rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Alijännitesuoja asunto-osaan  (Luettu 9207 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.07.2022 kello on 08:20
    • Omat kotisivut
Alijännitesuoja asunto-osaan
« : 29.07.2012 kello on 20:46 »
Perskules kun meinas olla hankala tilanne kun autoa lainanneet olivat vahingossa jättäneet jääkaapin tuulettimet yöksi päälle ( ja taisi olla jotain muutaki yön päällä).Ei noi mun laturit suostuneet lataamaan akustoa jossa oli vaan 4V napajännite.Siis  mullahan on ollu hupi ja starttipuoli erillään (releet irti) sattuneesta syystä mutta sain heräteltyä akut kun heitin releet paikalleen ja auton käyntiin (tässä vaiheessa odotin tietty kamalaa remmin ujellusta mutta ei???).Kohta akulla oli +12 ja kytkin hupiakkulaturin toimintaan joka jatkanee nyt latausta toivottavasti. Aurinkokenno systeemissä oli herja että ei akkua (E13) ja sekään ei sitten auringon noustua alkanut lataamaan akkuja mutta nyt latailee siellä laturin rinnalla.
Että tämmönen tarina tälläkertaa, releet saa nyt pysyä paikoillaan mutta aloin miettiä pikku elektroniikkakikkaa jolla suojais akkujen liian purkamisen. Mulla on tommonen aikanaan ostettu 12V/8A kestävä "suojain" joka katkasee kuorman pois pelistä kun akkujännite tippuu 11,2V:iin.Ongelmana tässä on toi virtakesto ja siksi kysymys onko tietoo valmiista kytkennästä tai palikasta missä olis enemmän virtakestoo ja joka tosiaan estäis tuon ylipurkamisen.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:00
  • Epsoo
Vs: Alijännitesuoja asunto-osaan
« Vastaus #1 : 29.07.2012 kello on 20:57 »
Mulla on tommonen aikanaan ostettu 12V/8A kestävä "suojain" joka katkasee kuorman pois pelistä kun akkujännite tippuu 11,2V:iin.Ongelmana tässä on toi virtakesto ja siksi kysymys onko tietoo valmiista kytkennästä tai palikasta missä olis enemmän virtakestoo ja joka tosiaan estäis tuon ylipurkamisen.

Laita tuo "suojain" ohjaamaan relettä, eli että kun suojain laukeaa niin ko. rele irrottaa sähkönkuluttajat virtapiiristä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Alijännitesuoja asunto-osaan
« Vastaus #2 : 29.07.2012 kello on 21:00 »
 Meinasin sanoa samaa,mutta odotin "viisaampien" kommenttia !! ;D

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:59
Vs: Alijännitesuoja asunto-osaan
« Vastaus #3 : 29.07.2012 kello on 21:26 »
Kysymys asiantuntijoille;
- mikähän olisi sopiva laite tuollaiseksi "suojaimeksi" ohjaamaan relettä? Näistä autoilijoidentavara taloista Biltema ja Motonet löytyy kyllä sellasia tupakansytsäriin liitettäviä malleja, mutta niiden toimintarajat tahtovat olla vähän niin ja näin. Niitten sisuskaluista saa kyllä muutoin hyvän ohjainlaitteen ja vieläpä kohtuu hintaankin.

Mutta, jos haluaisikin varmistua luotettavasta toiminnasta ja tarkasta kytkentärajasta!

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:00
  • Epsoo
Vs: Alijännitesuoja asunto-osaan
« Vastaus #4 : 29.07.2012 kello on 21:33 »
Aikoinaan suunnittelin tuommoisen akkuvahdin jossa oli säädettävä katkaisujännite varustettuna viipeellä.
Eli kun jännite laski 10,8 volttiin reilun minuutin ajaksi, niin katkasi kuormituksen (viive on tarpeen esim. moottoreiden käynnistysvirran takia).

Pitää kaivella josko jostain löytyisi vanhat piirikaaviot..

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.07.2022 kello on 08:20
    • Omat kotisivut
Vs: Alijännitesuoja asunto-osaan
« Vastaus #5 : 30.07.2012 kello on 08:23 »
Laita tuo "suojain" ohjaamaan relettä, eli että kun suojain laukeaa niin ko. rele irrottaa sähkönkuluttajat virtapiiristä.
Niin tietysti...ei leikkaa lanttu itellä mutta onneksi täältä löytyy niitä joilla leikkaa :) Kiitos

Aikoinaan suunnittelin tuommoisen akkuvahdin jossa oli säädettävä katkaisujännite varustettuna viipeellä.
Eli kun jännite laski 10,8 volttiin reilun minuutin ajaksi, niin katkasi kuormituksen (viive on tarpeen esim. moottoreiden käynnistysvirran takia).

Pitää kaivella josko jostain löytyisi vanhat piirikaaviot..
Kiitos tästäskin ja jos vaan viittit niin otetaan vastaan valmis kytkis.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Alijännitesuoja asunto-osaan
« Vastaus #6 : 30.07.2012 kello on 13:09 »
 Minulla olisi tuohon ratkaisu! Mutta aikoinaan Sähkötarkastus laitokselta(lauttasaari(,sain sähkö ja elekroniikka tarkaskastajan paperit,(pakoliinen,kun oli 13 ukkoa töissä urkutehtaalla), silloin sain ohjeen,älä milloinkaan neuvo,tietämättä toisen osapuolen ammattitaitoa,tulee helposti vastuukysymys,(tulipalo,sähköisku,ja sitten vakuutus kysymys),siitä syystä olen varovainen,toki vastaan kysymyksiin,mutta en neuvo tekemään kytkentöjä,minun pitäisi olla fyysisesti paikalla,tämä ei kohdistu keneenkään henkilökohtaisesti,tiedän,että täällä on taitavia ,asiansa osaavia kavareita,ja vielä tuohon jännitevahtiin palatakseni,eihän siinä tarvita kuin zenerdiodi,pari transua,ja c-mos,vaikka 2001 ja pikku rele ohjaamaan isompaa relettä,siitä vaan rakentelemaan !!Ei muuta tällä kertaa,olen puhunut !!

