Tekniikkakeskustelut > Karavaanarin tietotekniikka
Nettinopeus
Lerssinen:
No mitä faktaa tähän nyt pitää kaivaa ? Häiriöt ovat olemassa eivätkä itseasiassa rajoitu edes harrasteradiotoimin taan
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/radiohairiot-jarruttavat-sahkoverkko-internetia/aff380e5-dde1-34ca-a3b8-9381edf09e6e
Edit: jaa tuo olikin lukkoartikkeli
https://docplayer.fi/48050627-Antti-rokka-sahkoverkkotiedonsiirron-hairiot.html
Käsittelee enempi PLC tekniikkaa joka haittaa mittarien etälukua mutta haittatekijät ovat samoja koko radiospektrillä.
--- Lainaus ---4.1
Häiriöiden synty
Sähköverkkoa ei ole alun perin suunniteltu tiedonsiirtotarkoit uksiin, eikä tästä syystä johtimilla ole minkäänlaista häiriöeristystä. Häiriöt voivat kytkeytyä
verkkoon, joko induktiivisesti, kapasitiivisesti, resistiivisesti tai sähkömag-neettisen kentän vaikutuksesta.
Tiedonsiirto keskittimeltä mittarille tapahtuu sähköverkkoa pitkin 3...95 kHz:n taajuudella, ja koska johtimia ei ole suojattu, toimii johdin aivan kuten
antenni, ja vastaanottaa näin ollen erilaisia häiriösignaaleja joista datasähkö mahdollisesti häiriintyy.
Johtimien vuotavat säteilyt lähettävät datasähkösignaaleit a, jotka voivat ai-heuttaa häiriötä radiotaajuuksilla. Sähkömagneettinen yhteensopivuus EMC
(Electomagnetic compatibility) tulee tällöin ajankohtaiseksi, (ks. 7). Kuvassa
9 on havainnollistettu signaalin vuotaminen.
--- Lainaus päättyy ---
K.E.V:
--- Lainaus käyttäjältä: seppoko - 18.01.2021 kello on 19:23 ---Otsikon alle sopinee tällainenkin kysymys?
Nyt minulla on Kotimokkula näköyhteydessä n. 600 metrin päässä olevaan mastoon. Mokkulasta n. 14 metrin päässä on "päätietokone" wifi-yhteydellä.
Toinen mahdollisuus olisi tuoda Kotimokkula tietokoneen viereen ja kytkeytyä kaapelilla siihen. Mutta silloin mokkula menettää näköyhteyden mastoon, väliin tulee seinä.
Kumpi lienee parempi ratkaisu? Onko parviälyllä ehdotuksia? Pitääkö vain kokeilla?
--- Lainaus päättyy ---
Vaihdat mokkulasi kunnolliseen reitittimeen jossa itsessään lisä antennit saa yleensä vauhdin ja wlan kantaman tuplattua tms
mjo33400:
Minä siirryin langattomasta pois ja otin korttelikuidun 6,90 €/kk. Ei ole enään ollut ongelmia. Nopeudet on 22-27 välillä koko ajan ja se riittää hyvin kun langattomassa 50/ 50 nopeudella huonoin oli 0,2.
M1ka:
Niin kuin edelläkin mainittiin, kannattaa hankkia kunnon modeemi esim. Huawein kaksi edellistä 4G modeemimallia on ihan käypiä. Näissä on taajuuslukot ja hinnat satasen luokkaa, sitten Cellmapperista katsomaan oman lähimaston kattavuus (kenen operaattorin masto on parhaimmalla paikalla, sen mukaan liittymän hankinta, ei hinnan perusteella ;)) ja sitten taajuudet lukkoon niin yhteys ei harhaile huonoille yhteyksille. Ulkoinen antenni sitten avuksi, jos ei signaali löydy kunnolla modeemin omilla antenneilla.
seppoko:
--- Lainaus käyttäjältä: K.E.V - 19.01.2021 kello on 18:11 ---Vaihdat mokkulasi kunnolliseen reitittimeen jossa itsessään lisä antennit saa yleensä vauhdin ja wlan kantaman tuplattua tms
--- Lainaus päättyy ---
Onkohan mun sitten ihan surkee? Huawei B818
https://kauppa4.dna.fi/Nettiyhteydet-ja-laitteet/Modeemit-ja-mokkulat/DNA-Kotimokkula-4G-WiFi-B818/p/QM00017
En minä kysymystäni tehnyt sen takia, että minun yhteyteni olisi huono. Vaan miten saisin vielä paremman!!
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta