Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone
Elintason nousu
ihaa:
--- Lainaus käyttäjältä: JEE - 29.01.2011 kello on 18:21 ---niin ei siihen aikaan ,(70 luvun lopulla),juuri kenelläkään ollut 2 autoa pihassa puhumattakaan matkailuautosta tai mistään öhyveneestä.
--- Lainaus päättyy ---
Olen saanut sellaisen käsityksen että ei silloin -60 tai -70 luvulla tainnut pankista pahemmin saada asuntolainaakaan sellaisia summia kuin nykyään.
Tarvinneeko tuota omaa rahaa olla enää ollenkaan kun pankista lainaa lähtee pyytämään. Itse olen sitä sukupolvea jolle ehdotettiin ASP:tä ja sen avulla asuntolainan saaminen olikin sitten helpompaa.
tapani pokkinen:
--- Lainaus käyttäjältä: perho-ukko - 29.01.2011 kello on 18:32 --- Pankaapas merkille Lapin kävijät; Kun lähtee Torniosta ylöspäin,on komioita taloja ja hyvin hoidettuja pihoja,ihmettelen vaan,mistä vetävät varallisuutta,eihän siellä ole mitään näkyvää tuotantoa ??? ;) ;)
--- Lainaus päättyy ---
Taitaa ne uudet ökytalot olla paikallisia kauppiaita?
mjo33400:
--- Lainaus käyttäjältä: ihaa - 29.01.2011 kello on 18:35 ---Olen saanut sellaisen käsityksen että ei silloin -60 tai -70 luvulla tainnut pankista pahemmin saada asuntolainaakaan sellaisia summia kuin nykyään.
Tarvinneeko tuota omaa rahaa olla enää ollenkaan kun pankista lainaa lähtee pyytämään. Itse olen sitä sukupolvea jolle ehdotettiin ASP:tä ja sen avulla asuntolainan saaminen olikin sitten helpompaa.
--- Lainaus päättyy ---
-70 luvun lopulla oli työväen säästöpankissa sellainen kuin " sukuoikeus lainaan " pykälä ja sellaisella sain lainan taloon, vaikka ei itsellä ollut säästöjä.
vesako:
--- Lainaus käyttäjältä: ihaa - 29.01.2011 kello on 18:35 ---Olen saanut sellaisen käsityksen että ei silloin -60 tai -70 luvulla tainnut pankista pahemmin saada asuntolainaakaan sellaisia summia kuin nykyään.
--- Lainaus päättyy ---
Kyllä -70 luvulla sai pankista lainaa helposti.
Pankin johtajaa kun kätteli niin kysyi paljonko.
Silloin vielä johtaja itse tapasi asiakkaita ja
oli näkyvillä konttorissa. Muistanpa hyvinkin
kun konttorin ovesta sisään astuin niin
johtaja oli siinä vastaanottamassa asiakkaita
kättelemällä.
joo o:
Täällä maalaispankissa sai takavuosina lainan puhelinsoitolla jos siihen oli vakuudet kunnossa. Nimen kävi laittamassa silloin kun nosti. Kaikki tunsi toisensa. :)
Nyt kun pojat on joutunut ottaan pieniä autolainoja niin aikaa menee tietokoneista huolimatta hyvinkin tunti (ihan papereiden tekoon) ja paperia tulostetaan vinot pinot niin lainan ottajalle kuin takaajallekkin. Minun ensimmäinen laina 1970 luvun lopulla oli 1 ainut paperi (vieläkin tallessa, mutta maksettu). Nyt valehtelematta tulostetaan 15 arkkia. ??? Ja mikä kauheinta nuorelta otetaan 2 - 3000 euron lainasta kuluja 150 euroa. OP.
Molemmille pojille se on työssäkäyntiä varten välttämätön, että on jonkinlainen auto. Muita kulkuyhteyksiä ei ole.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta