rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Tuulivoimaa  (Luettu 5354 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:26.05.2017 kello on 17:29
Tuulivoimaa
« : 2.09.2012 kello on 12:01 »
Onkos tällä palstalla ketään, kenenkä kivijalka-asunto sijaitsee tuulivoimalan välittömässä läheisyydessä? Tällä kylällä oli Torstaina Infotilaisuus, ja selvisi että tuohon noin 1,2 km päähän olisi suunnitteilla noin 200 metriä korkea torni (lapoineen siis).
Kokemuksia moisesta siis kyselisin, pitääkö kovaa ääntä (nykyään kun illalla menee pihalle niin ainoa kuuluva ääni saattaa olla koiran haukku parin kilometrin päässä)...entä tuo mahdollinen matalataajuuksinen jyrinä...mikä saattaa edetä kallioperää pitkin talon rakenteisiin?
Kaikenkaikkiaan noita myllyjä saattaisi tulla kylälle siis 40 että kyllä viipperöitä piisaa sen jälkeen.

Selvyyden vuoksi, tässä en kysy tuulivoiman hyödyistä...enkä etenkään Ydinvoiman eduista tuulivoimaan nähden...sillä Ydinvoimalaa ei onneksi ole naapuriin suunnitteilla

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:32
Vs: Tuulivoimaa
« Vastaus #1 : 2.09.2012 kello on 19:07 »
Ei oo kyllä pitempiaikaista kokemusta, mutta tuolla kesän euroopanreissulla niitä näky paljon ja joskus oltiin semmosella paikalla, mistä sai laskettua ainakin 20 myllyä näköetäisyydeltä.
Luulisin, että 1-2 km oli lähimpään.
Ei ne siellä haitanneet, muut äänet varmasti peitti noitten suhinan.
Minusta nuo on hyväksi vaan ja näkeehän siitä miten  tuulee, tosin myrskyllä ne taitaa olla lukittu?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 17:13
Vs: Tuulivoimaa
« Vastaus #2 : 2.09.2012 kello on 21:56 »
Auton nokka sellaista paikka kohti jossa on jo voimaloita niin sittenhän sen kuulee. Ite olen sitä mieltä ettei oo häiritsevä jos on lentokenttä tai junarata lähellä johon on tottunut. Taitaa olla asennekysymys häiritseekö vai ei.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:35
Vs: Tuulivoimaa
« Vastaus #3 : 2.09.2012 kello on 22:10 »
Olen yöpynyt tuulivoimalan juurella. Kun on luukut kiinni, niin ei häiritse nukkummista. MUTTA, jos pitäisi kauniina kesäpäivänä istua omassa pihassa ja kuunnella hiljaisuutta, NIIN.... Ja vaikea siihen on asennoitua, kun asuu paikassa, jossa mökää ei ennestään ole. Tuo on hyvä neuvo, että mene kuuntelemaan jonnekin, sitten koko homma tulee syliin.

PS. Saittovuoreenko se tulee?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:31
  • viva la France
Vs: Tuulivoimaa
« Vastaus #4 : 3.09.2012 kello on 10:00 »
Pattijoki  Siikajoki välillä tuli kesällä oltua tauvo nimisessä paikassa jossa oli varmaan suomen vanhimpia tuulivoimaloita kolme, neljä aivan vieressä. Ja ne oli Revon sähkön. Enkä kyllä kuullut missään vaiheessa mitään ääntä. Matkaa lähimpään oli varmasti alle sata metriä. Ja lähimpään isoon tiehen yli seitsemän kilometriä.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:21.07.2023 kello on 01:10
  • Vaasa
Vs: Tuulivoimaa
« Vastaus #5 : 3.09.2012 kello on 10:41 »
Tuossahan tuo kököttää reilun kilsan päässä, suomen korkein tuulimylly nimittäin. En ole siitä mitään ääniä kuullut, mutta äitee kuulemma erotti jotain outoa suhinaa, kun yöpyivät tuossa pihalla asuntoautossa tässä kesällä.

Ainahan kaikesta voi ottaa stressiä ja hermoilla, niin erottuuhan niitä ääniä sitten vaikka täydessä hiljaisuudessa, mutta eipä noista tuulivoimaloista taida oikeasti olla melusaastetta, kuin ihan muutaman kymmenen metrin säteellä niitten juurella. Joskus puskaparkissakin on tullut oltua noin 200m päässä moisesta myllystä, eikä se ainakaan minun uniani häirinnyt.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 01:26
Vs: Tuulivoimaa
« Vastaus #6 : 3.09.2012 kello on 14:21 »
Saaristossa tuo ääni oikeasti kantautuu jonkin matkaa. Mantereella olen yöpynyt autossa parinsadan metrin päässä parista myllystä, kyllä ne kuului, muttei häiritsevästi.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:26.05.2017 kello on 17:29
Vs: Tuulivoimaa
« Vastaus #7 : 3.09.2012 kello on 15:27 »
Olen yöpynyt tuulivoimalan juurella. Kun on luukut kiinni, niin ei häiritse nukkummista. MUTTA, jos pitäisi kauniina kesäpäivänä istua omassa pihassa ja kuunnella hiljaisuutta, NIIN.... Ja vaikea siihen on asennoitua, kun asuu paikassa, jossa mökää ei ennestään ole. Tuo on hyvä neuvo, että mene kuuntelemaan jonnekin, sitten koko homma tulee syliin.

PS. Saittovuoreenko se tulee?
Niinpä tuo on...täytyy tässä tutkailla vaihtoehtoja. Saittovuori on yks mahdollinen paikka, taitaa itseasiassa siihen olla kokolailla sama matka kuin tuohon Rappumäkeen mihin myös tulossa (pari)...Tuo Saittovuori vaan jää metsän taa, toisin kuin tuo toinen (toiset)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 04:57
Vs: Tuulivoimaa
« Vastaus #8 : 3.09.2012 kello on 19:11 »
Auton nokka sellaista paikka kohti jossa on jo voimaloita niin sittenhän sen kuulee. Ite olen sitä mieltä ettei oo häiritsevä jos on lentokenttä tai junarata lähellä johon on tottunut. Taitaa olla asennekysymys häiritseekö vai ei.
joo, samaa mieltä. Paitsi tuon asennekysymys sanan voisin vaihtaa arvokysymykseksi. Tarkoitan sitä että jos vaikkapa tykkää huvituttaa itseään ajelemalla harrikalla tai muulla vastaavalla melulähteellä, rokkivehkeet kaakkoon käännettynä, niin eipä varmaan haittaa.  Toista on jos haluaa nauttia hiljaisuudesta, luonnon äänistä
 ja lintujen siipien suhinoista.
 itse kuulun jossainmäärin kumpaankin sakkiin. Aikoinaan oli vaikeuksia tottua matkakulkimen ilmakeskuslämmityks en tohinaan, kun oli vuosikymmeniä ollut hiljaa suriseva keskuslämmitys. Tiedä sitten loppuiko kiinnostus kuunnella lintujen ääniä, kun niitä ei enää kuule, vaikka kuulossa ei ole vikaa. Eli tottunut olen ilmakeskuslämmityks en tohinaan.
  Reposaarella olen monta yötä ollut tuulivoimalasta 300 metrin päässä. Ei ole häirinnyt. Itseasiassa vasta tämä ketju antoi aiheen miettiä omaa kokemustani.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:26.05.2017 kello on 17:29
Vs: Tuulivoimaa
« Vastaus #9 : 3.09.2012 kello on 19:30 »
No itse olen kyllä tuulivoimamyönteine n, tällähetkellä käytänkin sitä...että siitä ei ole kyse. Ja reissuissakin tulee oltua elämää sisältävissäkin paikoissa...autossa vaan radio pikkaisen auki, niin ei ulkomekkalat haittaa...
Vaan nää kotonurkat, täällä kun on tottunut tuohon täytyeen hiljaisuuteen illalla, niin onko se tulevaisuudessa menetettyä. Se tässä arveluttaa.
No loma tulossa, niin taitaa Fiatin nokka suuntautua jonkin tuulimyllyn lähituntumaan  :D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:35
Vs: Tuulivoimaa
« Vastaus #10 : 3.09.2012 kello on 22:48 »
No loma tulossa, niin taitaa Fiatin nokka suuntautua jonkin tuulimyllyn lähituntumaan  :D

Muista myös, että myllyt ovat yhä isompia, joten äänimaailmakin muuttuu! Ehkä Kuukkeli löytää sen 'Suomensuurimman'.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:12.02.2024 kello on 20:53
Vs: Tuulivoimaa
« Vastaus #11 : 4.09.2012 kello on 12:32 »
No jos tuollainen isompi energiaropeli tulee likelle taloa pyörimään, niin kannattaa ehdottomasti selvittää, kuinka se vaikuttaa kiinteistön arvoon?
 Kaikki kun ei halua tuollaisten myllyjen juurelle pesimään ja jos joskus sitten haluaa sen kortteerinsa myydä niin millainen on hinta kun siipeilijä on siinä likellä viuhumassa?

Itse oon pari kertaa käynyt katsomassa Hangossa käydessä tuulivoimalaa. Kyllähän siinä sellainen omanlainen äänensä on. Tiedä sitten onko siitä haittaa. Ihminen kun tottuu melkein mihin vain. Taajuudet ratkaisee.


*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:26.05.2017 kello on 17:29
Vs: Tuulivoimaa
« Vastaus #12 : 4.09.2012 kello on 15:25 »
Muista myös, että myllyt ovat yhä isompia, joten äänimaailmakin muuttuu! Ehkä Kuukkeli löytää sen 'Suomensuurimman'.
Totta...eiköhän tuo tuolta Vaasan suunnasta löytynyt. Eihän tuosta lopullisesta äänimaailmasta tiedä, ennen kuin mylly on pystyssä ja pyörii...on siinä lopulta se vaihtoehto, jos kauheasti häirittee...niin on pysäyksissä tiettyinä aikoina

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:26.05.2017 kello on 17:29
Vs: Tuulivoimaa
« Vastaus #13 : 4.09.2012 kello on 15:31 »
No jos tuollainen isompi energiaropeli tulee likelle taloa pyörimään, niin kannattaa ehdottomasti selvittää, kuinka se vaikuttaa kiinteistön arvoon?
 Kaikki kun ei halua tuollaisten myllyjen juurelle pesimään ja jos joskus sitten haluaa sen kortteerinsa myydä niin millainen on hinta kun siipeilijä on siinä likellä viuhumassa?

Itse oon pari kertaa käynyt katsomassa Hangossa käydessä tuulivoimalaa. Kyllähän siinä sellainen omanlainen äänensä on. Tiedä sitten onko siitä haittaa. Ihminen kun tottuu melkein mihin vain. Taajuudet ratkaisee.
Tuo myös on totta...vaikka itseasiassa sehän vaikuttaa jo nyt, kunnes varsinainen rakentamispäätös tehdään. On tuo kuitenkin jo niin laajalla tiedossa tuo tämän alueen tuulipuisto, että ei sitä salailemaan voi lähteä...Toisaalta naapurikuntaan suunnittelevat (10 km:n päähän) megaluokan lentokenttääkin...t iedä sit mitä siitäkään tulee...no mieluummin kuitenkin nuo myllyt :)

Harvemmin nuo ropellit varmaan hintaa ainaskaan nostavat...kun niistä harvemmin saa vedettyä suoraa linjaa oman mökin seinään  :(

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:36
  • Callengr
Vs: Tuulivoimaa
« Vastaus #14 : 4.09.2012 kello on 18:16 »
Kannattais varmaan laittaa proprelli katolle ennen kun aurinko paneeli? Toimii talvellakin! Siinäpä taas miettimistä!
Tietty paikasta kiinni mut näin pohjoisessa antaa paremman tuloksen. Noin 4m tuulella jo tuottaa jo tarpeeksi.