rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: alde 3010 pumppu  (Luettu 17700 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:00
Vs: alde 3010 pumppu
« Vastaus #30 : 18.01.2013 kello on 22:09 »
Juu, niin, mutta onko siinä säiliössä eri materiaaleja vai ei? Ja jos on niin missä?

En minä tiedä. Olen vaan lukemastani ymmärtänyt, että rosteri pyttyyn on hitsattu mustia jalkoja....

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:11.05.2024 kello on 01:21
Vs: alde 3010 pumppu
« Vastaus #31 : 19.01.2013 kello on 02:28 »
Viime syksyyn asti korjailin alde3010 pannuja ja vain yksi aikanani sylki alleen ja sekin käyttäjän vika kun jätti vedet sisälle pakkaasella, en mitenkään usko tohon 60kpl vuodessa:) Niin ja missä ne jalat...?

  • Vieras
  • Vs: alde 3010 pumppu
    « Vastaus #32 : 19.01.2013 kello on 10:59 »
    http://karavaanari.org/index.php/topic,1484.msg20334.html#msg20334

    Tuossa minun kokemukset Alden 3010 pannusta.Yksi syy voisi olla että edellinen omistaja unohti vedet pannuun jolloin on korkannut ja sitten on laittanut vahingon kiertämään. Thumbd
    Mutta jos minun käytöllä alkaa vuotamaan niin voi hitsin vitsi. :'(
    Minä varmistan monta kertaa että vedet on pois kun jätän vaunun kylmenemään.
    Mielestäni yksi aika huolestuttava juttu on tuo että jos et ole laittanut vesiä pannun sisään ja jos laitat kaasun ja 2kW sähköä päälle niin silloin tuo sisäosa ja ulko-osa elää omaa elämäänsä.Ei ihan hyvä homma.Siksi soitan vaunuun edellisenä päivänä ja kytken vain 2kW sähköt päälle niin lämpenee sillä lailla hiljalleen.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:10
    • Etelä-Pohjanmaa
    Vs: alde 3010 pumppu
    « Vastaus #33 : 19.01.2013 kello on 11:31 »
    Tässä keskustelu juuri siitä, että pitääkö aldeen laittaa vesi sisään kun sitä alkaa lämmittämään.

    Itse olen myös sitä pohtinut. Jos alden lämminvesivaraaja on tyhjä niin silloin siellä tilalla on ilma, joka toimii eristeenä. Ja jos siellä on vesi niin vesi johtaa lämpöä ja lämmittää alden kokonaisuudessaan tasaisesti. Vesihän on johde, jos se on epäpuhdasta. Ja raanasta tuleva vesi on epäpuhdasta.  Tislattu vesi ei ole kovin hyvä johde.

    Jos alde on siis tyhjä niin sisäpuoli ja ulkokuori elävät todellakin eri elämää samassa rungossa kun sitä lämmitetään, jotenkin tuntuu, että tämä ei voi olla hyväksi laitteelle.

    Tässä keskustelu

    http://karavaanari.org/index.php/topic,5991.msg90683.html#msg90683
     

  • Vieras
  • Vs: alde 3010 pumppu
    « Vastaus #34 : 19.01.2013 kello on 21:58 »
    Tässä keskustelu juuri siitä, että pitääkö aldeen laittaa vesi sisään kun sitä alkaa lämmittämään.

    Itse olen myös sitä pohtinut. Jos alden lämminvesivaraaja on tyhjä niin silloin siellä tilalla on ilma, joka toimii eristeenä. Ja jos siellä on vesi niin vesi johtaa lämpöä ja lämmittää alden kokonaisuudessaan tasaisesti. Vesihän on johde, jos se on epäpuhdasta. Ja raanasta tuleva vesi on epäpuhdasta.  Tislattu vesi ei ole kovin hyvä johde.

    Jos alde on siis tyhjä niin sisäpuoli ja ulkokuori elävät todellakin eri elämää samassa rungossa kun sitä lämmitetään, jotenkin tuntuu, että tämä ei voi olla hyväksi laitteelle.

    Tässä keskustelu

    http://karavaanari.org/index.php/topic,5991.msg90683.html#msg90683

    Näin juurikin maalaisjärjellä ajateltuna käypi ja varsinnii kun tietää materiaali erojen käyttäytymisien.
    Mutta tuonhan onkin suunnitellutkin insinööri joten varmaan meth ollaan väärässä. ???
    Vaikka se kerpele vuotaiskin niin väärässä olet.... Thumb

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 7.05.2024 kello on 06:54
    Vs: alde 3010 pumppu
    « Vastaus #35 : 20.01.2013 kello on 10:18 »
    Sen tiesinkin, että tislattu vesi on huono johtamaan sähköä, mutta onko se myös huono lämmönjohde.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:10
    • Etelä-Pohjanmaa
    Vs: alde 3010 pumppu
    « Vastaus #36 : 20.01.2013 kello on 10:33 »
    Sen tiesinkin, että tislattu vesi on huono johtamaan sähköä, mutta onko se myös huono lämmönjohde.

    Tuo on kyllä hyvä kysymys. Vesi sinänsä on hyvä lämmönjohde, ja ilma taas päinvastoin. Eli ilma on hyvä eriste.

    Tislattu vesi on huono johtamaan sähköä, mutta saattaa siltikin edelleen olla hyvä lämmönjohde.

    No Aldessa tuskin kenelläkään on vesisäiliössä tislattua vettä.

    Sehän on varmaa, että alden oma patterin kiertovesi lämpiää nopeampaa kuin aldessa ei ole käyttövettä pannussa.

    Pannuhan lämpiää sisältä  ja tyhjän käyttövesisäiliön ilma toimii eristeenä. Metalli lämpiää sisältä ja pysyy kylmänä ulkoa. Varsinkin pakkasella tämä korostuu. Samassa laitteessa metallin lämpötilat heittelevät usean kymmenenastetta. Tämä ei voi olla kovin terveellistä, jos toinen vaihtoehto on se, että käyttövesisäiliössä on vesi ja koko alde lämpiää tasaisesti.

    Todennäköisesti pannun käyttöikää silmalläpitäen, on vaunun lämmittäminen käyttövesi pannussa, se terveellisempi vaihtoehto.





    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 6.04.2024 kello on 20:31
    Vs: alde 3010 pumppu
    « Vastaus #37 : 26.09.2013 kello on 09:08 »

    Voiko Alde 3010:ssä olevan 230V (ohjaus 12V) kiertovesipumpun moottorin vaihtaa ilman että nesteet tulee pihalle?


    *****
    • LämmitinGuru
    • Aluevalvoja
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 16:34
    Vs: alde 3010 pumppu
    « Vastaus #38 : 26.09.2013 kello on 09:16 »
    Voiko Alde 3010:ssä olevan 230V (ohjaus 12V) kiertovesipumpun moottorin vaihtaa ilman että nesteet tulee pihalle?

    Miksi sinun se vaihtaa pitää? Ei voi vaihtaa ilman, että nesteet valuu lattialle. Lukkopihdit pumpun molemmille puolille jos mahdollista.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla: 6.04.2024 kello on 20:31
    Vs: alde 3010 pumppu
    « Vastaus #39 : 26.09.2013 kello on 09:22 »
    Miksi sinun se vaihtaa pitää? Ei voi vaihtaa ilman, että nesteet valuu lattialle. Lukkopihdit pumpun molemmille puolille jos mahdollista.

    Ei ole tarvetta vaihtaa, mut uteliaisuuttani kyselen ku sekin päivä on taas päivän lähempänä ku tuo pumppu hajoaa.
    Ajatus tuli vain mieleen ku Alden varaosia ja niiden hintoja netistä katselin. Pumppuun ku kuitenkin on tarjolla pelkkää moottoriakin.

    Mut taas olen vähän viisaampi :)

    Kiitos mjo33400  Thumb

  • Vieras
  • Vs: alde 3010 pumppu
    « Vastaus #40 : 23.02.2014 kello on 08:26 »
    http://karavaanari.org/index.php/topic,1484.msg20334.html#msg20334

    Tuossa minun kokemukset Alden 3010 pannusta.Yksi syy voisi olla että edellinen omistaja unohti vedet pannuun jolloin on korkannut ja sitten on laittanut vahingon kiertämään. Thumbd
    Mutta jos minun käytöllä alkaa vuotamaan niin voi hitsin vitsi. :'(
    Minä varmistan monta kertaa että vedet on pois kun jätän vaunun kylmenemään.
    Mielestäni yksi aika huolestuttava juttu on tuo että jos et ole laittanut vesiä pannun sisään ja jos laitat kaasun ja 2kW sähköä päälle niin silloin tuo sisäosa ja ulko-osa elää omaa elämäänsä.Ei ihan hyvä homma.Siksi soitan vaunuun edellisenä päivänä ja kytken vain 2kW sähköt päälle niin lämpenee sillä lailla hiljalleen.