Tekniikkakeskustelut > Matkailuautot
Pyöränkulmien säätötarve
Alan:
Mulla on vaan sellainen takapuolituntuma, että aiemmin ajamani matkailuautot on olleet jonkun verran vakaampia.
Mutta kohtahan tuo selviää kun näkee, mitä lisäjouset tekee, ja Suomen Vaunuosaan Muuroselle laittelinkin kysymystä, että vaikuttaako nuo lisäjouset mitenkään pyöränkulmiin, kun perä nousee.
88k5:
--- Lainaus käyttäjältä: Alan - 23.04.2012 kello on 07:24 ---Mulla on vaan sellainen takapuolituntuma, että aiemmin ajamani matkailuautot on olleet jonkun verran vakaampia.
Mutta kohtahan tuo selviää kun näkee, mitä lisäjouset tekee, ja Suomen Vaunuosaan Muuroselle laittelinkin kysymystä, että vaikuttaako nuo lisäjouset mitenkään pyöränkulmiin, kun perä nousee.
--- Lainaus päättyy ---
Jäykissä akselistorakenteiss a ei muuttujia ole niinkää kuin mitä erillisripustetuiss a. Käytännössä etupää on kait m-autoissa enempi ongelma kun harvassa takapäästä löytyy erill. ripustusta.
Pyöräkulmat (auraus [toe], camber, caster) muuttuvat sisään/ulosjoustoissa sekä toispuoleissa eli kallistuksissa. Jopa tarkoituksen mukaisesti kaarrekäytöstä parantavasti ajateltu suunnittelupöydällä . Etupäässä lisäksi kurvien takia eri ratin ohjauskulmilla aika rajustikin.. Jos autoa madalletaan/korotetaan jousituksella, kaikki muuttuu, eikä "lepoasento" eli ajokuntoisena pyörät maassa ole sama kuin tehdaskuntoisena. Sama koskee tietty painolla "madallettua" esim. matkailukorilla. Ongelma vaan yleensä on , että ao. tapaukseen ei ole tiedossa oikeita säätöarvo - mutulla mennään..
Yleensä mitä lyhyempi on akseliväli, sitä sivutuuliherkempi, jos korkeutta yhtäpaljon. Kokonaispinta-alan suhde pituuteen kasvaa, jolloin sortokulma suurenee. Sortoa tulee tuulen painaessa; renkaiden joustosta, pyöräkulmien muuttuessa auto kallistuessa (geometria ratkaisee) ja pyöräripustusten joustosta. Jos tiessä on uria, hommaa sotkee vielä renkaan pintapaineen muutos tuulenpuolta keventäen + em.
Alkoviautossa tuo akselivälin vaikutus tuntuu eniten kun etuakselin kohdalla (ja sen etupuolella) oleva sivupinta suuri. Huomaa hyvin, jos auto "vänkää" tuulen suuntaan. Toisissa autoissa tuulenpuuskat ei tunnu kuin huojahteluina/kallistuksena), johon vieras/tottumaton kuljettaja saattaa vääntää vastaan, joka tuo kulkuun oman "kiemurtelun" - kannattaa testata tarviiko ajosuuntaa korjata ratilla lainkaa..
Millä sitä sitten korjata, jos häiritsevä on, onkin vähemmän yksiseliteinen. Ensiksi pitäisi saada poissuljettua kaikki viat/välykset. Ainakin, jos auto on ollut uudesta asti tai uuttaa pääsee vertaamaan, voi epäillä olevan omaisuus 8)
Minulla on tarkoitus nyt keväällä kokeilla vain etupyörien rengastusta tanakoitaa, ts. leveämpää/jäykempää - jos veilä merkkiäkin vaihdan, en tiedä muuttuko liian moni asia, ja kokonaisuus haluttuun suuntaan. Takana kun on paripyörät, niin sorto edessä jotain aivan muuta ???
Toki pehmeä alusta ja pehmeä renkaat saa ainakin tuntumaan sivutuulen vaikutuksen, mutta missä määrin kannattaa jäykistää ilman haittavaikutuksia, kannattaa katsoa yksi muutos kerrallaan. ;)
jus66si:
Renkaissa on myös paljon eroja. Ei välttämättä alustassa ole vikaa. Äänettömäksi mainostettu voi olla yllättävän löysä ajaa. Leveä rengas urahakuinen.
On tullut koettua kerran sellainenkin tapaus.
Tiet ovat kyllä aika urautuneita ympäri Suomen, että joissain paikoissa joutuu oikein "ohjastamaan".
Pahimmilla väleillä ajaan kuin miinakentällä, Destian poteroita väistellen.
Välillä vaikuttaisi siltä, että ennen osattiin tehdä tiet kovemmiksi.
Alan:
Rengaspaineita pitää vielä kokeilla erilaisia. Yleensähän aika korkeat on osoittautuneet hyviksi.
Renkaat on Continental Vancot, eli kai hyvät, oli ainakin mulla vaunussa. Mutta ensiasennuskumit, ja nehän on moneen otteeseen todettu heikkolaatuisemmiks i kuin rengasliikkeiden myymät. Näyttävät sinänsä uudenveroisilta.
kimi:
--- Lainaus käyttäjältä: Alan - 23.04.2012 kello on 18:55 ---Rengaspaineita pitää vielä kokeilla erilaisia. Yleensähän aika korkeat on osoittautuneet hyviksi.
Renkaat on Continental Vancot, eli kai hyvät, oli ainakin mulla vaunussa. Mutta ensiasennuskumit, ja nehän on moneen otteeseen todettu heikkolaatuisemmiks i kuin rengasliikkeiden myymät. Näyttävät sinänsä uudenveroisilta.
--- Lainaus päättyy ---
Otitko auton painot muistiin katsastuksessa. Minulla on takana normaalikuormitukse ssa n. 100kg varaa renkaan kantavuuteen ja pidän niissä rengasvalmistajan renkaaseen merkityn max paineen. Edessä varaa on sitten reilusti ja niissä 0,7 baria alempi rengaspaine. Alkoviautossa jakauma varmasti hieman eri kun tuossa puoli-integroidussa pitkällä peräylityksellä.
Nykyään 215-65- 16 kaikissa pyörissä, taakse olen havitellut 245-60-16. Saa paremman kantavuuden ja voi laskea rengaspainetta. Pitää vaan tilata uudet vanteet koska nykyiselle tuo leveys ei sovi. Mutta renkaan leventäminen yhdistettynä ilmajousiin on se minkä itse teen tukevoittaakseni perän.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta