Tekniikkakeskustelut > Vetoautot

Sähkölukko tasauspyörästöön

(1/3) > >>

JeanS:
Kesällä kun tuota isoa vaunua taas viedään ympäri Suomen maata, niin toisinaan voisi olla lisäpidosta hyötyä.
- Tänäkin talvena lunta on ihan mukavasti, ja ilman "paalia" perässäkin voisi olla toisinaan lisäpidosta etua.

Miten autojen valmistajien ainoa ratkaisu harvoin tarvittavaan lisäpitoon on tehdä neliveto auto?
Itselläkin tuota työmatka ajoa tulee niin paljon, ettei oikein kiinnosta se nelivedon tuoma ylimääräinen kulutus.

Onko muilla tullut mieleen miten paljon voisi kaksivetoiseen auttaa sähköisesti lukittava tasauspyörästö?.

Voisi olettaa, ettei se tämänpäivän autoihin voisi olla kovin vaikea lisätä. Tuohon saisi hienosti olemassa olevan  automatiikan suojelemaan akseleita ja muita voimansiirtoa (jos tarpeen).
ESP:n ansiosta autoissahan on jo ohjauspyörän asennontunnistin, sekä nopeustieto on sähköinen. Näillä antureilla voisi rajoittaa sähkölukon poispäältä, kun renkaat ovat liian linkussa tai nopeus nousee esimerkiksi yli 20km/h.

.. tulipahan vaan mieleen.

Dorotea:
Volvon automaattilaatikoss a on talven ja liukkaiden paikkojen varalle W-asento kytkin. Kun sen kytkee päälle, laatikko ohittaa 1 ja 2 vaihteet ja liikkeellelähtö tapahtuu kolmosella. Tällä ainakin osittain estetään tarpeeton sutiminen.

Ei se tietenkään lukkoa vastaa, mutta parempi kuin ei mitään.

jorma:

--- Lainaus käyttäjältä: Dorotea - 29.01.2011     kello on 20:05 ---Volvon automaattilaatikoss a on talven ja liukkaiden paikkojen varalle W-asento kytkin. Kun sen kytkee päälle, laatikko ohittaa 1 ja 2 vaihteet ja liikkeellelähtö tapahtuu kolmosella. Tällä ainakin osittain estetään tarpeeton sutiminen.

Ei se tietenkään lukkoa vastaa, mutta parempi kuin ei mitään.

--- Lainaus päättyy ---
Mulle sanottiin että ohittaa vain ykkösen, ja muilla pykälillä luistattaa pidempään. Eron kyllä huomaa normaaliasentoon verraten.

JeanS:
Tuo on ihan fiksu juttu automaatissa. Enkä ainakaan itse voi kiistää etteikö Volvo olisi ripauksen muita edellä talviautona.
Olisikohan noilla keskieuroopan lumisateilla ja kylmillä ilmoilla jotain positiivista vaikutusta tähän talviautoiluun.

Dorotea:

--- Lainaus käyttäjältä: jorma - 29.01.2011     kello on 20:16 ---Mulle sanottiin että ohittaa vain ykkösen, ja muilla pykälillä luistattaa pidempään. Eron kyllä huomaa normaaliasentoon verraten.

--- Lainaus päättyy ---

En minäkään satavarmasti vanno sitä, mutta tällainen mielikuva mulla on, kun sitä aikoinaan kysyin hoviasentajaltani Volvon huollosta.

Mutta hyvä ominaisuus kuitenkin, ei tule voimaa liikaa vetäville pyörille.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View