puskalaisen kannalta en osaa sanoa mitään, kun me olemme yleensä l-alueilla ja käytämme, jos käytämme, niiden wifiä. Välillä kohtuuhintaan välillä ilman, kuten nyt San Marinon kämppärillä. On peräti 7:n vuorokauden lappu maksutta.
Aiemmin FON-systeemi oli hyvä. Sen paikkoja löytyi hyvin. Mutta esim. nyt minun FON on kiinni, joten en voi käyttää sitäkään.
Yksi apu on suuntaava antenni. Mutta siitä en tiedä paljoakaan.
Alan:
iPhone ja ehkä Androidikin ovat hyviä wlanin etsimiseen. Kun löytyy niin läppäri repusta. :)
seppoko:
--- Lainaus käyttäjältä: Alan - 9.11.2012 kello on 20:43 ---iPhone ja ehkä Androidikin ovat hyviä wlanin etsimiseen. Kun löytyy niin läppäri repusta. :)
--- Lainaus päättyy ---
Tai mikä tahansa känny, jossa WLAN. Vaikka Nokialainen
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta