rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Terassin rakentamista  (Luettu 66081 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:45
Terassin rakentamista
« : 3.05.2012 kello on 17:14 »
Olikos meillä täällä rakentamisen ammattilaisia, puoliammattilaisia tai erittäin kokeneita harrastelijoita? ;D
Pitäs kohta saada terassin runkorakenteet alulle, mutta miten laudoitus kannattas mitottaa. Entiset mitat oli noin 3550*7100 ja niistä ei ympäröivien istutusrakennelmien vuoksi voi suuresti poiketa. Laudoitukseksi on valikoitunut piilokiinnikkeillä kiinnitettävä 26*117 lämpöpuu. Kiinnikkeiden aiheuttama väli on 3mm luokkaa eli 120mm etenemällä 29 lautaa tekee 3480 ja 30 lautaa 3600. Kannattaako siis laittaa 30 lautaa, kaventaa aloituslautaa pari-kolme senttiä ja vetää seinänvierestä rst-ruuveilla läpikiinni? Lopetuslaudan joutunee joka tapauksessa kaventaan, ettei piilokiinnikkeen ura jää reunaan.

Ideoita, kiitos ;D

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:36
Vs: Terassin rakentamista
« Vastaus #1 : 3.05.2012 kello on 18:48 »
En ole ammattilainen, mutta... Meikä tekis täysillä laudoilla. Sovittelee jaon,että raoista tulee samankokoisia. Tietty jossan missä on vähemmän lautoja kaventaminen on järkevää. 29-30 lautaa voi passata jo aika sopivasti, ainakin välttäen, ettei tarvi viimeiseen kapeaa soiroa.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.04.2018 kello on 18:08
  • Internet on loistava keino päästä nettiin.
Vs: Terassin rakentamista
« Vastaus #2 : 3.05.2012 kello on 19:18 »
Tämä on minun mielipiteeni asiasta. Siskoni ja sen ukko teki terassin jossa väli on myös noin 3mm niin oon seurannut vierestä kun rappaavat niitä pikkorakoja auki kun sinne kiilautuu roskia, ei näytä kovin hääviltä hommalta.

Kun ollaan terasseja tehty niin mulla on ollut laudoituksen välimittana Colt sytkäri, helppo käyttää ja sopiva rako.

  • Vieras
  • Vs: Terassin rakentamista
    « Vastaus #3 : 3.05.2012 kello on 19:22 »
    En minä noista mitään ymmärrä.

    Jos jostain pitää pois ottaa, niin sieltä mihin ei katse
    ensimmäisenä osu.

    Sama kuin laatoituksessa, mistä tullaan ja
    mihin ensin katsotaan.

    Juu, ja sitten et ensimmäisenä sano
    kävijöille, että tuolta oli pakko ottaa pois.

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:15.03.2024 kello on 11:01
    • Jaa mitä että?
    Vs: Terassin rakentamista
    « Vastaus #4 : 3.05.2012 kello on 19:44 »
    Lähes ammattilaisen kanta on että nostat "otsalaudan" ylös, eli pintalaudan reuna ei näy ulospäin. Piilokiinnikkeiden vuoksihan rakoa ei voi muuttaa. Hommaat otsalaudaksi semmoista tavaraa missä ei ole kiinnikkeen uraa. Toki jos et tarvitse otsalautaa, niin sitten kannattaa lähteä täydellä etureunasta ja lopettaa seinän vieressä kavennettuun.

  • Vieras
  • Vs: Terassin rakentamista
    « Vastaus #5 : 3.05.2012 kello on 21:27 »
    Itse käytin painekyllästetyllä laudalla rakomittana taltan paksuutta joka on varmaanki 4 mm.Onneksi näin koska tavara oli märkää joten kun kuivui niin eipä kasvanu liiaksi rako(Olisko nyt tuplaantunu ja roskat menee helposti läpi).Tosin Ozzyllä on lämpökäsiteltyä joten se ei ole ongelma.
    Itse sovittelin laudat täysille mitoille ja tein niin että laitoin terassin ulkoreunaa kiertämään otsalaudan jota myös Ozzille suosittelen.
    Jos kuitenkin päädyt kuitenkin halkaisemaan puun sovituksen takia niin muista porata ensin reiät kohtiin mistä meinaat laittaa sovitelaudan kiinni koska lämpökäsitelty halkeaa ajanoloon jos on väärin tehty.
    Muista tehdä monimutkanen pohja niin on jiirien kanssa tekemistä... :)
    Itse erehdyin niin tekemään mutta olihan se parempi kuin perinteinen kantti*kantti laatikko.
    Tuleeko sulle valokate??

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:45
    Vs: Terassin rakentamista
    « Vastaus #6 : 3.05.2012 kello on 21:58 »
    Kiitoksia hyvistä vinkeistä.
    Piilokiinnikkeillä rakoa ei tosiaan voi muuttaa, vaan on mentävä sillä miten se on suunniteltu - muuten laudat jää irti.
    Lämkökäsitelty ei tosiaan kutistu enää kun ei kuivu, niin rako ei myöskään isone kuten kyllästetyssä.
    Otsalaudat pitää tosiaan laittaa kun uusi tulee noin 30cm irti maasta - voishan sen tosiaan lähteä koko laudalla ulkoreunasta eikä seinänvierestä ja piilottaa piilokiinnikkeet otsalaudan rakoon, mutta silloin parin viimesen linjan kiinnikkeiden laitto seinänviereen on melko mahdotonta kun ruuvit tulee noin 45 asteen kulmaan.
    Pitänee tehdä vaikka viiden laudan koeruuvaus ja arvioida etenemä sen mukaan ja päättää rungon leveys sen perusteella. Tuossa valumuotteja tehdessä mittailin että runko voi olla otsalaudan kera 3520-3570 levyinen, joten jos laudan etenemä on 120mm joutuu laittaan 30 lautaa ja kaventaan, mutta jos se olisikin jopa 121mm, pääsisi 29 laudalla ja koko leveys tulisi 3535.

    Eihän tuolla ole oikeastaan mitään muuta väliä kunhan tulee tehtyä justiinsa ;D

    Otsalaudat taidan tehdä samasta värkistä ja ajaa piilokiinnikeen uran pois reunasta - kun reunan ja nurkan pyhkäsee satakakskymppisellä ja vetää puuoljyn päälle, ei sitä todennäköisesti tiedä sahatuksi muut kuin itse.

    Terassista tulee suora laatikko ja valokate päälle. Olishan siinä haastetta kun tekis kalanruotokuvion kun koolauskin pitää olla lämpökäsitellylle 400 jaolla ;D  Elu kyllä osaisi ne jiirit justiin yhtä hyvin kun tekijäkin ;D

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:15.03.2024 kello on 11:01
    • Jaa mitä että?
    Vs: Terassin rakentamista
    « Vastaus #7 : 3.05.2012 kello on 22:09 »
    Nyt menee hieman OT mutta jos käyttää "kosteaa" painekyllästettyä terassilautaa, ei kannattaisi tehdä rakoja tulkilla koska kuivuessaan puut kutistuvat, ja jos ne ovat olleet kaupassa erilaisissa olosuhteissa, on kuivumisen jälkeen raot eri suuruisia. Itse olen merkinnyt jaon koolauspuihin, noin joka kolmanteen merkit kaikille laudoille, jos nimellismitta on ollut vaikka 28*95, niin olen laittanut merkit 100 mm:n välein. Joskus on mennyt rako ihan umpeen, mutta kun puu on kuivunut niin kaikki raot on olleet lähestulkoon samankokoisia. Kova merkkaaminen, mutta hyvää ei saa helposti, hyvän värkin saa kyllä helposti pilattua huolimattomuudella.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:45
    • Oululainen terwaporwari
    Vs: Terassin rakentamista
    « Vastaus #8 : 3.05.2012 kello on 22:26 »
    Se on Ossi66 aika varma että ku ite tekkee,niin hyvä siittä tulee Thumb

  • Vieras
  • Vs: Terassin rakentamista
    « Vastaus #9 : 3.05.2012 kello on 22:49 »
    Ja pittää mielessä vanhan viisauden että hullu ei huomaa ja viisas ei virka mitään... Thumb
    Ei niitä virheitä loppupelissään huomaa kun ite kun kerran tietää missä mätti.. ;D
    Relluttelijalle sen verran että samasta märästä kasasta lautani valitsin ja kaikki kuivui samaan rakomittaan.Olet kyllä oikeassa siinä että pitää katsoa jos tavara on eri kosteuksista.Varmas ti tuloo mittaheittoja silleen.Hyvä huomio.
    Mistä materiaalista Ozzi meinas valokatteen laittaa??
    Kun on halpaa ja kehnoa sekä hyvää ja kallista.. ::)

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:45
    Vs: Terassin rakentamista
    « Vastaus #10 : 4.05.2012 kello on 09:20 »
    Mistä materiaalista Ozzi meinas valokatteen laittaa??
    Kun on halpaa ja kehnoa sekä hyvää ja kallista.. ::)

    Ei vielä lopullista päätöstä. Väri on kirkas. Takuu pitää olla 10-15 vuotta. Ja halavalla pitää tietysti saada ;D

    K-Raudan tarjouslehdessä oli yksi hyvä ehdokas. 10v takuulla 4m pitkänä 60€/kpl
    Järbon Trapetsista joutuu varmaan köyhtyyn 80€/kpl.
    Makasiini tarjoaa jotain kirkasta valokatetta alle kympillä neliö, mutta se taitaa olla köyhälle liian kallista ;D

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:23.07.2021 kello on 13:48
    Vs: Terassin rakentamista
    « Vastaus #11 : 4.05.2012 kello on 10:44 »
    Uusin terassin laudoituksen viime syksynä. Laitoin valokatteen v. 2005, niin vanhat painekyllästetyt kuivui niin, että raot olivat pari senttiä. Nyt 120 mm uritettu (huono valinta) kaikki p*ska jää noihin uriin, mutta näyttävän näköinen. Rakoon vain ruotsalainen luotonvalvoja (mora puukko). Olisi kannattanut kääntää laudat toisin päin. Katetun koko 4 kertaa 8 metriä ja suoraan etelään. Ompa pikkasen lämmin kesällä ;)

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:53
    • Kulkija
    Vs: Terassin rakentamista
    « Vastaus #12 : 4.05.2012 kello on 15:04 »
    Mielenkiinnolla seuraan tätä rojektia ja kuuntelen muiden kokemuksia. Mulla on noin 3 x 6,5 metrinen lava takapihalla vailla valokatetta, joka on kyllä pirun hankala taloon siististi ympätä, mutta ehkä jonain kesänä yritän.

    *****
    • Kaikkien kaveri Sr.
    • Aiheen aloittaja
    • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:45
    Vs: Terassin rakentamista
    « Vastaus #13 : 4.05.2012 kello on 15:18 »
    Mielenkiinnolla seuraan tätä rojektia ja kuuntelen muiden kokemuksia. Mulla on noin 3 x 6,5 metrinen lava takapihalla vailla valokatetta, joka on kyllä pirun hankala taloon siististi ympätä, mutta ehkä jonain kesänä yritän.

    Minä pistän jossain vaiheessa kuvan, miten tuo istuu valmiina paikalleen ;)
    Alkuperäiseen taloon ei istunut katto mitenkään, kun lappeen jatke oli noin 1,5m*4m tolpista mitattuna. Nyt on räystäs korkealla koko lappeen mitalta ja katto tulee yhtenäisenä yhdellä kulmalla koko terassille.
    Lappeen poistossa oli monta mutkaa - pienin homma ei ollut katkaista koko 5m pitkä pellitys oikeasta mitasta. Peltejä ei voinut siirtää ylemmäs, kun lumiestelinja oli jo koko lappeella uuden räystään yläpuolella ja lappeen lumiesteiden kiinnitysreiät oli enempi soikean mallisia lumiesteen mankeloinnista johtuen.
    Leikkasin ensin parisenttisen suikaleen koko 5m matkalta kaksilla peltisaksilla - oikea ja vasenkätisillä - noin 5cm lopullisen linjan alapuolelta ja huolittelin sitten räystään reunan oikeaan pituuteen helpommin kun leikattavan suikaleen sai rullattua vapaammin pois edestä leikkuun edetessä.
    Yksi ruode piti siirtää uuden räystäslinjan yläpuolelle ja saada sahattua kattotuolien jatkeet oikeaan mittaan, jolloin irrotin lumiesteet ja pellin alapään reilun 1.5metrin korkeuteen - silloin pellit sai vänkättyä senverran irti, että sai sahattua kunnolla ja ammuttua ruoteen kiinni pellin alle. Ylemmän räystäslaudan kiinnitys on myös mahdotonta, jos pelti on kiinni alas asti.

    Katsotaan nyt mitä siitä tulee ja kehtaako siitä mitään kuvia julkaista ;D

    *****
    • Kaikkien Kaveri
    • Viimeksi paikalla:15.03.2024 kello on 11:01
    • Jaa mitä että?
    Vs: Terassin rakentamista
    « Vastaus #14 : 4.05.2012 kello on 15:22 »
    Icopal Fastlock Uni, mielestäni paras ja taitaapa olla kalleinkin.
    http://www.taloon.com/valokate/3065/dg
    On hyvännäköinen, tai mun mielestä hyvännäköinen, eikä voi vuotaa ruuvinrei'istä.