rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Bensa vaiko Diisseli ?  (Luettu 6880 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:35
Vs: Bensa vaiko Diisseli ?
« Vastaus #15 : 7.09.2012 kello on 18:20 »
No jaa? Olihan tilanne kuitenkin ihan selvästi se että enemmistö oli nykymallilla saamapuolella ja joidenkin kohdalla ihan merkittävistäkin summista puhutaan. Puhumattakaan järjestelmän mahdollistamasta tavasta kuitata palkkaa verovapaana.

Auto on monelle työkalu ja tuo sunniteltu km korvausten leikkaaminen todella syvältä. Maanteillä sattuu ja tapahtuu kaikenlaista ja uudistuksen myötä paljon ajavat varmasti joutuvat miettimään autohankintoja uudemman kerran.
Eikä tuosta nyt paljoakaan yli jää jos päivittää ja pitää työkalunsa kunnossa.
Autokauppiaat ovat olleet asiasta ihmeen hilkjaisia, povaavatko työsuhdeautojen lisämyyntiä vaiko jotakin muuta?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:46
Vs: Bensa vaiko Diisseli ?
« Vastaus #16 : 7.09.2012 kello on 23:31 »
Otsikkoon bensa vai disu - laskuri https://autoliitto-fi.directo.fi/tietopankki/autoilun-kustannukset/laskurit/bensiini_diesel_laskuri/
(pääsee sisään SFC-tunnarein). Itse pohdin moista 1½ vuotta sitten, ja silloin ed. ja nykyisen auton kuluilla reilun 8.000 km ajolla / vuosi diesel tuli jo halvemmaksi. :P

Jos uutta on ostamassa, niin autoveron määrä riippu CO2 -arvosta (ja tietty vuotuinen käyttövero), joka nykydsleissä on pieni  Thumb. Joka päiväisestä ajosta esimerkki samoja nurkka-ajoja vaimon kanssa; sillä menee tupla määrä kalliimpaa polttoroinaa 2.0 bensa-automaatilla, mitä mulla manuska 1.9 nokilekalla (raskaampi)  :laugh:

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:21.09.2013 kello on 18:39
Vs: Bensa vaiko Diisseli ?
« Vastaus #17 : 8.09.2012 kello on 10:17 »
88k5 -> Kiitosta laskurista   ;)

Diisseli vei voiton reilu 160 ekeä, sillähän tekee yhen ylimääräisen viikonloppu reissun  Thumb

Uutta ei laiteta periaatteesta, niiden ulosajo liikkeestä tulee turhan kalliiksi, koska ei näillä autokaupoilla voita muutenkaan, paitsi alan ammattilaiset . Me kun asumme täällä maalla ja kaapunkiin pitää aamuisin startata leipää tienaamaan, niin diisseli on pyöriny mielessä ja nyt tämä vaunu harrastus vain lisäsi ajatusta.... hm ettei vain nälkä kasva syyessä  :P

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:47
Vs: Bensa vaiko Diisseli ?
« Vastaus #18 : 8.09.2012 kello on 11:15 »
Itse olen miettinyt viinan käyttömahdollisuutt a.
Tuossa retkeilyautossani on ihan sama, vaikka kävisi konjakilla, koska mittariin kertyy vain n. 7000km/v.

Paku ja henkilöauto on dieseleitä ja kummallakin tulee ajettua n. 35 tuhatta vuodessa. Niissä dieseli on vielä jotenkin kannattavampaa.
Näistä dieseleistä olen kyllä vakavasti miettinyt siirtymistä viinaan. Esim. Ford Focus on todettu aika vähällä viinalla kulkevaksi.

Eri asia on sitten viinankin hinta tulevaisuudessa. Pitkään oli 1€ litrahinnoissa, mutta nyt ABC ainakin hinnoittelee jo 1,10€ hintaan.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:10
  • seniori
Vs: Bensa vaiko Diisseli ?
« Vastaus #19 : 8.09.2012 kello on 13:56 »
Henkilöautona on diesel Golf. Hankittu vähän ajettuna neljä vuotta sitten perheen ainoaksi autoksi (myös veturi). Nyt kun vauno on muuttunut matkailuautoksi, Golfilla ajetaan n.10 000 km/v, joten kannattaisi olla bensakone, mutta uudet ovat tyyriitä ja vaihdossa uudempaan menettää heti pari tonnia. Ajelen tuolla hyväkuntoisella vielä pitkään. Asennutin siihen lohkolämmittimen Eberin lisäksi.
Eiköhän se seuraava vaihdokki ole sähkökäyttöinen rollaattori  ;D
« Viimeksi muokattu: 8.09.2012 kello on 14:02 »

  • Vieras
  • Vs: Bensa vaiko Diisseli ?
    « Vastaus #20 : 8.09.2012 kello on 14:55 »
    Toyotan hybridi Auris tuli meille pari vuotta sitten saman kokoluokan bensa-automaatti Opel Astran tilalle, bensan kulutus tippui 3 l/100km joka tekee meidän ajoilla verot mukaan lukien n. 1300 €uron säästöä per vuosi.

    Matkailuautolla liikuttaessa tuntuu aika hölmöltä vaihdella vaihteita, mutta ei näihin matkailuautoihin saa kunnon automaattia vaan niitä vikaherkkiä robottivaihteistoja .

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:47
    Vs: Bensa vaiko Diisseli ?
    « Vastaus #21 : 8.09.2012 kello on 15:23 »
    Hybridi on yksi vaihtoehto. Se sopinee kaupunkimaiseen pätkäajoon. Pitkää matkaa ajaville, kuten minulle se lienee vain taakka. Toinen taakka on hybridin huomattavasti kovempi hankintahinta. Etu lienee siinä, että saa ajaa hiljaisesti pätkittäin ja maailma pelastuu.

    Roboteista voi olla montaa mieltä. Itse kuitenkin pidän siitä enemmän, kuin perinteellisestä automaatista. Johtunee tuosta raskaan kaluston tottumuksista.

    Oma vikaherkkä robottivaihteistoni henkilöautossa on toiminut vasta reilu 170 tuhatta moitteetta, eli ei voi sanoa vielä juuta, eikä jaata.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 1.06.2024 kello on 20:14
    Vs: Bensa vaiko Diisseli ?
    « Vastaus #22 : 8.09.2012 kello on 15:58 »
    Sen jälkeen kun parkkeerasin vm.-65 Jaltan kuusen alle lopullisesti, meidän taloudessa on ajettu vain diesel autoilla, kuin myöskin tullaan ajamaan, ihan vain periaatteesta. :D

  • Vieras
  • Vs: Bensa vaiko Diisseli ?
    « Vastaus #23 : 8.09.2012 kello on 16:38 »
    Hybridi on yksi vaihtoehto. Se sopinee kaupunkimaiseen pätkäajoon. Pitkää matkaa ajaville, kuten minulle se lienee vain taakka. Toinen taakka on hybridin huomattavasti kovempi hankintahinta.

    Meillä tuon hybridin keskikulutus on ollut koko sen 42000 km:n matkalta 5.2 l/100km ja jos me, koko perhe lähdetään käymään anoppilassa Espoossa, matka-ajon kulutus on silloin siellä 5.0 - 5.3 l/100km välillä eli kyllä se tuo hybridi vie vähemmän myös maantieajossakin kuin muu bensakone vastaavalla maantieajolla, minä uskon enempi noita tankkaus.comin ja spritmonitor.de:n kautta ilmoitettuja kulutuksia kuin esim. työkavereiden haamulukemia.

    Ja Toyotalla tuo hankintahinta on samaa luokkaa kuin vastaavalla dieselillä joten ei senkään myötä ole ongelmia, Toyotan hybridissä ei tarvitse vaihdella vaihteita niin kuin monella haamupienillä lukemilla ajavat dieselmiehet.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
    • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
    Vs: Bensa vaiko Diisseli ?
    « Vastaus #24 : 8.09.2012 kello on 17:29 »
    Sen jälkeen kun parkkeerasin vm.-65 Jaltan kuusen alle lopullisesti, meidän taloudessa on ajettu vain diesel autoilla, kuin myöskin tullaan ajamaan, ihan vain periaatteesta. :D
      Sama vika täällä,ja diiseli pitää olla kuutoskone,Omega d6 turbo,Wokkelo d6 !! :D

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:47
    Vs: Bensa vaiko Diisseli ?
    « Vastaus #25 : 8.09.2012 kello on 17:36 »
    Meillä tuon hybridin keskikulutus on ollut koko sen 42000 km:n matkalta 5.2 l/100km ja jos me, koko perhe lähdetään käymään anoppilassa Espoossa, matka-ajon kulutus on silloin siellä 5.0 - 5.3 l/100km välillä eli kyllä se tuo hybridi vie vähemmän myös maantieajossakin kuin muu bensakone vastaavalla maantieajolla
    Mielenkiintoista.
    Mulla kun ei ole kokemusta, niin avittaako se sähkö jotenkin matka-ajossakin? Silloinhan käsittääkseni on aika lailla koko ajan veto päällä.

    Minun robotti dieselini on vienyt pitkässä juoksussa hitusen alle 4 litraa sadalla. Vanhaa tekniikkaahan se jo on. Vielä kun lisää siihen dieselveron ja nykyisen dieselin hinnan, niin jotain muuta pitäisi keksiä.

    Auris diesel automaatti näytti olevan viitisen tonnia hybridiä halvempi. No varusteista en tiedä.
    30 tonnia on sentään minun kukkarossani suht kova hinta tuollaisesta medium kokoisesta autosta.

    Täytynee hankkia vaikka Citroen C1, tai vastaava. Kulutus 4,3l ja hintaa 10 tonnin pintaan.

  • Vieras
  • Vs: Bensa vaiko Diisseli ?
    « Vastaus #26 : 8.09.2012 kello on 18:25 »
    Mulla kun ei ole kokemusta, niin avittaako se sähkö jotenkin matka-ajossakin? Silloinhan käsittääkseni on aika lailla koko ajan veto päällä.
    Antaa se sähkömoottori lisäapua normaali maantieajossa lähinnä ylämäissä ja ohituksissa vielä moottoritienopeuksi ssakin, tunne on vähän saman tapainen kuin noissa 1.2 TSI koneissa.

    Lainaus käyttäjältä: *****
    Auris diesel automaatti näytti olevan viitisen tonnia hybridiä halvempi. No varusteista en tiedä.
    30 tonnia on sentään minun kukkarossani suht kova hinta tuollaisesta medium kokoisesta autosta.

    En vertaisi 1.4 litraista 90 heppaista dieseliä 1.8 litraiseen hybridiin jossa 136 heppaa...