Tekniikkakeskustelut > Karavaanarin tietotekniikka
ubuntu?
99:
--- Lainaus käyttäjältä: tsahkali - 30.11.2012 kello on 12:41 ---Onkos kukaan työntänyt vielä markkinoille tablettia, jossa olisi Linux?
--- Lainaus päättyy ---
Monikin valmistaja on, Android kun pyörii Linuxin päällä.
tsahkali:
--- Lainaus käyttäjältä: 99 - 30.11.2012 kello on 14:09 ---Monikin valmistaja on, Android kun pyörii Linuxin päällä.
--- Lainaus päättyy ---
Pyöris pois siitä häiritsemästä.... :D Pitäis saada tabu linux ympäristöön.
Fenix:
Niin, tosiaan Android on periaatteessa Googlen linux jakelu. Ihan niin kuin Ubuntu on Canonical inc:in. Sillä on hallussaan 44% tablettimarkkinoist a, eli löytyyhän niitä linux tabletteja paljonkin.
Onhan se komentokehoitteen käyttäminen huomattavan paljon helpompaa ja nopeampaa erinäisissä asetuksissa ja asennuksissa, mutta siitä on turha olla huolissaan, jos homma tuntuu vieraalta. Siihen päädytään useimmiten siksi, että monet laitevalmistajat rikkovat standardeja saadakseen windowsin monopolia turvatuksi pc laitteissa. Niihin voi sitten joskus joutua käyttämään vippaskonsteja. Tämä voi tulla vastaan esim HP:n läppäreissä, joissain web-kameroissa ja joissakin tulostimissa. Tosin, jos ei ole joku ihan todella harvinainen laite, niin valmiit ohjeet löytyvät pienellä googlettamisella.
Itse olen käyttänyt linuxia jostain 90-luvun puolivälistä alkaen vaihtelevasti, mutta nykyään vain sitä. Linuxiin kun saa kaikki lisälaitteet niin paljon helpommin: kamerat, kännykät, tulostimet jne tunnistuvat ja ovat valmiina käyttöön välittömästi, kun usb-piuhan tunkee paikoilleen. Joitain hyvin harvoja ohjelmia olen jäänyt vähän kaipaamaan, kun en ole tuosta wine-emulaattirista oikeen kiinnostunut. Meillä koko perhe on siirtynyt linuxeihin, kun lapsetkin kyllästyivät windowsin takelteluihin. Yhdellä koneella on win7, mutta eipä sitä ole kukaan käyttänyt ainakaan vuoteen.
Jgahpir:
Käytössäni on vanhempi HP läppäri, jossa Windows Xp vähitellen väsähti. Kaveri toimesta asensin siihen Ubuntun. Ainoa ongelmani on ollut tähän asti ettei se tunnista kiinalaista ZDE? mokkulaa. Nyt ostin tähän TeleWell W lan purtilon ja sama mokkula siihen verkkoja tekemään. Toistaiseksi toiminut yli odotusten.
Aion pitää tämän nettikoneena ja parhaina puolina pidän nopeata käynnistystä ja virustorjunnan tarpeettomuutta.
Tässä oli oletuksena Firefoxin selain. Jos se on tuttu, käynnistyksen jälkeen et enää kiinnitä huomiota mikä sitä systeemiä pyörittää.
Pikaisesti vilkuillut toimisto ohjelmia, wordit ja exel vastineet löytyy ikäänkuin Light versioina, mikä on vaan hyvä juttu.
Uusin versio on tuettu 5vuotta ja päivitys on tehty maallikoille helpoksi
99:
--- Lainaus käyttäjältä: Fenix - 30.11.2012 kello on 16:07 ---Itse olen käyttänyt linuxia jostain 90-luvun puolivälistä alkaen vaihtelevasti, mutta nykyään vain sitä.
--- Lainaus päättyy ---
Itsellä RedHat 5.2 oli ensimmäinen minkä otin ensisijaiseksi käyttikseksi, ja nyttemmin on ollut Ubuntu n. neljä vuotta käytössä. Pääkoneella ei ole ollut windowsia muutamaan vuoteen, kun ei ole ollut tarvetta.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta