rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Vaunun katon pesu  (Luettu 9967 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:12.07.2019 kello on 11:08
Vaunun katon pesu
« : 29.10.2012 kello on 11:45 »
Pesaisinpa vaunun, jossa katolla pari Hekiä. Niiden reunoihin plexin alle oli kertynyt sammalta kasvavaa töhnää. Letkun pistemäisellä suihkulla irtosi enimmät.
Vaan osa vedestä olikin sitten sisäkaton ja eristeen välissä. -Tämä nyt näin varoituksena muille minunlaisilleni.
Mitenhän homma olisi pitänyt hoitaa, poistaa siis kesän hyttysraadot, pölyt ja sammalet?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:29.03.2024 kello on 20:20
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Vaunun katon pesu
« Vastaus #1 : 29.10.2012 kello on 11:50 »

Katon pesen ihan esim autopesuaineella ja pitkällä harjalla vaunun sivulta.

Kattoluukun reunat putsaan vaunun sisältä jatkotikkailla,  ihan kuivalla kelillä pyyhkinyt rätillä/ jollakin tikulla / pölynimurilla.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:02
Vs: Vaunun katon pesu
« Vastaus #2 : 29.10.2012 kello on 12:12 »
Kattoluukut ovat yleensä tuulettuvia ja suoraan suunnatulla vesisuihkulla riski/mahdollisuus saada vaunuun/autoon vetää sisälle on isohko. Tapaamissani luukuissa rekenne on kuitenkin aina ollut sellainen, että se vesi nimenomaan valuu sisälle eikä välirakenteisiin.

Suosittelisin luukkurakenteen kunnon tarkastamista ja mahdollisesti irrottamista ja uusien massojen laittamista.

Minkä ikäinen vaunu on kyseessä

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:12.07.2019 kello on 11:08
Vs: Vaunun katon pesu
« Vastaus #3 : 29.10.2012 kello on 12:24 »
Vaunu on -07 ja kaikin puolin siisti ja kunnossa. Vedestä kyllä osa valui lattiallekin, mutta pehmeä poimu katossa harmittaa. Pitäisiköhän puhkaista ennen jäätymistä?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:58
Vs: Vaunun katon pesu
« Vastaus #4 : 29.10.2012 kello on 12:58 »
Lainaus
Niiden reunoihin plexin alle oli kertynyt sammalta kasvavaa töhnää.

Et välttämättä tehnyt kovin väärin. Jos tiivisteiden alla on ryönää ja kasvustoa, koko luukku pitäisi irrottaa puhdistusta varten. Kosteutta sattaa olla rakenteissa jo ennestään ja nyt onneksi huomasit ongelman!

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:37
Vs: Vaunun katon pesu
« Vastaus #5 : 29.10.2012 kello on 13:15 »
On totta, että Heki kattoikkunoiden alle jää helposti lehtiä, havuja, oksia. silmuja, urpuja, jne.. eikä ne lähde tavan ulkopuolelta tehdyllä harja pesulla pois - varsinki saranapuoli on hankala.  8)

Mitään kovaa vesisuihkua (tai painepesurisuihkua) ei katon ja ikkuna/luukun välistä kannata painattaa, lähtee massat ja kaikki puaska painaa tuulettuvan (jos on) luukun raoista sisään hyttys/pimennysverhon päälle tai lattialle - ikkunan sisäpintakin on sitten samalla likainen.

Itse olen tehnyt niin, että kun olen katon muualta pessyt, nostan luukut/ikkunat täysin auki/pystyyn, ja pehmeällä pesuharjalla ulkokautta luukun ja kehyksen reunat puhtaiksi - yltää ainakin meikä tikkaiden kanssa reunalta kyynerpäillä köynämään luukkujen ympäri. Sitten luukut kiinni, ja kevyesti huuhdelle luukun ja katon raosta, jotta pesuvedet poistuu..

Hekin sisäkehyksen (kasettiverhon) poistamalla näkee helposti vuodot, koska kehys ei tiivistä luukunläpivientiä, vaan luukku on kiinni erillisillä kiinnikkeillä. Katon aukon ja läpivientikehyksen välissä pitäisi olla selvä rako..

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:12.07.2019 kello on 11:08
Vs: Vaunun katon pesu
« Vastaus #6 : 29.10.2012 kello on 13:31 »
Tuohan oli järkeenkäypä mutta töitä teettävä vastaus. Voikohan katolle mennä pesutarkoituksessa makoilemaan? Tästä olen lukenut juttuja puolesta ja vastaan, taitaa olla toisaalta-toisaalta -juttu.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.04.2018 kello on 18:08
  • Internet on loistava keino päästä nettiin.
Vs: Vaunun katon pesu
« Vastaus #7 : 29.10.2012 kello on 15:11 »
Voihan sitä katolla heleposti seisoskellakkin, mitäs siellä makoilla tarvii  ::)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:37
Vs: Vaunun katon pesu
« Vastaus #8 : 29.10.2012 kello on 15:11 »
Tuohan oli järkeenkäypä mutta töitä teettävä vastaus. Voikohan katolle mennä pesutarkoituksessa makoilemaan? Tästä olen lukenut juttuja puolesta ja vastaan, taitaa olla toisaalta-toisaalta -juttu.
Nooh, luukun avaamis- ja sulkemisreissu xtraa tikkaille kapuamista. Ei mulla tule kuin pari katon pesua kauden aikana - muualta kyllä pesen useammin..