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.07.2022 kello on 08:20
    • Omat kotisivut
Vs: Alijännitesuoja asunto-osaan
« Vastaus #7 : 30.07.2012 kello on 15:19 »
Minulla olisi tuohon ratkaisu! Mutta aikoinaan Sähkötarkastus laitokselta(lauttasaari(,sain sähkö ja elekroniikka tarkaskastajan paperit,(pakoliinen,kun oli 13 ukkoa töissä urkutehtaalla), silloin sain ohjeen,älä milloinkaan neuvo,tietämättä toisen osapuolen ammattitaitoa,tulee helposti vastuukysymys,(tulipalo,sähköisku,ja sitten vakuutus kysymys),siitä syystä olen varovainen,toki vastaan kysymyksiin,mutta en neuvo tekemään kytkentöjä,minun pitäisi olla fyysisesti paikalla,tämä ei kohdistu keneenkään henkilökohtaisesti,tiedän,että täällä on taitavia ,asiansa osaavia kavareita,ja vielä tuohon jännitevahtiin palatakseni,eihän siinä tarvita kuin zenerdiodi,pari transua,ja c-mos,vaikka 2001 ja pikku rele ohjaamaan isompaa relettä,siitä vaan rakentelemaan !!Ei muuta tällä kertaa,olen puhunut !!
Puhut asiaa taas kerran.
Olen itte pyrkinyt varmistamaan ja vielä varmistuksen jälkeenkin varmistamaan kaikki kytkennät silmämääräisesti, mittaamalla ja toteammalla toimivuuden oikeassa käytössä. Sulakkeitä, mikä on halvin henki- ja palovakuutus, olen pyrkinyt laittamaan joka väliin, joskus tarpeettomiinkin mutta kuitenkin.
Kevyesti en suhtaudu mihinkään sähköön liittyvään.


*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.07.2022 kello on 08:20
    • Omat kotisivut
Vs: Alijännitesuoja asunto-osaan
« Vastaus #8 : 31.07.2012 kello on 20:15 »
"bilteman" jännitevahdista ja lisävaloreleestä (30A) tehty nyt jännitevahti...oli heleppo toteuttaa kun löyty pöytälaatikosta kaikki värmeet ja välipiuhatki valmiina.Piti vaan kutistesukalla eristää liittimiä varulta.
Sormet vaan ristiin että toimii ok.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: Alijännitesuoja asunto-osaan
« Vastaus #9 : 31.07.2012 kello on 21:00 »
"bilteman" jännitevahdista ja lisävaloreleestä (30A) tehty nyt jännitevahti...oli heleppo toteuttaa kun löyty pöytälaatikosta kaikki värmeet ja välipiuhatki valmiina.Piti vaan kutistesukalla eristää liittimiä varulta.
Sormet vaan ristiin että toimii ok.
ookko mitannu releen pitovirtaa... saattaa rueta ahistaan....

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:00
  • Epsoo
Vs: Alijännitesuoja asunto-osaan
« Vastaus #10 : 31.07.2012 kello on 21:01 »
ookko mitannu releen pitovirtaa... saattaa rueta ahistaan....

Tässä kohdassa kannattaa käyttää relettä joka ottaa virtaa vain kun tila vaihtuu ;)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: Alijännitesuoja asunto-osaan
« Vastaus #11 : 31.07.2012 kello on 21:20 »
Tässä kohdassa kannattaa käyttää relettä joka ottaa virtaa vain kun tila vaihtuu ;)
ja sitähän bilteman lisävalo rele ei ole, muistelen joskus mitanneeni ja oli lähell 400mA:a..

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.07.2022 kello on 08:20
    • Omat kotisivut
Vs: Alijännitesuoja asunto-osaan
« Vastaus #12 : 1.08.2012 kello on 09:45 »
Tässä kohdassa kannattaa käyttää relettä joka ottaa virtaa vain kun tila vaihtuu ;)
Tällaista ei pöytälaatikossa ollu enkä ehtiny relekauppaan. Pittää hakia semmonen kunhan kylille pääsee.

ookko mitannu releen pitovirtaa... saattaa rueta ahistaan....
En oo kyllä mitannu...kait se jonku verran vie mutta eikait se akkua tyhjennä..tai siis eihän se voi tyhjentääkkään kun se
vahti vahtii.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Alijännitesuoja asunto-osaan
« Vastaus #13 : 1.08.2012 kello on 11:39 »
 Kaikkein yksinkertainen ratkaisu,hupipuolelle intikka,pilli huutaa,jos akku menee 10.5V, ;D ;D

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 8.07.2022 kello on 08:20
    • Omat kotisivut
Vs: Alijännitesuoja asunto-osaan
« Vastaus #14 : 1.08.2012 kello on 12:48 »
Kaikkein yksinkertainen ratkaisu,hupipuolelle intikka,pilli huutaa,jos akku menee 10.5V, ;D ;D
Intikka on jo :) ja erittäin hyvä ja huomionarvoinen idea mutta pitäydyn tuossa relekytkennässä.