rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Ystävällisesti koiran ulkoiluttajille  (Luettu 1689 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:31
Ystävällisesti koiran ulkoiluttajille
« : 8.07.2012 kello on 18:46 »
Tänään pyörälenkillä jouduin todistamaan tilannetta, jota olen omallekin kohdalle pelännyt. Nyt vaan satuin paikalle.

Pyörätien oikeaa laitaa kulki rouvashenkilö ja hänen oikealla puolellaan viipotti kääpiöpinseri. Heitä oli ohittamassa pyöräilijä aika hyvää vauhtia (oli ohittanut minutkin just). Juuri kun pääsi  kohdalle niin vasemmalta ojasta, poikki pyörätien, singahti toinen pikku koira pyöräilijän eteen, sillä seurauksella että pyöräilijä kaatui  ja koira loukkaantui. En tiedä kuinka pahasti, mutta maallikon arvio on että melko pahasti.

Aika usein näkee tilanteita, jossa koiran lenkittäjä puhuu kännykkään, koira juoksentelee pitkän fleksin päässä pyörätien puolelta toiselle, tai nuuskuttelee ojan reunassa ja fleksi on poikki pyörätien. Jopa meikäläinenkin saataa tulla tilanteeseen yli 30km/h, paremmat pyöräilijät vielä paljon kovempaa. Äänettömästi! Fleksin naru on joku harmaa tai beessi niin että sitä on lähes mahdoton erottaa. Ja usein siellä narun päässä on pikku koira, josta ei heinikosta näy kuin hännän pää. 

En nyt halua yleistää, enkä moittia, mutta nuo tilanteet ei ole kovin harvinaisia. Siis jos ja kun fleksiä käytätte niin pitäkää se pyörätiellä kohtuu lyhyenä. Sanokaa se myös perheen murkuille, jotka koiran kanssa lenkille puoliväkisin lähtevät. Muistelen eläinkouluttajien gurun Tuire Kaimion sanoneen että fleksi on laiskan lenkittäjän vehje. 

Ja vielä lisään että minulla ei ole mitään koiria vastaan. Päinvastoin, suru oli suuri kun koirasta jouduttiin luopumaan.

 

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 4.01.2023 kello on 17:39
Vs: Ystävällisesti koiran ulkoiluttajille
« Vastaus #1 : 8.07.2012 kello on 18:55 »
Ajokortti uudistusta on tehty (kortti koiran ulkoiluttajille +päästösjen keruu opastus ) KOIRAN OMISTAJANA
suosittelisin.  Thumb

  • Vieras
  • Vs: Ystävällisesti koiran ulkoiluttajille
    « Vastaus #2 : 8.07.2012 kello on 19:08 »
    Viestiketjun aloittaja puhui asiaa, hyvä.

    Ja lisäksi se "potkupussi" pitää olla mukana
    ja myöskin käyttää sitä.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:05
    • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
    Vs: Ystävällisesti koiran ulkoiluttajille
    « Vastaus #3 : 8.07.2012 kello on 20:05 »
    Sen enempää koirien ulkoiluttajia puolustaen, kysyn kuinka leveä se kevyenliikenteen väylä oli? 

    Taitaa olla hiljainen polkupyörä  tavallisille sunnuntaikävelijöil lekin liian vikkelä ilman koiraakin tuollaisilla nopeuksilla.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:31
    Vs: Ystävällisesti koiran ulkoiluttajille
    « Vastaus #4 : 8.07.2012 kello on 21:22 »
    "...kysyn kuinka leveä se kevyenliikenteen väylä oli?"

    Mitähän se nyt olisi, arvioisin että 3,5-4m. Oltiin tuossa tilanteessa taajaman ulkopuolella ja yhtäjaksoista pyörätietä on käytössä melkein 50 km joten siinä kyllä liikkuu kaiken sorttista kulkuneuvoa rollaatorista mopoihin. En tarkoita etteikö siellä saisi kaikki liikkua, tottakai ja ilmanmuuta jokainen liikuttu metri on hyödyksi, koiran kanssa tai ilman.

    Katsoin tilannetta ehkä parin kymmenen metrin päästä ja siltä etäisyydeltä oli täysin mahdoton nähdä että vasemmalla pientareella oli toinenkin koira. En tiedä oliko flexi kireällä, elikkä että mitä olisi tapahtunut jos koira olisi pysynyt ojassa. Ainakin koira olisi säästynyt, mutta olisiko pyöräilijä kuitenkin kaatunut naruun??? 

    Kovaa liikkuvan pyörän vaarallisuus piilee tietysti äänettömyydessä. Mopot kulkee samoja nopeuksia (tai kovempaa) mutta niitä on tietty helpompi varoa.

    Jokusen kilometrin koiraa lenkittäneenä ymmärrän hyvin senkin että koiran pitäisi lenkin aikana saada toteuttaa luontaista tutkimishaluaan. Ratkaisevaa on vaan se että kuinka se tapahtuu. Esim. juuri kääpiöpinseri on niin nopea liikkeinen kaveri että sen väistäminen tuollaisessa tilanteessa on mahdotonta.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:26
    Vs: Ystävällisesti koiran ulkoiluttajille
    « Vastaus #5 : 8.07.2012 kello on 22:26 »
    Mitä väliä sillä on, kuinka leveä se pyörätie on - pyörät kuuluu kuitenkin pääsääntöisesti pyörätielle ja esim tuo 30km/h pitäisi olla täysin turvallinen. Ei tarttee olla "ruudinkeksijä", jotta ymmärtää ettei pyörätiellä saa antaa koiran kulkea eripuolta kuin itse kulkee. Toivottavasti koiranulkoiluttajal la oli vakuutukset kunnossa, jotta syytön osapuoli saa kunnon hoidot ja korvaukset vammoistaan.

    nimim. Entinen ja tuleva koiranulkoiluttaja

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla: 8.02.2023 kello on 09:41
    Vs: Ystävällisesti koiran ulkoiluttajille
    « Vastaus #6 : 8.07.2012 kello on 22:41 »
    Ihan samaa mieltä aloittajan kanssa että vastuu olla pitää koiran ulkoiluttajalla, mutta myös sillä joka tulee takaa äänettömästi kuin salama..eikös tuolla pyöräilijällä ole sitä varten varoitus kelloa siinä tangossa josta ilmoittaa kanssa kulkijoille että VAROKAA.
    Järjen käyttö on sallittua siellä missä kulkee muitakin kuin.. mina itse.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:31
    Vs: Ystävällisesti koiran ulkoiluttajille
    « Vastaus #7 : 8.07.2012 kello on 22:48 »
    Juups, puhun nyt tietysti vain omasta puolestani. Itse käytän kilikelloa jos tilanne näyttää ahtaalta, mutta tuossa(kin) tilanteessa ongelma oli se että tilaa kyllä näytti olevan ihan hyvin. Yllätys tuli sieltä ojan pientareelta. Minä en olisi tuossa tilanteessa kilistellyt kun näytti ettei mitään varoitettavaa ole.

    Lisään nyt vielä että otin tämän esille ihan vaan muistuksena, en siksi että haluasin rajata kenenkään liikkumista, enkä yritä heristellä sormi pystyssä kenellekään. Aina vain ei tule kaikkea huomioineeksi, ei kait niitä onnettomuuksia tapahtuisikaan jos kaikki aina menis kuin Strömsössä.

     
    « Viimeksi muokattu: 8.07.2012 kello on 22:58 »

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:24
    • Oululainen terwaporwari
    Vs: Ystävällisesti koiran ulkoiluttajille
    « Vastaus #8 : 8.07.2012 kello on 22:57 »
    Juuri tuon takia en anna koirani mennä eri puolella väylää kuin missä itse olen.Joskus pyoräilijät onneksi älyävät kellolla antaa merkin että tulevat takaa,ja tietää olla varuillaan.Tuollais essa törmäyksessä voi tulla pahaa jälkeä kummallekin osapuolelle.Myöskää n meidän koiran jätöksiä ei yleisten väylien varrelta löydy,ne korjataan pois.Metsäreitit on asia erikseen,siellä varvukoissa saa mun puolesta olla lannotteena.
    « Viimeksi muokattu: 8.07.2012 kello on 23:02 »

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:07
    Vs: Ystävällisesti koiran ulkoiluttajille
    « Vastaus #9 : 8.07.2012 kello on 23:04 »
    Kävelijänä, pyöräilijänä, koiran kusettajana on vaan pakko todeta, ettei pyöräilijä useinkaan anna merkkiä itsestään. Itse olen oppinut jo kaukaa varoittamaan soittokellolla, että täältä tullaan jos joku liikkuu koiran kanssa edessäni näkemättä minua kun pyöräilen.
    Valitettavasti tuo kellon käyttäminen usein saa ihmiset pysähtymään ja kääntymään kohti katsomaan mikä sieltä tulee. Itse arvostan jos lähestyvä pyöräilijä tekee saman kun takaa tulee ja olettaa, etten ole häntä huomannut.

    Ikävä tapaus kuitenkin, ja tietysti vastuu on koiran omistajalla.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:02
    Vs: Ystävällisesti koiran ulkoiluttajille
    « Vastaus #10 : 9.07.2012 kello on 07:45 »
    .
    Järjen käyttö on sallittua siellä missä kulkee muitakin kuin.. mina itse.
    Järjen käyttö olisi ollut sallittua myös sille/niille, jotka keksi laittaa myös kävelijät kevyenliikenteen oikeaan reunaan. Aikoinaan kävelijät vasemmalla ja pyöräilijät oikealla. Aina näki omalla puolella vastaan tulevan pyöräilijän, eikä "yllättävää" kohtaamista tapahtunut kun ohimenijät olivat toisessa reunassa = hieman kauempana. Tämä ei tietenkään kapeimmilla väylillä.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:26
    Vs: Ystävällisesti koiran ulkoiluttajille
    « Vastaus #11 : 9.07.2012 kello on 13:50 »
    Jalankulkija saa valita edelleen puolensa pyörätiellä, mutta jos koira on opetettu kulkemaan oikealla puolella, on melko selvää kulkea oikeaa laitaa.

    No sitten on tietysti nämä joita ei ole opetettu - siellä muka viisaammassa päässä flexiä.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:21
    • viva la France
    Vs: Ystävällisesti koiran ulkoiluttajille
    « Vastaus #12 : 9.07.2012 kello on 14:04 »
    Ehkä useimmat jalankulkijat sekä pyöräilijät eivät tunne liikenne merkkejä, sillä jos merkissä on symboolit päällekkäin on liikenne virta oikeanpuoleinen eli aina kuljetaan oikeaa laitaa.
    Taas jos symboolit ovat rinnakkain kuljetaan merkin osoittamalla tavalla eli jos jankulkijan symbooli on oikella, niin jalankulkijat kulkevat oikeaa laitaa molöempiin suuntiin ja pyöräilijät vasenta .
    Tämä tuntuu olevan useimmille vaikeaa.
    Ja itsekkin kahden koiran omistajana tiedän sen että silloin kun kuljetaan yleisillä väylillä , ei fleksiä käytetä, sillä koira oppii todella nopeasti että fleksi antaa liikkuma tilaa enemmän kuin kiinteä pituinen hihna ja käyttää sen hyväkseen

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla: 8.02.2024 kello on 08:35
    • Strömma Kemiönsaari
    Vs: Ystävällisesti koiran ulkoiluttajille
    « Vastaus #13 : 10.07.2012 kello on 07:26 »
    Itse kun ulkoilutan koiriani pihapiirini ulkopuolella, heillä kaikilla on lyhyt nahkahihna jossa hyvä tuntuma koiran etäisyyteen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että rajoittaisin koirieni liikkumavapausta vaan pelkästään suojelen heitä mahdollisista vaaroista.

    Turussa kun olen, niin pelkästään muita kanssaihmisiä arvostaakseni pidän koirani lyhyellä lialla, jotta ongelmatilanteita ei tulisi!

    Kuullostaa ehkäpä tiukkapipoiselta mutta rakastan koiriani niin paljon että ehkäpä hieman ylisuojelen heitä. Sama käytösmalli koskee myös villieläimiä joita suojelen aina kuin voin.
    Kannan mm etanat ja sammakonpoikaset takaisin metsään tieltä etteivät vaan jää autojen yliajamiksi.....

    That´s me,,,,,,,,,,,,,,,,

                                   hyvä aihe ja

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:31
    Vs: Ystävällisesti koiran ulkoiluttajille
    « Vastaus #14 : 10.07.2012 kello on 15:34 »
    Hieno juttu että koiranomistajat suhtautuivat tähän asiallisesti, eivätkä vetäneet hengityselimiinsä herneitä, kurpitsasta puhumattakaan. Tiedän ettei ole usein hurraamista pyöräilijöidenkään liikennekäyttäytymi sessä. Eikä mihinkään vastakkainasetteluu n kannata lähteä.

    Ihan niinkuin Migel sanoi, koirat ovat omistajilleen tärkeitä, mutta kaikki eivät vaan aina tule ajatelleksi, mitä saattaa tapahtua vaikkapa vain kevyenliikenteenväy lällä.

    No, tästä nyt kuitenkin selvittiin kohtuu vähällä. Koiralla on ilmeisesti kipsi (tai lasta en oo ihan varma kumpi) jalassa. Sisäelimissä ei ilmeisesti mitään vammaa. Pyöräilijällä vähän nirhautumia käsissä, mutta niitähän nyt tulee.