Niin, mun "varrelle" riittää kyynävarsi kattoa vasten (toinen käsi tekee pesutyöt), maha pysyy kuivana ja jalat tikkailla - siis vain osa yläkehon painosta käsivarrella. Ihan jotain muuta kuin kengillä tepastelisi 100kg  :laugh:


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:30
  • Autossa on pyörät
Vs: Vaunun katon pesu
« Vastaus #9 : 29.10.2012 kello on 15:38 »
On totta, että Heki kattoikkunoiden alle jää helposti lehtiä, havuja, oksia. silmuja, urpuja, jne.. eikä ne lähde tavan ulkopuolelta tehdyllä harja pesulla pois - varsinki saranapuoli on hankala.  8)

Mitään kovaa vesisuihkua (tai painepesurisuihkua) ei katon ja ikkuna/luukun välistä kannata painattaa, lähtee massat ja kaikki puaska painaa tuulettuvan (jos on) luukun raoista sisään hyttys/pimennysverhon päälle tai lattialle - ikkunan sisäpintakin on sitten samalla likainen.

Itse olen tehnyt niin, että kun olen katon muualta pessyt, nostan luukut/ikkunat täysin auki/pystyyn, ja pehmeällä pesuharjalla ulkokautta luukun ja kehyksen reunat puhtaiksi - yltää ainakin meikä tikkaiden kanssa reunalta kyynerpäillä köynämään luukkujen ympäri. Sitten luukut kiinni, ja kevyesti huuhdelle luukun ja katon raosta, jotta pesuvedet poistuu..

Hekin sisäkehyksen (kasettiverhon) poistamalla näkee helposti vuodot, koska kehys ei tiivistä luukunläpivientiä, vaan luukku on kiinni erillisillä kiinnikkeillä. Katon aukon ja läpivientikehyksen välissä pitäisi olla selvä rako..
Noin määki teen , paitsi seison katolla tai menen "alttariasentoon" eli polvilleen.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:12.07.2019 kello on 11:08
Vs: Vaunun katon pesu
« Vastaus #10 : 29.10.2012 kello on 16:40 »
Katon huoltotoimenpiteet taitaakin olla kiinni siitä, minkä tasoinen vaunu on alapuolella. En ole vaunujen valmistajien nähnyt brosyyreihinsä merkitsevän, onko kehikkorimoitus ohkasta vai järeää puutavaraa. En silti haluaisi katolta suoraan siirtyä sisätiloihin.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.04.2018 kello on 18:08
  • Internet on loistava keino päästä nettiin.
Vs: Vaunun katon pesu
« Vastaus #11 : 29.10.2012 kello on 16:47 »
Kyllä ne kestää kun kattoo mihin astuu  Thumb ex vaunussa hobby viimetalvena oli muniin saakka(eikä ne vielä roiku kovin alhaalla) lunta ja hyvin kesti 105kg  :D Piti vaan mielessä millä kohtaa kulkee alapuolella kantavat rakenteet ja kulki niiden päällä

  • Vieras
  • Vs: Vaunun katon pesu
    « Vastaus #12 : 29.10.2012 kello on 17:39 »
    Painoa voi jakaa nätisti parilla finnfoamin palasella tyyliin 40*40 cm ja näiden päällä kun liikkuu niin ei tule koloja eikä polvet mene ruvelle.Tälleen vahasin Kaben ennen syksyä.Hyvin onnistui. Thumb

    *****
    • Karavaanari
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:12.07.2019 kello on 11:08
    Vs: Vaunun katon pesu
    « Vastaus #13 : 29.10.2012 kello on 18:01 »
    Tuntuu siltä, että vaunut sen kun suhteellisesti kevenevät. Ennen vanhaan ne olivat selaista umpipuuta, että olis kärsinyt vaikka katolla tanssahdella.
    Nyt saa koko ajan varoa, ettei jää muovinpalat käteen. -Vaan neuvot ovat olleet hyviä, mulle ja muille.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:55
    • Savo
    Vs: Vaunun katon pesu
    « Vastaus #14 : 29.10.2012 kello on 19:13 »
    Painoa voi jakaa nätisti parilla finnfoamin palasella tyyliin 40*40 cm ja näiden päällä kun liikkuu niin ei tule koloja eikä polvet mene ruvelle.Tälleen vahasin Kaben ennen syksyä.Hyvin onnistui. Thumb

    Tällä samalla systeemillä minäkin vahasin vaunun katon! Thumb